Jump to content

Vedlikehold av bøylerifle, Marlin 1895G


stich_it

Recommended Posts

Hei,

Har nylig fått i hus en 1895 Guide gun i 45-70, så slår det meg at jeg ikke har pusseutstyr til våpenet.

Så, hva slags oljer og andre remedier og utstyr kan brukes til å vedlikeholde dette våpenet?

Og hvordan gjør dere som har bøylerifle det med puss og smøring?

Må jo olje stokken, og smøre/olje bevegelige deler samt pusse løp. Er helst de bevegelige delene jeg tenker på, bruker balisol på halvauto hagle og boltrifla og det ser ut til å virke. Men vil det funke greit på bøylerifla?

Link to comment
Share on other sites

Puss_1895.JPG

Før du begynner å skru, fil til og tilpass skruhoder/skrujern slik at de passer perfekt til skruesporene i de ulike skruene til rifla.

Slik unngår du å skade skruesporene til sjenerende skader. Ellers gjør som alle andre rifler, puss fra bakenden slik at du ikke skader/sliter på kroningen i løpsmunningen. Jeg bruker et rør for elektriske ledninger til Marlin og boltriflene mine, slik at øvrig mekanisme ikke tilsøles mer enn nødvendig.

For normal rengjøring som puss av løp bør du ikke gå lenger enn å skru ut den ene skruen for bøylen. Husk å sikre våpenet så du unngår hanefall med sluttstykket ute, skal helst unngås. For hovedrengjøring kan du skru videre for å demontere fullstendig. Ellers er det greit å unngå olje der patronene har kontakt med mekanismen, som inne i rørmagasinet og tilbringer.

Hvis du er usikker så finner du flere tips om demontering på Youtube. Min erfaring med rifla er at du må passe på å sjekke at skruene er tilskrudd fra tid til annen. Etter en del skudd har de en tendens til å løsne litt. Jeg har unnlatt å bruke Locktite for at de ikke skal sitte for hardt når de må løsnes for puss.

Link to comment
Share on other sites

Har foreløpig bare tørrtrent uten ammo i rifla, men har ikke merket noe slark i avtrekkeren enda. Det virker foreløpig som den er rimelig kontant med lite til ingen kryp når jeg har tatt opp dødgangen.

Virker kanskje litt tung på avtrekkeren, men der blir i forhold til min M77 mk2 med timney avtrekk, som for meg, virker veldig lett for jakt.

Men takk for tipset, kan jo være jeg finner behov for å oppdatere. :D

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

anbefaler også og koste på seg et sånt. Lett å bytte og en verden af forskell. VERDT vær krone.

 

Jo det er mulig..... Har skutt med Marlin 336T og 1895SS siden tidlig på 80 tallet og for meg virker dette som løsning på et problem som iallefall ikke eksisterte da :winke1:

Er det noe som dukket opp etter at Remington tok over produksjonen av Marlin - de såkalte Remlins?

Link to comment
Share on other sites

anbefaler også og koste på seg et sånt. Lett å bytte og en verden af forskell. VERDT vær krone.

 

Jo det er mulig..... Har skutt med Marlin 336T og 1895SS siden tidlig på 80 tallet og for meg virker dette som løsning på et problem som iallefall ikke eksisterte da :winke1:

Er det noe som dukket opp etter at Remington tok over produksjonen av Marlin - de såkalte Remlins?

 

Ja, de nyere har 2-delt avtrekker som ikke gir noen god følelse men er mere advokatsikker... Jeg har shimset opp på min 1895 og nesten fjernet denne slakken. Litt sliping og polering så ble avtrekket nesten som på en god boltrifle.

Link to comment
Share on other sites

Bare et lite tips.

Skrutrekkern på en slik sveitsisk lommekniv passer genialt godt til skruene på Marlin bøylerifle.

Sånn har jeg faktisk ikke, men Leatherman og SOG derimot... Ja så har jeg diverse størrelser flatjern etter å ha kjøpt sett med diverse utstyr til pc og fin mekkearbeid. Så håper jeg finner noe som passer i utstyrskassene. :D

Link to comment
Share on other sites

anbefaler også og koste på seg et sånt. Lett å bytte og en verden af forskell. VERDT vær krone.

 

Jo det er mulig..... Har skutt med Marlin 336T og 1895SS siden tidlig på 80 tallet og for meg virker dette som løsning på et problem som iallefall ikke eksisterte da :winke1:

Er det noe som dukket opp etter at Remington tok over produksjonen av Marlin - de såkalte Remlins?

 

Min marlin 308 er fra et av de siste årene med JM produksjon

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...