Jump to content

Rakfisken er her, o la la ......


Guest graahund

Recommended Posts

Guest graahund

I dag gikk kona og jeg nesten uten mål og mening på den lokale Menybutikken på Ski og lurte på hva vi skulle ha til midag i dag. Fryseren er full av vilt, men det var ikke det vi hadde lyst på. Kona sier lurt, Bård rakfisken er her, og da var valget lett. Vi tar rakfisk !! Og det gjorde vi. Rakfisk i filè fra Valdres, vakumpakket. Jeg skar den opp i tynne skiver med rødløk, Kviteseidsmør, rødbeter, og i mangel av mandelpoteter tok vi rød pimpernell, Løten linje og juleøl som alt er kommet (Aas må det være ). Kan man ha det bedre ? Det var for oss høstens høydare. :D:D . Prøv det !!!

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund
åååå :D Dæven døtte. Rakfisk er året høydepunkt. Med hjemmebakt lefse, setersmør, purreløk, øl og akkevitt 8):arrow: Machiato Rakfisk lag til jula ???

 

Rakfisklag til jula, ja det blir jeg med på om jeg må kjøres i ambulanse. (gr. kols) :D:D

Link to comment
Share on other sites

I dag gikk kona og jeg nesten uten mål og mening på den lokale Menybutikken på Ski og lurte på hva vi skulle ha til midag i dag. Fryseren er full av vilt, men det var ikke det vi hadde lyst på. Kona sier lurt, Bård rakfisken er her, og da var valget lett. Vi tar rakfisk !! Og det gjorde vi. Rakfisk i filè fra Valdres, vakumpakket. Jeg skar den opp i tynne skiver med rødløk, Kviteseidsmør, rødbeter, og i mangel av mandelpoteter tok vi rød pimpernell, Løten linje og juleøl som alt er kommet (Aas må det være ). Kan man ha det bedre ? Det var for oss høstens høydare. :D:D . Prøv det !!!

 

Jeg (vi) prøvde det, til gangs, i går kveld. Etter at vi hadde hengt opp siste elgen for i år.

 

Men det må ha vært noe gæli med den fisken trur jeg, for jeg hadde jævlig vondt i hue i dag........ :lol:

Link to comment
Share on other sites

Detta var tråden sin! Nesten som å komme hjem.... :D

Rakfisk fra Hardangervidda er nevnt her... Smakte for noen år siden rakfisk fra Hardangervidda, lagd av en kar fra Vinje, Telemark, som raket fisk fra eget vann. Den beste rakfisk som til dags dato har truffet min gane!! Jeg effektuerte prompte en bestilling av neste års produksjon, men hva skjer? Grunnet EU-regler, har mannen måttet kutte ut kommersiell produksjon! Noen som har hatt lignende erfaring?

Har forøvrig fisket min egen rakfisk de siste årene, med en kompis som står for produksjonen.

Link to comment
Share on other sites

Har også egenprodusert rakfisk i år. Gleder meg veldig. Den står fortsatt til modning, men den er nok snart klar for en smakstest.

Vi spiser fisken forøvrig med mandelpotet, lefse, purreløk og rømme. Gjester som er innom har en tendens til å ville ha rødløk, så det har også kommet på bordet etterhvert. Også må man ikke glemme drikken da. Gammel Oplandsk i litjglasset og en god juleøl i det store.

Link to comment
Share on other sites

åååå :D Dæven døtte. Rakfisk er året høydepunkt. Med hjemmebakt lefse, setersmør, purreløk, øl og akkevitt 8):arrow: Machiato Rakfisk lag til jula ???

 

Same procedure av every year, James :mrgreen:!

:shock: I try my best

Men i år får du være Admiral Von Schneider. Tror ikke kneet mitt liker sånne heleklakk :D

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...