Jump to content

300blk jakt


Roland455

Recommended Posts

Kikket etter det selv, når jeg vurderte 300blk.

 

1. Støpte kuler som er laget til å ekspandere rundt 320ms eller noe tilsvarende Lehigh defense som ikke finnes i Norge.

2. For å klare minste anslagenergikravet, må du ha minimum 295gr kule! Jeg hadde tenkt å bruke det for bever jakt.

Så jeg forkastet hele konseptet, siden jeg hadde ikke tenkt å begynne med støping.

 

Men Hodgon lister 230 Berger tactical i sine ladedata for 300blk, dog uvisst om den faktisk ekspanderer i den hastigheten.

Link to comment
Share on other sites

VMax står det kan ekspandere ned til 1600fps. Det er overlyd.

Kikket også på pistol kuler 90 XTP (.309) til 308w, de er laget for ekspansjon i underlyd, men ikke funnet noe i Norge. Du kan undersøke med de som støper kuler. Med rett blanding, så skal dem kunne ekspandere.

Clarry Haglund kanskje?

Link to comment
Share on other sites

Som tips til noe som kan testes, jeg vet ikke om de faktisk ekspanderer; jeg prøvde kobberbelagte blykuler, 150 gr FN ment brukt til 30-30 i 300/221 løpet mitt. Hvis de ikke ekspanderer kan man jo lage en hulspiss i de. Jeg fikk etter forholdene ok presisjon i subhastigheter, med N340 og Tinstar eller hva det nå heter. Disse kulene er ikke mye sexy og tacticoole men regner med at de i dag er rimeligere enn jaktkuler om enn ikke så rimelig som matchkuler. Litt utfordringer med mating synes jeg å huske, meplaten er stor på de kulene jeg brukte.

Jeg husker ikke hastigheter og oppgir ikke ladedata. Jeg jakter ikke med dette løpet, det er bare for moro skyld jeg fikk lagd det.

I det siste har vi testet ekspansjon(ikke i 300/221) i gamle pocketbøker som vi taper sammen og fukter. Vi har testet en del 223 og 22-250 med dette og det vil muligens fungere på 300Blk også. Vi satte bare bøkene opp på en kant med omslaget mot oss og fyret i vei. Lettvint å lage, men det er vanskelig å få mer enn et skudd i hver bunke. Ca 40 cm tykkelse ble brukt under våre tester.

Link to comment
Share on other sites

Dette er diskutert "at length" tidligere, søk. Alle jeg vet om som jakter med sub har begynt med 300 Whisper og sånt, noe en 300BLK jo er.. Etter noen år har de vandret oppover via 338-ditt og 358 datt, til enten 458 SOCOM eller 416 A-sub, eller tilogmed 510 Førland/Whisper.

De små kulene dreper, men de fleste ser ut til å gå lei av elendig skuddvirkning og lange utras.

 

Må påpeke at jeg ikke har skutt annet enn fugl selv, med sub, og de ramler helt upåklagelig. Men det er noe knot med den krumme kulebanen. 223 ruler.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Man må se på 300BLK Sub som et forvokst salonggevær. Et morsomt leketøy. Si hva du vil, men 300 er mer moro.

 

Men brukt med måte er det også et god jaktpatron. Den er stille, så man kan jakte mer diskret nær folk (eller fordi en synes det er gøy). Og en har nok punch til mindre vilt hvor 22 ikke duger (eller ikke er lovlig).

 

Men samtidig er vel godt bevist at "veltepetter-effekten" er laber på større vilt. Det er vel det som har gitt den rykte som "den perfekte ettersøks-patron" siden den garanterte ettersøk. Jeg har sett prototype LeHigh-kuler, de virker lovende. De i kobber kunne jo fungere som gipsanker! Når jeg bare får pisket fart i Hans Majestet Nr2 og Corbin-pressa hans skal vi teste en litt annen strategi.

 

Edit:

Som M67 sier burde den være fin til fugl, feks gås. Kulebanen er og blir en begrensing, det er egentlig "miniatyr-langhold". OG! Den setter store krav til bakgrunn. Fy faen for noen rikosjetter en får i sub.

Link to comment
Share on other sites

Neida, dør gjør den nok, men reven har en egen evne til å overleve det utroligste å komme seg utrolig langt avgårde, skyter en del rev i løpet av året så det er ett must att de ligger kjapt så lenge skuddet sitter der det skal, var egentlig kun interresert i 300blk for muligheten til og bruke den i sub på rev

Link to comment
Share on other sites

Kikket etter det selv, når jeg vurderte 300blk.

 

1. Støpte kuler som er laget til å ekspandere rundt 320ms eller noe tilsvarende Lehigh defense som ikke finnes i Norge.

2. For å klare minste anslagenergikravet, må du ha minimum 295gr kule! Jeg hadde tenkt å bruke det for bever jakt.

Så jeg forkastet hele konseptet, siden jeg hadde ikke tenkt å begynne med støping.

 

Men Hodgon lister 230 Berger tactical i sine ladedata for 300blk, dog uvisst om den faktisk ekspanderer i den hastigheten.

 

Lehigh kjøpes problemfritt fra USA hos realodinginternational.com

 

Evnt kan man sende en PM til Vektor her på forumet og høre hva han har. Jeg kjøper .458 sub kuler av ham som er temmelig likt bygd opp som Lehigh sine. Mulig han har noe i .30 også.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...