Jump to content

Krag jørgensen 8x57


cissi

Recommended Posts

Hei

Jeg har en Krag Jørgensen 8x57 Kongsberg, etter min far. På våpen kortet står det bare Kongsberg 8x57, men har lest meg frem til at det er vel en Krag ? Det står på løpet 1905. Noen som aner verdien på den ? Kanskje også litt historie bak den.

 

Hilseb Cissi

Link to comment
Share on other sites

Du beskriver ikke rifla utover Krag mekanisme, kaliber 8x57 og nummeret 1905 på løpet.

 

Hvis du hadde nevnt siktemidler, evt. nettskjæring. Samt alt som er av merker og nummer på våpenet, så hadde det vært mye enklere å si hva dette er.

Har du bilder av rifla?

Verdi alt fra 1000 kroner til 10000... Kommer an på tilstand til rifla, original stand... nummerlik. Men mest sannsynlig er det en M/1951 i grei stand som kan være verd 3-4 tusen.

 

Det er fire muligheter her.

 

Mest sannsynlig

Det er en jaktrifle bygget på Kongsberg Våpenfabrikk, da skal modellen være M/1948 eller M/1951

Hvis nummeret 1905 som står på løpet er serienummeret, så kan rifla di være en M/1951

http://www.kvf.no/vaapen.php?type=Rifle&weaponid=RIF0110

 

Litt Sannsynlig

Rifla er produsert på KV som jaktrifle til private. M/1934/48 Krag 18stk ble produsert i tidsrommet 1934-1949

http://www.kvf.no/vaapen.php?type=Rifle&weaponid=RIF0280

 

Lite sannsynlig

Det er et ombygging av et Krag-Jørgensen gevær til jaktrifle som er gjort av en børsemaker. Bilder av rifla vil ville vært til stor hjelp for å kunne si hva du har.

 

Usannsynlig

At rifla er bygget som armegevær i 8x57 med Krag mekanisme, på KV under okkupasjonen. Hvis tilfelle så er rifla di nærmest å betegne som en prototype, eller prøve modell.

Det ble også omgjort en Krag til 8x57 i Tyskland før 2vk... men det er nok ikke det Krag geværet du har.

 

NB! Det skal brukes redusert ammunisjon som heter 8x57 MODERAT hvis det skal skytes med rifla...

Link to comment
Share on other sites

Hei

Takk for svar. Jeg har tatt noen bilder , men finner ikke ut hvordan jeg legger dem ved. Ser det står img på en knapp her, men får en kode jeg skal legge url adr. inn ? Jeg har bildene på ipaden. Får vel ikke frem noen url ? Eller er det en annen måte å gjöre det på ?

Har tatt bilder av stempler og det står også 71515 , ett av stemplene er den norske løven.

Link to comment
Share on other sites

Løvestempel betyr at rifla er solgt til sivile. Rifla kan ha fått dette løvestemplet i forbindelse med salg eller ombygning lenge etter at den ble produsert.

 

Hvis 71515 er serienummeret, så stemmer det med produksjonsår 1905 for Krag M/1894 i 6,5x55

 

Til M/1948 Elgbørsene som ble produsert på KV, så ble gamle nummer/merking beholdt. Men alle disse hadde den forsterkede 1912 låskassen...

Den senere M/1951 som også har 1912 låskasse er uten gamle nr.

 

Er du sikker på at kaliberet er 8x57? Det kan være skrivefeil i våpenkortet... Jaktriflene som ble produsert i 8x57 hadde kaliberet stemplet på løpet.

Se link: http://www.kvf.no/guns/rifle/bilder/Rifle-Kongsberg-Krag-M48-Jakt-6784-3.JPG

 

For å legge ut bilder, så må du ha de på en online bilde-delings plass. For så å sette inn link til bildet her på Kammeret.

Kammeret har for øvrig eget bilde-galleri man kan bruke. http://kammeret.no/bilder/upload.php

Link to comment
Share on other sites

Det du har er en Krag M/1894 som er ombygget av en børsemaker. Og er nok som Chiefen.v-2 påpeker, kanskje ikke så uvanlig.

 

Verdien er som for en banekrag, dvs. ca 1000kroner. Kanskje litt mer hvis løpet er meget bra, og sluttstykket nummerlikt til låskassen.

 

Men dette kan være et godt utgangspunkt for å bygge en flott jakt-krag. Eller en kan ha den sånn den er...

Så selv om samleverdien som original våpen er borte, så har rifla potensiale til å bli ei flott jaktbørse og bør ikke plomberes

 

Her er et bilde av en ombygning som Rafdal Våpen har gjort...

gun.png

Link to comment
Share on other sites

Fin jaktkrag i 8x57 du har der, likte spesielt godt dioptersiktet på sluttstykket.

Med denne oppfyller du greit storviltkravet for å jakte elg, hjort og villrein. Men da må du lade selv, hvis du ikke kommer over noe Norma Moderat ammo. Til trening og småviltjakt kan du bruke Norma Jaktmatch med 8g helmantel.

 

Selv om ikke salgsverdien er så stor, så har denne stor bruksverdi. Tenker da på at det er et våpen du har fått av din far, og at du kan gå på jakt med den, uten noen ombygging. 8x57 mod er et fint jaktkaliber til alt vilt i Norge og Kragen din ser ut til å være utstyrt med gode siktemidler. "Spøkjekrins diopter" er jo ganske populært for tiden.

Det vil koste en del tusen å bygge om en DFS eller annen Krag til like spesifikasjoner som din har. Er ombygging av Kragen din fagmessig utført og den er i god teknisk stand, så er den i mine øyne verdt mer enn dusinvarekrager i 6,5x55 på Finn.

 

Har en M1951 sjøl, og kan absolutt anbefale noen turer på skytebanen. Det er moro å skyte Krag i 8x57 mod.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...