Jump to content

Blodklubb, god gammeldags


Guest graahund

Recommended Posts

Guest graahund

Jeg tok opp rakfiskens fortreffelighet tidligere på kvelden, nå har jeg lyst til og nevne en annen av høstenes høydepunkter, nemlig blodklubb. Før min kjære svigemor (virkelig sant, jeg var hennes favoritt svigersønn, hun hadde bare en :lol: ) ble borte lærte hun meg og lage blodklubb på den gammeldagse måten med ister og det hele. Den lager jeg en dag til uka, med alle ingredienser. Den må også nytes med en akevitt og en øl. Glovarm mede salt eller sukker alt etter smak. Det ER virkelig nydelig. Prøv denne retten også i høst, bare ikke kjøp den på Rema eller lignende, det er ræva !! Oppskrift følger på oppfordring.

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund
Oppskrift trengs ikkje, men bruker du svineblod eller storfeblod?

 

Vi bruker en blanding av storfe og svineblod , når du bor bynært så må du ta til takke med det du får i en butikk med brukbart utvalg. Når jeg var guttunge og hadde jobben med og røre blod når de slakta var det svineblod som ble brukt.

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund
Flott.

Det er svineblod som vert brukt her i gården. Likar det best.

Men vi lagar pølse. Tarm med ister i. Nyyyydeleg mat

 

Har du prøvd blodpannekake da ?

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund
Nei det er ikkje vanleg her

Dei som lagar blodmat, lagar pølse.

Vi har alltid brukt svineblod, men dei fleste her brukar blodet frå lam.

Eg brukar ister, mens dei fleste andre brukar nyretalg frå lam..

 

Som du seier, så er dette festmat av høgste klasse. Slaktetida er ei fin tid :)

 

Helt enig, bare synd at det ikke bir slaktet på gårdene her lenger. Alt går på slakteriene så det er ikke mulig og få ferskt blod lenger, desverre :(

Link to comment
Share on other sites

Muttern lærte å lage dette av sin svigermor. Og fy flate så godt dette er :D Jeg vil helst ha den stekt i melk, og duppe hver bit i sukker + drikke iskald melk til. Det er et perfekt måltid mat for meg.

 

Jeg må få muttern til å lære meg dette før hu dævver, så denne oppskrifta ikke går tapt. For dette er virkelig snaddermat.

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund
Muttern lærte å lage dette av sin svigermor. Og fy flate så godt dette er :D Jeg vil helst ha den stekt i melk, og duppe hver bit i sukker + drikke iskald melk til. Det er et perfekt måltid mat for meg.

 

Jeg må få muttern til å lære meg dette før hu dævver, så denne oppskrifta ikke går tapt. For dette er virkelig snaddermat.

 

Der er jeg helt ening med deg, la ikke de gode gamle oppskriftene forsvinne. Det er viktig og ta vare på noe av det gamle, godt er det og og det har noe med historie og gjøre faktisk. !!

Link to comment
Share on other sites

Blod klubb eller som dei kallar det her Blodkodler, med fett ( ister ) i, det er snaddermat. Eg pleier å ete dei med sirup på, og med iskald H-melk inntil. Absolutt snaddermat. Meinar at me har brukt kun svineblod i dei, men har ikkje laga det til sjølv, så det er eg litt usikker på.

 

Og blodpannekaker med sirup på, det er snaskens. Bestemora mi pleier å lage det til.

 

Og som andre her, så hadde det vært fint hvis Graahund / Hjortejeger og andre med oppskrifter, hadde lagt det ut her. :D

Link to comment
Share on other sites

Blod klubb eller som dei kallar det her Blodkodler, med fett ( ister ) i, det er snaddermat. Eg pleier å ete dei med sirup på, og med iskald H-melk inntil. Absolutt snaddermat. Meinar at me har brukt kun svineblod i dei, men har ikkje laga det til sjølv, så det er eg litt usikker på.

 

Og blodpannekaker med sirup på, det er snaskens. Bestemora mi pleier å lage det til.

 

Og som andre her, så hadde det vært fint hvis Graahund / Hjortejeger og andre med oppskrifter, hadde lagt det ut her. :D

 

Jeg har prøvd ferskt blod rett fra privat griseslakt. Det var jaggu fine saker :D

 

Men jeg har prøvd med okseblod også, og det synes jeg var hakket bedre, men det kan jo være fordi det var lenge siden jeg hadde spist klubb. det er vanskelig å si. Men det funker ihvertfall fint med okseblod.

 

Oppskrift ja. Det jeg veit er at det er blod, mel og ister. Og at det skal kokes. Viktig å ikke bruke mer mel enn ytterst nødvendig, for da blir dem veldig harde og ikke noe gode. Utover det er jeg veldig usikker på om det er mer inni der gitt. Kanskje litt pepper ? Og det er viktig å rulle dem ganske runde ala boller og passe på at dem er tette og fine, så vannet ikke trenger inn i dem. Det forringer smaken hvis du bare skal spise den kokt(mulig det er pga. isteret). Jeg skjærer den i biter, og steiker den i melk. Da spiller det liten rolle om vannet har kommet inn i den under kokinga.

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Ja da kommer min svigemors oppskrift på meget god blodklubb.

 

1/2 l blod (okse eller svin)

2 dl vann

1ss salt

3/4 ts pepper

1 ts ingefær

1/2 ts nellik

1 ts allehonde

1 stor revet potet

Rugmel til passe deig, må ikke være for løs (etter min smak)

200 gr nyretalg. Talgen legges midt i klubben ! Husk og krydre denne. Blodet piskes litt, tilsettes vannet og kryderiene og

mel til passe fast deig, slik at den kan taès med skje og legges i gryta (min mor brukte håndflata og formet klubben med) med kokende, saltet vann. Koketid 1/2 til 1 time. Jeg brukte 40 min når jeg lagde klubb sist og det blei bra. Det kommer jo også ann på hvor store klubber du lager.

 

Ja da er det bare og stille seg til hugg, for sånn skal da ikke klubb lages. :roll::wink:

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund
Takker så meget Graahund, ser meget god ut den der. Skal sjå om eg får tak i meg blod seinere. Har ein kompis som har gris, som eg kjøper litt gris av. Der er det ingen som tar vare på blodet, så de kan eg få tak i et par liter. :mrgreen:

 

Synd vi bor så langt unna hverandre "Mauser68" ellers skulle jeg bydd på en skikkelig klubbaften :D:D

Link to comment
Share on other sites

Blodpølser

 

2 l. silt svineblod

400 g ister

1 1/4 dl rugmjøl

2 ts pepar

1 ts allehånde

1 ts ingefær

1 ts nellik

4 ts salt

3 dl sirup

 

Skjer ister opp i små terningar, og bland saman blod, mjøl, sirup, ister og krydder

Eg brukar tarm til å fylle i, men du får kjøpe pølseposar på ein butikk med litt utvalg (Mega)

Fyll posane 3/4 fulle, og sy att

Legg pølsene i kaldt, lettsalta vatn i ei stor panne.

Varm opp vatnet til kokepunktet, og la pølsene trekke til dei er kokt. Tida er avhengig av storleiken på pølsene

 

Server pølsene med H-melk og sirup/sukker

 

Dette er haustens store høgdepunkt

 

Lykke til om nokon vil prøve

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund
Blodpølser

 

2 l. silt svineblod

400 g ister

1 1/4 dl rugmjøl

2 ts pepar

1 ts allehånde

1 ts ingefær

1 ts nellik

4 ts salt

3 dl sirup

 

Skjer ister opp i små terningar, og bland saman blod, mjøl, sirup, ister og krydder

Eg brukar tarm til å fylle i, men du får kjøpe pølseposar på ein butikk med litt utvalg (Mega)

Fyll posane 3/4 fulle, og sy att

Legg pølsene i kaldt, lettsalta vatn i ei stor panne.

Varm opp vatnet til kokepunktet, og la pølsene trekke til dei er kokt. Tida er avhengig av storleiken på pølsene

 

Server pølsene med H-melk og sirup/sukker

 

Dette er haustens store høgdepunkt

 

Lykke til om nokon vil prøve

 

Denna skal ihverfall jeg prøve :D

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund
Prøver igjen.. Hva med å bruke blod fra vilt i steden for storfe eller gris?

 

Har aldri prøvd det, men det burde vel gå ? Blod burde være blod ? Tror jeg :|

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...