Jump to content

Avgjørelsen er tatt - pointer reservert


fredrik

Recommended Posts

Hei

Etter flere år med grubling har jeg bestemt meg for å kjøpe pointer, og det blir en han-hund. Har hatt boxer i 7 år, og denne måtte dessverre avlives i går etter å ha slitt med hjertesvikt i noen måneder.

 

Jeg har lurt litt på aktivitetsnivået til en pointer kontra en boxer. Boxer er en aktiv rase, og iflg dyrlegen min så har de ca samme aktivitetsnivå.

 

Planene mine er å bruke pointeren på rypejakt en-to uker i året, og forhåpentligvis få til rugdejakt på den, noe jeg kan bedrive litt mer regelmessig.

 

Er det noen større ulemper jeg bør vite om rasen? Noen av de tingene jeg tenker på:

-Hvordan er pointeren tradisjonelt opp mot andre hunder?

-Mot barn? Vi har en ettåring i hus.

-Sikler pointere noe særlig?

-Poteproblematikk?

-Andre plager de er ekstra disponert for? Tenker på eks hjerte/skjelett etter å hatt noen fæle måneder med boxeren min.

 

Kom gjerne med betraktninger :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har Pointer,og er oppvokst med Pointer.De har ett kjempegodt lynne.De trenger mye aktivisering,så vær forberedt på det.I og med at du skal bruke den på jakt er det superviktig at du legger mye jobb i grunndressur,det fokuserte ikke jeg nok på og sliter med det nå.Og som med alle hunder så vær konsekvent,ALLTID,Det tjener du på i det lange løp.

Når det er sagt så finnes det ikke noe triveligere hund enn Pointer,men vær forberedt på at hunden kan gå hardt i skogen/fjellet.

Her er ett bilde fra fjellet i dag.b23b28cdab3dc4ebc0c42cf95243b0af.jpg

 

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

TS. Lykke til med valget. :) Den veterinæren din er nok litt "ute på jordet", når det kommer til aktivitetsnivå, eller intensitet og behov. Blir som å sammenligne en dårlig trent morsjonist og en god maratonløper. En godt trent Pointer kan legge bak seg 12 - 15 mil/dag, når en jakter hele dager. Er nok ikke mange godt trente Boxere, som klarer det. :)

 

Har du hatt styring på en Boxer, klarer du nok vanlig dressur på en fuglehund også. Bare vanlig obs, når det gjelder små barn og hund.

 

Men en stående fuglehund, bør ikke dresseres som brukshunder/skarpe hunder. Fuglehunder SKAL være selvstendige i jaktsøk og må ikke dresseres til å bli "roboter". Så, jaktdressur blir anderledes. Søk kontakt med nærmeste aktive fuglehundklubb, så tidlig som mulig. Helst en lokal pointer klubb, men andre duger også. Samme prinsipper. Har vel også tipset deg om FB gruppen "Tuppen og Lillemor". Der finner du både profesjonelle fuglehund dressører, dommere og aktive fuglehund folk, med div raser. Men skal du få til en god fuglehund, bør nok ditt fremtidige aktivitetsnivå økes vesentlig. Spessielt til trening i jakt terreng, men også jakt de første årene.

 

Som du kanskje husker, så har jeg ikke hatt Pointer. Men, flere bekjente har. Har noen betraktninger, men overlater likevel til pointerfolk å svare konkret på dine spørsmål.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har Pointer,og er oppvokst med Pointer.De har ett kjempegodt lynne.De trenger mye aktivisering,så vær forberedt på det.I og med at du skal bruke den på jakt er det superviktig at du legger mye jobb i grunndressur,det fokuserte ikke jeg nok på og sliter med det nå.Og som med alle hunder så vær konsekvent,ALLTID,Det tjener du på i det lange løp.

Når det er sagt så finnes det ikke noe triveligere hund enn Pointer,men vær forberedt på at hunden kan gå hardt i skogen/fjellet.

 

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

 

Takk for tips, og bildet :) Hva konkret er det du sliter med mtp grunndressuren?

 

Og hva er det du legger i at den kan gå "hardt"?

 

TS. Lykke til med valget. :) Den veterinæren din er nok litt "ute på jordet", når det kommer til aktivitetsnivå, eller intensitet og behov. Blir som å sammenligne en dårlig trent morsjonist og en god maratonløper. En godt trent Pointer kan legge bak seg 12 - 15 mil/dag, når en jakter hele dager. Er nok ikke mange godt trente Boxere, som klarer det. :)

 

Har du hatt styring på en Boxer, klarer du nok vanlig dressur på en fuglehund også. Bare vanlig obs, når det gjelder små barn og hund.

 

Men en stående fuglehund, bør ikke dresseres som brukshunder/skarpe hunder. Fuglehunder SKAL være selvstendige i jaktsøk og må ikke dresseres til å bli "roboter". Så, jaktdressur blir anderledes. Søk kontakt med nærmeste aktive fuglehundklubb, så tidlig som mulig. Helst en lokal pointer klubb, men andre duger også. Samme prinsipper. Har vel også tipset deg om FB gruppen "Tuppen og Lillemor". Der finner du både profesjonelle fuglehund dressører, dommere og aktive fuglehund folk, med div raser. Men skal du få til en god fuglehund, bør nok ditt fremtidige aktivitetsnivå økes vesentlig. Spessielt til trening i jakt terreng, men også jakt de første årene.

 

Som du kanskje husker, så har jeg ikke hatt Pointer. Men, flere bekjente har. Har noen betraktninger, men overlater likevel til pointerfolk å svare konkret på dine spørsmål.

 

Takk for tips til deg og :)

 

Jeg har planer om å søke hjelp i lokalt fuglehundmiljø ja, og er i gang med å lokalisere noe brukbart. Så hvis noen har tips til valpekurs el. i Bergensområdet, så bare hyl ut :)

Link to comment
Share on other sites

Sliter med innkalling når hunden har vært i fugl,avstands sitt fungerer heller dårlig.Ro i oppflukten med påfølgende sitt..Vi gir oss ikke da,og prøver å hente inn igjen på grunndressur.Vi har også hatt endel gjennomkjøring på tam fugl, men det går som regel mye bedre når vi er i kontrollerte miljøer.

Med at bikja går hardt mener jeg at det er bånn gass så fort søk kommandoen gis.Om det står noen busker og kjerr i veien har ingenting å si..Ofte har hunden ligget på gjennomsnitt hastighet på 17-19 kmt den første mila.Det er altfor fort og kan gå hardt utover poter,og lett for at hunden kommer for raskt inn i fugl med da støkking som resultat.

 

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Da ble jeg litt klokere ja! :)

 

Desto mer jeg leser om rasen, desto mer forundret blir jeg over at rasen er såpass liten som den er... Hvilke kvaliteter er det folk med ES, IS, GS osv setter så høyt at de velger dem? Min erfaring er at spes ES og IS er mer urolig i hjemmet, bil osv. Har jaktet litt for en ES og det var upåklagelig, men har liten erfaring...

Link to comment
Share on other sites

Noen liker mora, andre liker dattera.. heter det. Sikkert tusen grunner til at folk velger slik de gjør, gammel vane, god minner, propaganda...

En ting som sies i fuglebikkje-miljøet tror jeg på: Det er mindre forskjeller mellom rasene, enn det er innenfor rasene.

Det skal få en til å tenke på at det er distanse mellom topp og bånn i alle raser, når det gjelder de egenskaper jegeren ønsker seg. Ikke ta sjangsen på noe udokumentert..

På den andre siden; En jeger med en (veldig) bra hund får utført undere og mirakler i felten av sin hund. Jegerens problem blir å matche prestasjonene med kondis, hurtighet, treffsikkerhet, smartness osv. En skal ikke ha en veldig hvass hund før den langt overgår oss... Mang en gang titter hunden forundret opp og rister på hodet så øra fyker. :crazy:

Link to comment
Share on other sites

Hehe, ja du sier noe :lol:

 

Nå har jeg gått grundig til verks når det gjelder hvilket kull jeg går for. Begge foreldrene er elite-hunder, med tilsynelatende gode stamtavler. Og oppdretter har en høy rolle i Norsk Pointerklubb. Samt at jeg har snakket med andre i pointer-"mijøet" som bekrefter at dette er et tilsynelatende meget godt kull. Så når det gjelder de variabler jeg kan styre innenfor rasen, så føler jeg at jeg har gjort det jeg kan. :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt boxer tidligere, og har nå vært pointereier i ti år - har to stykker.

F07A7F67-AF3B-4B62-ABD0-7655921C5D3F.jpg

 

Selvom boxeren er en aktiv hund, krever pointeren betraktelig mer aktivitet for å være fornøyd. En boxer er tilfreds med gåturer i bånd, noe en pointer ikke vil være. Pointere i Norge avles som jakthunder, og bør brukes deretter for å være lykkelige. De trenger å få løpt fra seg, og de trenger å løpe fritt når det er anledning til det. Jeg bruker mine til jakt tre-fire ganger i uken om høsten, de drar meg på ski om vinteren og på sykkel i båndtvangsesongen. Dersom jeg ikke hadde hatt plass og mulighet til å la dem løpe mye fritt, ville jeg nok valgt en annen rase.

 

Når det er sagt, er pointeren stort sett en enkel hund å håndtere. Har du klart å dressere en hannboxer, vil du sannsynligvis finne det det mye enklere å få skikk på en pointer. Men som andre her sier; grunndressuren er svært viktig. Det gjelder alle hunder, men spesielt hunder med sterkt jaktinstinkt. En hund skal komme når eieren roper, hver gang, og med en gang. Bruk tid på slike ting, så får du god jaktkamerat.

 

Oppførsel i huset avhenger, som med alle andre raser, av hva de får lov til. Mine hunder er rolige innendørs, men det er fordi det aldri har vært aktuelt å leke eller herje i huset. De er vennlige mot barn, sunt skeptiske mot fremmede og generelt lite aggressive mot andre hunder. De sikler ikke, røyter lite og er i det hele tatt lettstelte. Ettersom rasen stort sett er avlet på egenskaper fremfor utseende regnes de vel som en av de sunneste hunderasene, men noen ting kan de selvsagt få likevel. Min yngste har lett HD, uten at det ser ut til å plage ham, og den eldste fikk en svulst i pungen da han ble elleve, men det er ikke noe rasespesifikt. Potene kan bli såre, litt mer på hvite poter enn på sorte, men det kan avhjelpes med trening på grus, fiskeolje i for mv. For mine hunder har det ikke vært noe problem.

 

De er relativt stortgående, men trener du kontakt vil de justere det. Mine går svært mye på rugdejakt i tett terreng, og da holder de seg nærmere enn på rypefjellet. Når det er sagt, har Astroen spart for en del timer leting i årenes løp...

 

I forhold til boxeren vi hadde, har nok pointerne en litt "grunnere" personlighet. Boxeren hadde på en måte et ekstra lag, spesielt ifølge kona, som ikke har den samme felleskapsopplevelsen som jeg har med dem på jakt. Men det er svært trivelilge hunder, og fantastsike jakthunder. Sålenge jeg kan jakte, noe jeg håper å kunne fortsette med i mange år, blir det nok alltid en pointer i hus.

 

De er interessert i det meste av vilt.

2069AAE0-D463-4DC7-87B9-9BE81E846134.jpg

 

Aporterer til lands og til vanns...

E8F28891-3485-4AC9-92E2-E63094C3C91E.jpg

3681FF37-6E81-43D0-B151-253468B77672.jpg

48C99206-6731-4386-A13C-BF6681D41198.jpg

 

Er rolige innendørs

20B57323-A57A-4C20-974F-507E3D80F366.jpg

 

Sekunderer

 

5A8BCCEA-EC01-4B1B-AF60-C9F4752E1CA3.jpg

 

Pelsen er tynn, og de kan bli kalde, spesielt når det er vått. Den eldste hunden min er litt pysete og kan miste motivasjon om det blir for kaldt, men den yngste bryr seg tilsynelatende ikke om det i det hele tatt. En varmepose til pausene kommer godt med.

 

783C01B3-3921-4705-AFF7-9D88967C616B.jpg

 

BA0117AC-2341-4B80-92BA-01B9B1717DA6.jpg

 

667F4F63-6829-4374-B462-842F13F31A26.jpg

 

 

Men er det godt i været, trenger man bare en menneskemage å hvile på.

 

D50B7E1F-AC14-46A6-B2BB-B503B9DC924B.jpg

 

Stiller fuglen fint. Ser du rugden?

nero.jpg

 

og reiser djervt

FF40CD15-FA7D-446C-A708-F6E35D1312FF.jpeg

 

Går fint med andre hunder

FBC24613-3ADF-4178-8F52-1693F0BDE5C0.jpg

 

Med god grunndressur går det meste bra, selv mattyveri av hønsefugl.

 

F602E0E7-4442-4AAE-BEB1-E4EF0E210268.jpg

Link to comment
Share on other sites

Takk for det :-) Noen flere nedenfor.

 

I likhet med trådstarter har jeg også ofte lurt på hvorfor pointer ikke er en mer populær hund. Jeg tror det er så enkelt som at de fleste er mer vant til å se settertypene, og dermed ikke kommer på pointeren når de skal velge fuglehund. Jeg har også hørt folk si at de ikke er pene, noe jeg personlig ikke forstår - jeg liker korthårede hunder og synes pointeren med sin atletiske kropp, energiske bevegelser og aristokratiske nese er en av de vakreste hunder som finnes. Helt objektivt, selvsagt.

 

Grunnen til at jeg valgte pointer i utgangspunktet var dels utseendet og den lettstelte pelsen, men mest at jeg tror variasjonene innenfor rasen er mindre her enn i de større rasene. Det er stort sett jegere og hundefolk som har pointere, så det er lite selskapshunder i linjene.

 

DSC_1173.jpg

 

EF331D06-24AA-4FFB-9E59-A4A57CF712CF-16501-00000B0A3509A264_zps945bcd66.jpg

84C4DD47-6196-45C0-951B-77E92F102F2E.jpg

 

05F8D41C-E7B0-4006-941F-61B4326EF86C.jpg

 

BDFC93F4-C283-4EED-BE47-7DDC0C098094.jpg

 

955E1FF7-3F7C-4DBD-8E4E-D3D3022AB859_1.jpeg

 

53EDECEF-EF68-4CB0-9F94-3E921C8DA673.jpg

 

8F995D51-7457-4EF6-8520-AAC217BD277B.png.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for innleggene og ikke minst bildene Hopalong. Bare kom med flere om du vil ;) Er generelt for lite pointer-bilder på nett :P

 

Nei skjønner at en liten rusletur vil være for lite for en pointer. Jeg har tilgang på endeløse skoger rett utenfor stuedøra mi, med et greit sti-nett. Så å lufte bikkja uten bånd slik at den får rast fra seg er ikke noe problem. Har og tenkt å gjerde inn plena og sette inn port slik at jeg enkelt kan slippe bikkja ut for å gjøre sitt, uten å måtte bli med hver gang. Men hunden skal selvfølgelig få minst en skikkelig tur hver dag. Hvis/når det kommer snø her på vestlandet så vil jeg gå mest mulig på ski hvor bikkja skal få jobbe litt. De bygger faktisk ny lysløype rett ved huset mitt nå.

 

Ja jeg har stor tro på at jeg skal få til hunden til. Boxeren var noe stri, men jeg fikk den svært lydig. Så kunnskapen rundt hverdagsdressur har jeg. Har allerede vært i kontakt med en aktuell hundeskole i nærheten, så har en viss peiling på hvilket valpekurs jeg skal gå på. Har og funnet ut at familien til en kollega, som bor like i nærheten, har tamfugl og driver med kurs for fuglehunder. Så der vil jeg ha en god mulighet til å gjøre noe fornuftig. Nevnte kar jakter mye rugde i naboskogene mine.

 

Ja jeg tenker at en Astro er et must egentlig. Så har alt bestemt meg for en 320 med t5. Kom gjerne med innvendinger...

 

Ang personlighet så er jo boxer virkelig en rase for seg selv. Men har inntrykk av at pointere har litt samme "faktene" med væremåten sin. Det gjenstår å se om jeg erfarer noe av det du erfarer :)

 

Akkurat de daglige rutiner har vært gjenstand for en enorm diskusjon her i hjemmet den siste tiden. Vi har en ettåring i hus, så det siste året har vært mildt sagt hektisk, noe som til tider har gått på bekostning av hvor mye tid vi har hatt til hund. Jeg er heldig som har en hundeglad familie i Lofoten som går timeslange turer hver eneste dag, så vi satte hunden der en periode på noen måneder. Vinn vinn. Dette er en mulighet jeg og vil ha senere om vi skulle få ett barn til med tiden. Det er uansett et par-tre år frem i tid.

 

Nå er sønnen vår blitt drøy ett år, har begynt i barnehage. Vi jobber begge turnus som gjør at jeg enkelte dager i uken har svært god tid til hund, men andre ikke fullt så god.

 

Problemet er at samboeren min har virkelig fått smaken på å ikke ha hund nå, og har i bunn og grunn sagt at hun ikke vil ha hund. Jeg har alltid vært tydelig på at jeg skal alltid ha hund, det er rett og slett ikke noe alternativ for meg. Det er en så stor greie av hvem jeg er. Så jeg er nok tildels alene om dette prosjektet, noe som svir litt.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Stikker innom denne tråden og blar gjennom bildene til hopalong, bare for å døyve ventetiden noe..! Vanvittig flotte bilder! Motiverer meg til å være flinkere å ta med speilrefleksen ut på tur.

 

Status pr nå er at det kullet jeg håper på å få en valp fra blir født en av de nærmeste dagene. Da får jeg vite hvor mange hannvalper det er, og om det er nok til at jeg får en. Jeg står på 2/3. plass på lista til oppdretteren på hannvalp, så det bør jo gå, men plutselig har man uflaks.

 

Har akkurat kommet hjem fra en ukes hyttetur med mye skigåing. Kjente et enormt savn etter hund..

 

Nå er det mange år siden jeg hadde valp så husker ikke helt; hvor "forsiktig" skal man være de første månedene mtp tur? Altså, når er en valp/unghund klar til å gå litt lengre skogsturer?

 

Og siden jakthund er nytt for meg; når bør man starte den mer spissede treningen opp mot jakt? Ser noen leker med rypevinger mm allerede i valpekassa. Dette har jeg skjønt er noe omdiskutert.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...