Jump to content

Bukkejakta 2016


Mastodon

Recommended Posts

Fant ingen tråd for bukkejakta i år så da starter jeg denne!

 

Jeg har en saueflokk på de tre jordene jeg har jakttårn ved, men kommer til å prøve å lokke litt på onsdag med buttoloen like vel.

Jeg har hatt 5 rådyr på kameraet i vinter pluss mange observasjoner i tillegg før og etter så rådyr er det i terrenget. Totalt 6 individ, minimum 2 bukker.

 

Skjøt en bukk i fjor med 130grs Scirocco i 6,5x55. Har funnet ny treningslading med 100grs A-Max, samler 3 skudd under samme klistrelapp. Noen som har erfaring med 100grs A-Max på rådyr?

Kommer nok til å bruke Scirocco uansett, men vet mange har skutt Råvilt med 123 og 140 grs A-Max.

Link to comment
Share on other sites

Her var det lite aktivitet, regner med at folk er ute og jakter etter storbukken.

 

Jeg var selv ute på min første bukkejakt kl 0400 igår. Hadde sett meg ut noen steder jeg skulle prøve, men ingen bukk ble med hjem.

Ved den ene posten fikk jeg riktignok inn en fin bukk på 15m, en helt vannvittig følelse, men den stod rett på meg så eneste alternativet var å skyte den midt i "kassa", det fristet lite så jeg valgte å holde igjen skuddet, bukken ble skremt og spratt av gårde. Det var eneste dyret jeg så ila 12 timer ute i skogen.

 

Terrenget jeg jakter i er statsskog sitt terreng i Drangedal. Hele terrenget består av skog og noen myrer. Skal prøve meg ut igjen nå etter helga, men lurer på hvor det er lurt å postere når terrenget for det meste består av relativt tett skog? Det er noen halvstore myrflater inne i skogen, er det et alternativ? Hvor oppholder bukken seg ila døgnet?

 

Også lurer jeg på om jeg har mulighet til å lokke inn samme bukken som jeg lokket inn igår? Eller er det løpet kjørt?

 

Som dere skjønner har jeg som fersk bukkejeger en haug av spørsmål, så setter pris på tips og triks:)

 

 

Her er kart over terrenget: https://www.inatur.no/jakt/51263a50e4b0c462f5d41e15

Link to comment
Share on other sites

image_zps1xzzkun3.jpeg

image_zps3x6mbjjh.jpeg

 

Ble en liten skogsbukk på meg første dagen kl 05:15. Hadde lokket i 25min uten hell før jeg reiste meg for å gå, da brakte det godt i skogen hen forbi og ut kommer bukken løpende i full fart ut på myra og stoppet opp på 40m før det smalt, det hele gikk så fort og et fint lungeskudd gjorde at den kun løp 30m før den landet i bakken :D Like moro hver gang :D

Link to comment
Share on other sites

Satt litt i gårkveld. Ingen rådyr å se. Klokka var vel over 23, og plutselig får jeg se noe kvitt oppå jordet. Opp med kikkerten. Ser at det er en rev med noe i kjeften. Den følger skogkanten 150 m unna. Får den til å stoppe. Slipper kula og det kvite ligger. Rusler opp og får se at det er moskusanda til naboen :-) Reven fant jeg ikke. Men, naboen fikk igjen anda si :-)

Link to comment
Share on other sites

skjøt første bukken min i går :) har sett den ut mange uker i forveien men endelig klaffet det. hadde sett han på ei eng og satte meg noen hundre meter unna og begynte med lokk men ingen suksess så begynte å snike meg inn og da så jeg bukken på 70meter :) da smalt det og han ble liggende å skuddplassen :)

Link to comment
Share on other sites

Mulig feil tråd, men prøver :)

 

Hva skal til for å kunne skyte seg en fin bukk?

Vet at avgifter og skyteprøve må være i orden + en ettersøkshund eller avtale.

Men regner jo med at dette er det kvoter på, og at det ikke er fritt fram.

Skal dette søkes om til kommunen osv?

Link to comment
Share on other sites

Du må ha jaktretten på sammenhengende areal over vedtatt minsteareal i kommunen. Jaktretten får du enten ved å være grunneier, eller leie jaktretten av grunneier. Minsteareal er vedtatt i forskrift og finnes på lovdata.

 

Alternativ er å kjøpe seg kort.

 

---

 

Skutt tre bukker første døgnet i drittværet. Alle datt for nosler ablr 142gr i 6,5x55. Håper på bedre vær snart skal prøve meg på ett par til..

Link to comment
Share on other sites

---

 

Skutt tre bukker første døgnet i drittværet. Alle datt for nosler ablr 142gr i 6,5x55. Håper på bedre vær snart skal prøve meg på ett par til..

 

Gni det inn :evil::mrgreen:

Rent skogterreng er vrient gitt.. men merker jo at 2 dager med rekognosering, og en uke med ett viltkamera i forkant ikke gir et "bankers" opplegg på jaktstart akkurat, selv om jeg har definert kjerneområdet ganske bra nå. Føler det ikke lar seg gjøre å ikke værstøkke, bråke for mye etc når man må midt inn i skauen og lokke/postere

 

Får legge til gratulerer da :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Skogsbukk skutt 12.8. Lokket med demmel fløta i 40min

 

2a36f3642c4923b38b4a5be632d2074a.jpg

 

Smygjakt / lokkjakt i time etter denne. Meget spennende. Ble støkket ved syn på 30m.men klarte å lokke den inn igjen for skudd. Denne hadde jeg ikke fått uten 2fot til anlegg. Noe jeg altid bruker på rev / bukk

 

b97233fabb6ccfdbf75352e6ee87416b.jpg

 

Sent fra min SM-G388F via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...