Jump to content

Råbukk med hjørnetann


Gunnar

Recommended Posts

Så ikke noe spesielt som jeg la merke til med dyret hvertfall. Så ut som et godt gammeldags rådyr. Men mulig det er en ny art, Østfoldsk vannrådyr. Det var såvidt jeg kunne se var det heldigvis ikke av det aggresive slaget, men jeg tok ingen sjanser og avlivet dyret.

Link to comment
Share on other sites

Så ikke noe spesielt som jeg la merke til med dyret hvertfall. Så ut som et godt gammeldags rådyr. Men mulig det er en ny art, Østfoldsk vannrådyr. Det var såvidt jeg kunne se var det heldigvis ikke av det aggresive slaget, men jeg tok ingen sjanser og avlivet dyret.

 

Sikkert en normal genetisk variasjon som har kommet til uttrykk. Hjorten har vel hjørnetenner, men under "huden" inne i kjeften. Mener det var rimelig tydelig når jeg kokte av skallen på den jeg skjøt i forrige århundre...

Link to comment
Share on other sites

Oh, S**t!!! :shock::shock::shock::(:(:(

 

Da har det skjedd. :oops: Er det noen som har hørt om "smitte" av gener fra en genmodifisert organisme til villtypen? Det er jo ett av de store problemene med moderne genmodifisering. Nå har vi fått det på norske rådyr. For to år siden gikk et feltforsøk alvorlig galt nede i Australia, med kjøttetende sauer som resultat. Hvordan disse genene har klart å bre seg til den skandinaviske rådyrbestanden er ikke godt å si, men dette bildet viser jo helt klart at det er nettopp det som har skjedd.

 

Jeg for min del ser ingen annen utvei enn en massiv nedslakting av disse livsfarlige mutantrådyrene før de blir farligere enn både ulv og bjørn til sammen. Vi risikerer å måtte ty til drastiske tiltak som hiuttak, så her må hundefolket på banen med rådyrhihunder. Tro om TJT kan være en egnet rase for slikt?

Link to comment
Share on other sites

"Grandel" finnes ofte på hjort og faktisk hos 2% av rådyrene, så dette er inget unikum :wink:

 

En annen finulighet hos rådyret ulikt annet hjortevilt er spyttkjertelen, som faktisk er så stor som 0,4% av dyrets totale vekt. Denne er forøvrig full av proteiner. Kjertelen benyttes til å bryte ned forskjellige planinstoffer (-gift) som er dødsgiftige for oss og finnes i f.eks hvitveis, liljekonvall og våre kjære krokus- og tulipaner. Finesmeckeren tar alltid til seg det beste fòret naturen har å by på, til enhver tid på året! 8)

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund
En kompis her på Ringerike har en bukkeskalle med lange spisse hjørnetenner, og jeg fikk selv en 10-tagger hjortebukk med hjørnetenner ved Hornindalsvannet for to uker siden.

 

Har hjortejakta gitt mersmak :D:D

Link to comment
Share on other sites

Et afdød jagt kammerat lavede for ca. 10-12 år siden en lille undersøgelse.

 

Han fandt ud af at ca. 5-10% af rådyrene har Grandel tænder, mange er blot så små at man aldrig opdager dem :shock: De sidder jo typisk i den del af kæben man alligevel saver af inden bukkehovedet koges. På en Geit bliver det normalt aldrig opdaget.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...