Jump to content

GPS til sopptur.


Jaktjakt

Recommended Posts

Skal kjøpe i gave til en som går turer. Tror han skal plotte inn hvor han har funnet områder, for å komme tilbake senere.

Enig med de andre her. Selv på en garmin uten kart, kan en lagre punkter, så en kan finne tilbake, enten det være seg interessnte pukter i terrenget, eller tilbake til (eks) bilen. Så en e-trex 10 holder lenge, eller en uten kart.

 

Jeg brukte en billig e-trex uten kart i mange år (10 -12) før jeg kjøpte en med kart. Hadde den kun som en sikkerhet og den var nyttig flere ganger.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ehm, er det ikke overkill? Hvis du kjenner sopp, klarer du plukke opp det du klarer spise på en liten rusletur i skogen.

Jeg ser ingen behov for avansert navigasjon :-)

Ikke alle som har like god stedssans vet du. Jaktet elg noen år sammen med en kar, som for sikkerhets skyld også hadde anskaffet seg bandhund. Han mistet retning og sted etter runding av første gran. Var alltid like spennende å se hvor han dukket opp etter et drev!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Garmin eTrex Touch 35. GPSen i seg selv er av god kvalitet, og anbefales som sådan. Batterilevetiden er god, men bra oppladbare batteriet er å anbefale.

 

Menysystemet på eTrex Touch'en har en høy terskel, og mange settinger er gjemt langt inn i menyen.

 

Den barometriske høydemåleren (eTrex 35) må resettes før hver tur, for å fungere optimalt. Skulle jeg valgt på nytt hadde jeg nok gått for eTrex 25, som ikke har denne. Den mangler også liveoppdatering av spor, hvis du streamer det direkte til nett. Kanskje ikke så viktig på sopptur da :-).

 

Garmin sin webbaserte programvare er også litt vanskelig å få grep på, med rotete menyer.

 

Men produktet anbefales likevel, selv om man må regne med å bruke tid på å lære seg det.

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Desto mer avansert GPS en kjøper, des mer er det å finne i menyene. :) Ikke alt gir seg selv, så bruksanvisning er en fordel for mer avansert bruk. Personlig så fraråder jeg å stole på oppladbare batterier, hvis en skal på lengere turer. De utlader seg for raskt.

 

Ser du kritiserer høydemåleren. Høydemåleren virker uansett, men er en avhenig av riktig høyde (+/- få meter) og forandrer område, er det annbefalt å justere måleren på et sted med kjent høyde. Men, hvor mange er avhengig av dette? Jeg har aldri vært avhengig av det, etter mange ti-år i skog og fjell. (Men topptur folket, synes sikkert det er greit å ha.) Tviler på at sopp plukkeren har det. :) Og så annbefaler du en modell uten høydemåler i steden, fordi den må justeres? Det er vel bare å la være å bruke funksjonen!

 

Streame spor, direkte til "nett"? Jeg vet ikke om noen GPSer, som har kontakt med internett. :( Du skriver mye rart her.

Link to comment
Share on other sites

[

Ser du kritiserer høydemåleren. Høydemåleren virker uansett, men er en avhenig av riktig høyde (+/- få meter) og forandrer område, er det annbefalt å justere måleren på et sted med kjent høyde. Men, hvor mange er avhengig av dette? Jeg har aldri vært avhengig av det, etter mange ti-år i skog og fjell. (Men topptur folket, synes sikkert det er greit å ha.) Tviler på at sopp plukkeren har det. :) Og så annbefaler du en modell uten høydemåler i steden, fordi den må justeres? Det er vel bare å la være å bruke funksjonen!

 

Streame spor, direkte til "nett"? Jeg vet ikke om noen GPSer, som har kontakt med internett. :( Du skriver mye rart her.

 

Du burde sette deg inn i produktet før du kommenterer.

 

Garmin anbefaler at man bruker oppladbare batteriet i eTrex Touch. Dette fordi de ifølge det som står i bruksanvisningen ikke vil miste spenningen så fort i kulde. Det er en egen setting for batteritype i menyen. Min erfaring er også at de oppladbare varer lenger i kulde i eTrexen.

 

eTrex 25 og 35 leveres med forskjellige høydemålere. 25 sin høydemåler kalibrerer seg selv etter kotene på kartet. 35 sin høydemåler kan gjøre det samme, men har en barometrisk høydemåler i tillegg, som skal være mer nøyaktig. I praksis derimot betyr det at man helst bør kalibrere den manuelt før hver tur, noe som er upraktisk, eller at man kan kun benytte den settingen som justerer seg etter kotene i kartet. Min erfaring er at den barometriske, selv om den kan være mer nøyaktig, byr på funksjonalitet man normalt ikke har behov for.

 

Ang. streaming til nett så har eTrex 35 Touch funksjonalitet for å kunne gjøre dette i realtime via Bluetooth-oppkobling mot mobilen. eTrex 25 Touch har ikke mulighet til å streame spor i realtime, kun legge ut det i ettertid, også det via mobil. Streaming i realtime kan være aktuelt for enkelte, men jeg har ikke hatt behov for det, enda i hvert fall.

 

Altså, hvis man har valget mellom eTrex Touch 25 og 35, men ikke har behov for barometrisk høydemåler eller streaming av spor til nett, er det dumt å betale en god del mer for en eTrex 35, siden det er eneste forskjellen på de to modellene.

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Du burde sette deg inn i produktet før du kommenterer.

Dette er vel dette litt OT, for TS.

 

Nå har Garmin kommet med nye modeller av e-trex 20 og 30, som kalles 25 og 35. Selv om jeg ikke har noen av dem, kjenner jeg godt de gamle modellene. Og litt til e-trex 25. Ser e-trex 35, er mer avansert enn jeg trodde.

 

Angående batterier, så har Garmin begynt å selge egene oppladbare batteripakker med NiMH batterier, så at de nå kan finne på å annbefale dette forundrer meg ikke. Men jeg har ikke sett anbefalingen. Underer på hvor mange døgn du har gått med GPS på vinteren og benyttet de samme oppladbare batteriene. Men er efaring er at de er tomme for strøm etter få dager, uten å bruke batteriene. Så jeg har sluttet å bruke oppladbare batterier på tur. Lithium batterier holder mye bedre. Men dette finner da folk ut selv.

 

E-trex 25 har IKKE høydemåler! At din 35 har mulighet for både automatisk justering og manuell er nok riktig. Det er gammelt nytt hos Garmin. Men den antomatiske er veldig unøyaktig, derfor annbefales det også at en justerer dette manuelt, for å få best mulig høydeangivelse.

 

Angående streaming. Ja 35 har muligheten via Garmin Connect Mobil App (på mobil), men det nevnte du ikke! Så, ingen direkte streaming. Hver sin smak og behov, jeg har ikke bruk for det. Alt kan overføres når turen er over, for de som ønsker det. Og din metode, krever mobildekning, det er det sjelden der jeg går.

 

Men nå har vel ikke TS (eller kompisen), bruk for noen av dem. :) Han klarer seg godt med den enkleste GPS.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...