Jump to content

Kjøp av våpen mens man BOR i USA, men norsk statsborger


Mortifer

Recommended Posts

Hei, jeg har et spørsmål som jeg håper dere kan hjelpe meg med.

 

Jeg flytter til USA til neste år for å begynne på Master-graden min og kommer sikkert til å bo her i en 4-5år.

Det jeg lurer på er om noen har noen erfaring eller info om hvordan lovverket fungerer her borte i forhold til kjøp av våpen. De amerikanerne jeg spør går bare inn i butikken og kjøper våpenet (2nd amendment) så de vet ikke noe om hvordan det fungerer for oss "ikke-amerikanerne".

 

- Kan man få kjøpt våpen i USA uten å være amerikansk statsborger?

- Må man f.eks ha "residency" (perm.oppholdstillatelse) for å kjøpe?

 

På forhånd takk,

Mortifer

Link to comment
Share on other sites

I utgangspunktet ikke, men etter 90 dagers opphold i en stat, og ha kjøpt "state hunting permit", er man etter fødral lov kvalifisert til å kjøpe pistol i residentstaten og langvåpen i samtlige stater (mener man kjøpe fra noen med FFL). Så kommer de lokale reglene i tillegg, de varierer mye fra stat til stat ...

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror du må bo der i 90 dager før du kan kjøpe våpen. Dette er jo helt sikkert forskjellig fra stat til stat.

Jeg ville spurt de som jobber i våpen butikkene når du kommer dit. De vet sikkert det meste når det gjelder våpen. Ihvertfall de største butikkene.

 

brunotrorjegihvertfallengerda

 

Den 90-dagers regelen høres litt kjent ut. Jeg skal ta å sjekke med butikkene angående det.

Jeg er forsåvidt nå i USA frem til nyttår så det skal la seg ordne :)

 

Det eneste jeg er rimelig sikker på er at du trenger å være 21+ og ha førerkort for å kjøpe håndvåpen, og 15år for å kjøpe hagle og rifle.

 

Takk for hjelpen, jeg skal sjekke det ut,

Mortifer :)

Link to comment
Share on other sites

90 dager er vesentlig, kan ikke forlate landet i løpet av denne tia, skaff deg "prof of recidecy" så fort det går, dvs strøm regninger, fasttelefon osv.

Social security number !!

Trenger ingen jaktlisens, men må oppgi en grunn, er listet en del ok grunner på skjemaet du må fylle ut, plukk den som passer.

 

reis for all del ikke ut av USA i den første 90 dagers perioden, storebror ser deg, de VET når du drar, og kommer tilbake, har smertelig erfart dette.

Link to comment
Share on other sites

Trenger ingen jaktlisens, men må oppgi en grunn, er listet en del ok grunner på skjemaet du må fylle ut, plukk den som passer.

 

 

Det kommer ann på hvilket visa man har. Som student skal man ha jaktlisens. men med Perm. oppholdstillatelse (Green Card) slipper man.

 

(R1) May nonimmigrant aliens legally in the United States purchase or possess firearms and ammunition while in the United States?

 

Nonimmigrant aliens generally are prohibited from possessing or receiving (purchasing) firearms and ammunition in the United States.

 

There are exceptions to this general prohibition. The exceptions are as follows:

 

1.

 

nonimmigrant aliens who possess a valid (unexpired) hunting license or permit lawfully issued by a State in the United States;

 

2. nonimmigrant aliens entering the United States to participate in a competitive target shooting event or to display firearms at a sports or hunting trade show sponsored by a national, State, or local firearms trade organization devoted to the collection, competitive use or other sporting use of firearms;

 

3. certain diplomats, if the firearms are for official duties;

 

4. officials of foreign governments, if the firearms are for official duties, or distinguished foreign visitors so designated by the U.S. State Department;

 

5. foreign law enforcement officers of friendly foreign governments entering the United States on official law enforcement business; and

 

6. persons who have received a waiver from the prohibition from the U.S. Attorney General.

 

Significantly, even if a nonimmigrant alien falls within one of these exceptions, the nonimmigrant alien CANNOT purchase a firearm from a Federal firearms licensee (FFL) unless he or she (1) has an alien number or admission number from the Department of Homeland Security (formerly the Immigration and Naturalization Service) AND (2) can provide the FFL with documentation showing that he or she has resided in a State within the United States for 90 consecutive days immediately prior to the firearms transaction.

 

[18 U.S.C. 922(g)(5)(b) and 922(y), 27 CFR 478.124, ATF Rul. 2004-1]

 

 

 

Er man i USA som student er man en nonimmigrant alien og må ha jaktlisensen

Link to comment
Share on other sites

Bodde i Texas noen måneder for et par år sider. Våpen ble solgt over alt,- eksempelvis på større supermarkets som Wallmarts (lignende vår norske OBS!). Var ikke altuelt for meg å kjøpe våpen der borte da,- men mener det stod en liten lapp i våpenavdelingen at man måtte være amerikansk statsborger, over 18 og kunne vise til fast bostedsadresse.

 

Ellers er vel reglene listet opp i et innlegg ovenfor.

 

Hvordan har du tenkt å shippe med deg våpenet hjem?? Blir det mye å spare på et slikt kjøp i Statene? Det er vel enklest å kjøpe et lite våpen da, som en pistol - den kan du jo bare stappe i hånbagasjen når du reiser hjem igjen. :mrgreen: - rifle tar litt mer plass liksom.

Link to comment
Share on other sites

Trenger ingen jaktlisens, men må oppgi en grunn, er listet en del ok grunner på skjemaet du må fylle ut, plukk den som passer.

 

 

Det kommer ann på hvilket visa man har. Som student skal man ha jaktlisens. men med Perm. oppholdstillatelse (Green Card) slipper man.

 

(R1) May nonimmigrant aliens legally in the United States purchase or possess firearms and ammunition while in the United States?

 

Nonimmigrant aliens generally are prohibited from possessing or receiving (purchasing) firearms and ammunition in the United States.

 

There are exceptions to this general prohibition. The exceptions are as follows:

 

1.

 

nonimmigrant aliens who possess a valid (unexpired) hunting license or permit lawfully issued by a State in the United States;

 

2. nonimmigrant aliens entering the United States to participate in a competitive target shooting event or to display firearms at a sports or hunting trade show sponsored by a national, State, or local firearms trade organization devoted to the collection, competitive use or other sporting use of firearms;

 

3. certain diplomats, if the firearms are for official duties;

 

4. officials of foreign governments, if the firearms are for official duties, or distinguished foreign visitors so designated by the U.S. State Department;

 

5. foreign law enforcement officers of friendly foreign governments entering the United States on official law enforcement business; and

 

6. persons who have received a waiver from the prohibition from the U.S. Attorney General.

 

Significantly, even if a nonimmigrant alien falls within one of these exceptions, the nonimmigrant alien CANNOT purchase a firearm from a Federal firearms licensee (FFL) unless he or she (1) has an alien number or admission number from the Department of Homeland Security (formerly the Immigration and Naturalization Service) AND (2) can provide the FFL with documentation showing that he or she has resided in a State within the United States for 90 consecutive days immediately prior to the firearms transaction.

 

[18 U.S.C. 922(g)(5)(b) and 922(y), 27 CFR 478.124, ATF Rul. 2004-1]

 

Er man i USA som student er man en nonimmigrant alien og må ha jaktlisensen

_____

Takk for innlegget med reglene! Var veldig informativt. - Kommer til å være her på et Student Visa ja.

 

Det momentet jeg ikke forstår helt er det siste som snakker om et "Alien number or admission from Dep.Homeland.Sec" Hva mener de med det? At de trenger bevis på når jeg kom inn i landet eller noe sånt? man får vel et nummer når man reiser inn i USA?

 

Ang. Jaktlisens: Funker det at man tar den jaktlisensen de har her i USA (Den er sikkert billigere og mer tilgjengelig) eller må man ta den i Norge før man reiser til USA?

 

Til Optibond: Har ikke tenkt så langt enda, men hvordan fungerer det? Hvis jeg f.eks skulle kjøpe meg en 40. eller 44. pistol vil jeg da kunne ta den med inn til Norge eller må jeg melde meg inn i klubb i 6mnd osv før jeg kan "ettersende" pistolen min?

Link to comment
Share on other sites

Takk for innlegget med reglene! Var veldig informativt. - Kommer til å være her på et Student Visa ja.

 

Det momentet jeg ikke forstår helt er det siste som snakker om et "Alien number or admission from Dep.Homeland.Sec" Hva mener de med det? At de trenger bevis på når jeg kom inn i landet eller noe sånt? man får vel et nummer når man reiser inn i USA?

 

Ang. Jaktlisens: Funker det at man tar den jaktlisensen de har her i USA (Den er sikkert billigere og mer tilgjengelig) eller må man ta den i Norge før man reiser til USA?

 

Til Optibond: Har ikke tenkt så langt enda, men hvordan fungerer det? Hvis jeg f.eks skulle kjøpe meg en 40. eller 44. pistol vil jeg da kunne ta den med inn til Norge eller må jeg melde meg inn i klubb i 6mnd osv før jeg kan "ettersende" pistolen min?

 

Jeg skyter ikke pistol, så kan ikke svare på det.

 

Litt OT: Et "social security number" "personnummer", får du i USA hvis du tar førerkort der borte. Tipper det er det første de vil spørre etter når du står i våpensjappa. Skal du være der i noen år,- er det noe av det første jeg vil råde deg til å gjøre - ta lappen. Forsikringsselskapene er ikke helt happy med norske førerkort. Du får sikkert forsikret bilen, hvis du skal ha bil, men det blir langt dyrere enn med amerikansk førerkort. Har du ikke førerkort blir du drassende på passet ditt på innerlomma hele tiden + student ID fra skolen. (Been there, done that). Poenget mitt er at et social security number kan være en fordel i flere sammenhenger,- eksempelvis hvis du skal handle våpen/legitimere deg,- er ikke alle der borte som vet forskjell på Norge og Afganistan...Et amerikansk førerkort viser "mannen i gata" der borte at "du er en av dem" - du har fått et nummer av myndighetene.

 

Selv hadde jeg rett og slett aldri giddet å handle et eneste våpen der borte,- hvis jeg ikke også skulle bruke det til jakt der mens jeg bodde der. Kan neppe være mye å spare når det kommer til stykket.?? Kjøp heller optikk og andre moro saker.

Link to comment
Share on other sites

 

Hvordan har du tenkt å shippe med deg våpenet hjem?? Blir det mye å spare på et slikt kjøp i Statene? Det er vel enklest å kjøpe et lite våpen da, som en pistol - den kan du jo bare stappe i hånbagasjen når du reiser hjem igjen. :mrgreen: - rifle tar litt mer plass liksom.

 

Husk det kreves EKSPORT lisens fra Usa for å ta med seg våpen ut. Selv våpen du har importert og som er registrert på ditt eget navn i Norge. Denne eksportlisensen er det vannskelig å få som privatperson, gjør det eventuelt via en FFL. Og selv om du hører noen si eller fortelle (og det gjelder fra offisielt hold, slik som departementer og byråer) så ikke ta NOE for god fisk. Det er litt sammarbeide og regler endres stadig. Mitt tips er å forholde deg til statedepartment og ikke annet. Og skriv for guds skyld ned navn og nummer på de som forteller deg noe.

Ikke gå i den fella å tro at "det ikke er så farlig"... amerikansk lovgiving kan være ekstremt drøy på overaskende små ting. DU kan bli tatt og dømt for terror virksomhet om du har kjøpt en .22 revolver du vil ha til lovlig blinkskyting i Norge.

 

Forøvrig er det viktig å huske at USA ikke er et land, men en union av 50 forskjellige stater med noe føderal styring. Det som er lov i Texas er ikke nødvendigvis greit i Ohio.

Jeg kjøpte forøvrig min Texas Hunting License på Walmart...

Kan ikke akkurat påstå at jeg har spart penger på handle billig i USA :cry:

Link to comment
Share on other sites

 

Hvordan har du tenkt å shippe med deg våpenet hjem?? Blir det mye å spare på et slikt kjøp i Statene? Det er vel enklest å kjøpe et lite våpen da, som en pistol - den kan du jo bare stappe i hånbagasjen når du reiser hjem igjen. :mrgreen: - rifle tar litt mer plass liksom.

 

Husk det kreves EKSPORT lisens fra Usa for å ta med seg våpen ut. Selv våpen du har importert og som er registrert på ditt eget navn i Norge. Denne eksportlisensen er det vannskelig å få som privatperson, gjør det eventuelt via en FFL. Og selv om du hører noen si eller fortelle (og det gjelder fra offisielt hold, slik som departementer og byråer) så ikke ta NOE for god fisk. Det er litt sammarbeide og regler endres stadig. Mitt tips er å forholde deg til statedepartment og ikke annet. Og skriv for guds skyld ned navn og nummer på de som forteller deg noe.

Ikke gå i den fella å tro at "det ikke er så farlig"... amerikansk lovgiving kan være ekstremt drøy på overaskende små ting. DU kan bli tatt og dømt for terror virksomhet om du har kjøpt en .22 revolver du vil ha til lovlig blinkskyting i Norge.

 

 

 

 

Forøvrig er det viktig å huske at USA ikke er et land, men en union av 50 forskjellige stater med noe føderal styring. Det som er lov i Texas er ikke nødvendigvis greit i Ohio.

Jeg kjøpte forøvrig min Texas Hunting License på Walmart...

Kan ikke akkurat påstå at jeg har spart penger på handle billig i USA :cry:

 

Jeg er enig med deg Hassel. Selv ville jeg ikke begynt en prosess av våpenkjøp i USA. Tror enkelte har et inntrykk av at alt er "så enkelt og greit" i USA, mens Norge er et byråkratisk "pain". Jeg mener reglene og byråkratiet i USA ofte er meget firkantet og komplisert, og ofte mye mer smidig i Norge. På de områdene myndighetene har "monopol"/ USAs byråkrati,- har jeg aldri opplevd det som spesielt smidig. Det meste er lite effektivt, tungvint og tunggrodd. (Min mening etter å ha bodd der totalt 1,5 år). En annen sak er at jeg personlig ikke ville følt meg helt komfortabel med å ha ansvar for/drasse rundt på et våpen i USA - oppbevare dette på "studenthybelen".

 

Utover dette kan jeg presisere at jeg aldri på noe tidspunkt har hatt problemer av noen art mens jeg har vært i USA,- ikke det som ligger bak mitt inntrykk gjengitt ovenfor - mine opphold har gått 100% knirkefritt. Kun et inntrykk av hvordan systemet der borte fungerer som ligger bak mine kommentarer.

Link to comment
Share on other sites

Ang. Jaktlisens: Funker det at man tar den jaktlisensen de har her i USA (Den er sikkert billigere og mer tilgjengelig) eller må man ta den i Norge før man reiser til USA?.

 

Jeg tok jaktlisensen når jeg var utvekslingsstudent i USA. Det kurset og prøven tok bare et par timer, og spørsmålene var desverre alt for lette. Det koster også veldig lite, om ikke gratis. Husker ikke helt... På mitt jaktkort er det ikke ført opp noe personnummer eller tilsvarende identifikasjonsnr. bare navn og adresse. Å ta prøven i USA er nok smart, og det tar deg bare et par timer. Jeg fikk aldri et social security number, tror jeg fikk et imigrant number eller noe liknende. Hadde aldri noe problem med å kjøpe jakt og fiske kort uten social security number. Med både jegersertifikat nummer (som du får ved å ta prøven der nede), og et jeger nummer(som du får ved å betale jaktavgift) skulle du nok få kjøpe våpen. De er veldig liberale, men vær obs på regelforskjeller mellom stater. Lykke til

Link to comment
Share on other sites

Jeg tok jaktlisensen når jeg var utvekslingsstudent i USA. Det kurset og prøven tok bare et par timer, og spørsmålene var desverre alt for lette. Det koster også veldig lite, om ikke gratis. Husker ikke helt... På mitt jaktkort er det ikke ført opp noe personnummer eller tilsvarende identifikasjonsnr. bare navn og adresse. Å ta prøven i USA er nok smart, og det tar deg bare et par timer. Jeg fikk aldri et social security number, tror jeg fikk et imigrant number eller noe liknende. Hadde aldri noe problem med å kjøpe jakt og fiske kort uten social security number. Med både jegersertifikat nummer (som du får ved å ta prøven der nede), og et jeger nummer(som du får ved å betale jaktavgift) skulle du nok få kjøpe våpen. De er veldig liberale, men vær obs på regelforskjeller mellom stater. Lykke til

 

Kvernga, fint hvis du tar bort det "sitatet" i ditt forrige/siste innlegg, hvor du tilsynelatende siterer noe OptiBond FL (jeg) skal ha skrevet. Tror du roter litt med sitatfunksjonen her - vil helst ikke bli "sitert" på ting jeg ikke har skrevet. Det er ikke jeg (OptiBond FL) som har skrevet det avsnittet du har sitert.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...