Jump to content

Rifle til harejakt


Hkh

Recommended Posts

Hei

 

Har prøvd å lese meg litt frem både her og på side i det store utland, men har ikke kommet frem til så mange gode svar:)

 

Jeg vurderer å kjøpe meg ei rifle til harejakt og står og vipper mellom 17 hmr og .223. Er det noen her som har erfaringer med jakt på hare med disse to. Ønsker både at det skal være fort over for haren, samt være noe igjen å spise etterpå:)

 

Har forstått at man kan eventuelt lade selv til .223 så det taler for denne, og at man også kan jakte rådyr om anledningen byr seg.

 

Håper noen har noen erfaringer å dele, da jeg sitter nå med tomme våpensøknader foran meg.

Link to comment
Share on other sites

Vurderer selv .22 hornet eller 222 rem. Lyst å gå mot strømmen å velge .222 rem istede for .223 som alle skal ha. 222rem ble i sin tid laget for benkskyting, å for å sette det litt på spissen ble 223 (5,6x45) laget for å skyte på mennesker :P

Har tro på en .222 rem kan bli en fin å presis småvilltrifle.

Leste en test i Jakt for en tid siden om en fin liten Schultz & Larsen Legacy i .222 rem som fristet!

 

.22 hornet frister å som ren småvilltrifle, men tar da høyde for å ladde selv siden det er relativt kostbar ammo.

med .222 rem åpner en dørene for rådyrjakt, om en bruker ei god kule.

 

Vil å nevne .22wmr. Utmerket patron om du kjenner kulebanen. Fordelen med den er pris på ammo, relativt billig.

Link to comment
Share on other sites

Har brukt 223 på hare med fabrikkammo (55 grs fmj), med godt hell. Ja, det blir høl, og ja den dør momentant!! Fordelen er at den er som patron presis og når du klarer å plassere kula presist i haren ødelegger du ikke mer enn du kan leve med. Lader du selv, eller kjenner noen som lader, velger du som meg tyngre kuler som 69 grs Scenar og sender de ut i ca 800 m/s, da blir både fugl og hare pene. Husk bare på å velge minimum løpsstigning på 1:9 for å stabilisere såpass lange kuler. Disse er også veldig mye mindre påvirket av vind enn 55 grs fmj og for ikke å snakke om 17 hmr og 22 wmr. De to sistnevnte kan du ikke lade til og er prisgitt at leverandør har egnet ammo inne, hvilket har vært et problem lenge med 17 hmr. 222 rem er også en fin patron, men i praksis er det ikke stor forskjell i effekt med fabrikkammo til fugl/hare. Fordelen med 223 er også billigere fabrikkammo og mye bedre utvalg!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har skutt noen få harer med både 17hmr og 223Rem. Begge fungere, men 223`en gjør alt mye bedre. Den praktiske rekkevidden er godt over dobbelt så lang. Jeg har faktisk brukt varmintkuler på de harene jeg har skutt med 223. Haren skytes i bogen og der er det veldig lite mat. Det er ryggen og lårene som er godbiten. Disse har vært like fine de få gangene jeg har prøvd. Mye triveligere med en rifleskutt hare, enn en som er full av hagel. I ditt tilfelle ville jeg ha valgt en 223 ladet med en homogenkule (ttsx/gmx). Går man for 50grs versjonene så fungerer den i alle 223 riflene på markedet. Med denne kombinasjonen kan man skyte alt som kan skytes med 223 rem.

Skulle jeg ha hatt meg ny småviltrifle ville jeg ha vurdert denne: http://www.jaktdepotet.no/display.aspx?menuid=-6111

Den har riflestigning på 1:9

Link to comment
Share on other sites

det er et veldig fint småvilt kaliber 22wmr. har skutt et 10 talls harer med dette kaliber. billig ammo og lett fin børse. lite ødleggelse av slaktet. på småvilt opp til rev så bruker jeg cci hp. lite smell og nesten ingen rekyl. klart 223 og oppover er sterkere,men den lille lette 22wmr rifla er veldig handy,og overraskende effektiv på småvilt. Har du vurdert en kombi i 12-223 til den jakta du beskriver? harejakt er ikke enten eller ang skuddhold. veldig greit å ha muligheten til haggelskudd når haren raser ut 5m fra deg....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...