Jump to content

Ny jaktdress?


NilsKristian

Recommended Posts

Skal kjøpe ny jaktdress da jeg nå parkerer fjellrevendressen etter mange års tjeneste.

Ønsker denne gangen en membrandress, da jeg var våt hver dag under årets jakt.

Er både i skogen for elgjakt og rypejakt på fjellet. Bør tåle begge typene, altså at den er stille, samt at den puster godt.

 

Vurderer Norrønt Finnskogen (den eldre modellen) og Härkila Vector.. Noen kommentarer til disse?

Andre typer?

Fordel om den kan holde en varm på post en stund, isolasjonsevne..

Link to comment
Share on other sites

Har selv Finnskogen og liker passform og gode luftemuligheter. Har ei Chevalierbukse med gtx som er stillere, men denne mangler luftemuligheter og blir sinnsyk varm opp hjorteliene.

Vil anbefale deg å prøve flere dresser og finne den med best passform for deg, Bergans passer f.eks ikke min kropp. Jeg ville IKKE kjøpt en gtx- dress uten luftemuligheter.

Link to comment
Share on other sites

Har en Herkila Dogkeeper dress som fungerer perfekt til mitt bruk (elgjakt/posteringsjakt). Den er robust, tåler ei glo fra bålet og har gode utluftingsmuligheter. Den blir vel litt tung og tett for rypejakt, da er nok Finnskogen bedre.

Link to comment
Share on other sites

Membranklær er, så langt jeg har erfart med forskjellige merker, etter min mening for tette til høy aktivitet. Mildvær evt. solskinn gjør det fort ulidelig varmt og svett. Foretrekker derfor at dressen ikke isolerer spesielt godt. Som nevnt er luftemuligheter særs viktig ved aktiv jakt. Passform er greit, men jeg synes at den skal være rimelig romslig I snittet. Da kjennes den mindre klam under aktivitet og oppleves som varmere ved postering. Dessuten gir den plass til mer ull under uten at det går ut over bevegelighet. Se også på detaljer som lommer og plassering av disse. Bruker du sekk havner radiolomma irriterende ofte(nesten alltid) under ei reim. Sjekk også at du har lommer som passer til det utstyret du vil plassere I de, samt at adgang til disse ikke hindres av sekkereimer. I hele tatt bør jaktdress prøves sammen med sekk. Selv misliker jeg borrelås på klær eller hva som helst. Bråker og har begrenset levetid. Om en bærer våpen I reim er det ingen ulempe at det er stoff med bra friksjon over skuldre. Foresterkninger på knær og legger øker levetiden på buksa. Om produsenten heter Chevalier, Harkila, Swedeteam eller whatever bryr jeg meg mindre om.

Link to comment
Share on other sites

Beretta har en modell til salgs på xxl nå.

Var i butikken og prøvde de ut, og utrolig imponert over detaljnivå.

Lenge siden jeg har sett noe nytt på jaktklær fronten, men dette var greier.

 

Lavere radiolomme som ikke kommer i veien for stropp for sekk.

Ekstra "grippy" stoff på skuldrene for riflereimen.

Gigantisk "napoleonslomme" på begge sider som er tilgjengelig med sekk på.

Avtagbare "snøstoppere" rundt håndleddene.

Veldig god passform.

Link to comment
Share on other sites

Vil ikke hoftebelte komme rett over lommene på jakka ?

Vil tilføye at jeg bruker Bergans Hogna - nå på 3. året. Godt fornøyd med den, se flere tråder her på K. Bruker ellers Norrøna Dovre med GT på rypejakt. Begge to har gode luftemuligheter.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Er fornøyd med Norrøna Dovre dress, første høsten.

Enkelt solid, lett og tett stoff, ikke varmeisolerende, litt støy, gode glidelåser, bra snitt for meg, god hette lange armer og ben.

Trodde jeg måtte ha XL, men endte opp med L for første gang, så litt stor i size.

Gode lufteåpninger, som må bevisst bruke/variere hele tiden, stoffet transporterer ikke ut nok ved +aktivitet.

Blir det kaldt må en kle på seg under, feks lett jakke og ull..

Dette er et skall, men et godt skall.

Liker den lyse oliven farga.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...