Jump to content

Innskyting/ballistikk


texans

Recommended Posts

Hei.

Har søkt opp og ned etter svaret men finner det ikke så da ble det en ny tråd.

Jeg ønsker å skyte inn kikkertsikte på 150meter men skytebanen er bare 100meter. I følge norma appen har oryx et fall på 33mm på 150m når siktet er innskutt på 100meter. Blir det da riktig å skyte +33mm på 100 meter for at sikte har sitt nullpunkt på 150m?

Kaliber 308w.

 

På forhand takk. Mvh Jon

Link to comment
Share on other sites

Det er prinsippet hans som er feil. Du skal ikkje skru deg opp tilsvarande på 100 m som kulefallet utgjer på avstanden du vil treffe.

At du kun skal ha 3,3 cm kulefall på ein oryx i .308 win er også litt lite, enten det er 165 eller 180 grain du bruker.

Link to comment
Share on other sites

Oryx 165gr innskutt på 150m vil treffe 33mm over på 100m.

Oryx 180gr innskutt på 150m vil treffe 35mm over på 100m.

Dette i følge Norma sitt Balistikkprogram.

Hvis du påstår noe annet så kom med dokumentasjon eller kilde til din påstand!

Link to comment
Share on other sites

Men det er jo ikkje det han skriv! Han seier at med innskytingsavstand på 100 m, vil oryxen falle 33 mm på 150 m. Det er jo positivt feil. At han må skru seg 33 mm opp på 100 m for å treffe på 150 m, er noko anna. Litt vesentleg å forstå forskjellen på dette når avstandane blir lengre, syns du ikkje?

Link to comment
Share on other sites

Det får vi håpe :-)

 

Men misforståelsen er utbreidd, det ser vi når storviltprøve-folket inntek banene i desse dagar.

 

"Eg prøver meg på 200-meteren. Kor høgt må eg holde over?"

 

"Prøv 12-15 cm, du."

 

"Ok. Blir det samme som at eg skrur 12-15 knepp, det da?"

Link to comment
Share on other sites

Men det er jo ikkje det han skriv! Han seier at med innskytingsavstand på 100 m, vil oryxen falle 33 mm på 150 m. Det er jo positivt feil. At han må skru seg 33 mm opp på 100 m for å treffe på 150 m, er noko anna. Litt vesentleg å forstå forskjellen på dette når avstandane blir lengre, syns du ikkje?

 

Hei.

Takk for svar, mitt spm er ikke basert på antall klikk på kikerten men treff i antall mm ifht nullpunkt på skiva.

Har jeg forstått dette rett at dersom jeg drar på skytebanen og skyter inn på 100 meter med et treffpunkt som er 33mm over nullpunktet kan jeg dra hjem på gården og sette opp en blink på 150m for så å treffe nullpunktet ? Jeg forstår at rifla også er en faktor for treffpunktet så innskytingen på 100 meter blir en "grov" innskyting før jeg tar evt finjustering på 150m hjemme.

 

Som dere sikkert skjønner er jeg en av "storviltprøve folket" som prøver å lære meg litt mer enn å treffe 5 skudd på innsden ringen på reinsfiguren.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke så sikker på at svarene TS har fått er oppklarende, for en sier Nei og en annen sier Jo.

 

Spørsmålet er om overslaget på 100 ved innskyting på 150m = kulefallet på 150m når innskytingen er på 100. Svaret på det er Nei.

 

På 100/150m er forskjellen ikke så stor. Prinsippet er jo det samme på 100/300m, og da vil forskjellen typisk være ca 15 og 45cm.

Link to comment
Share on other sites

Har jeg forstått dette rett at dersom jeg drar på skytebanen og skyter inn på 100 meter med et treffpunkt som er 33mm over nullpunktet kan jeg dra hjem på gården og sette opp en blink på 150m for så å treffe nullpunktet ?

 

JA

Link to comment
Share on other sites

Appene kan som regel spytte ut antall klikk du skal skru for å treffe på det nye holdet. Bruk det, skru de klikkene og be happy.

Det beste tipset jeg kan gi her er å GLEMME hvor mange cm kula faller og slike ting, det er alt for komplisert til å holde på med mens man skal skyte i tillegg. Tenk i antall klikk, og alt blir så veldig mye enklere.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Hei texans.

Alle storviltjegere er (forhåpentligvis) en av "storviltprøve-folket". I et innlegg her kan man få inntrykk av at det er et negativt ladet ord.

Det frontier og ulf forklarer er at "overslaget" på 100m ikke er likt kulefallet på den avstanden du ønsker å treffe midt i på. Det er bare det at det i ditt tilfelle tilfeldigvis er sånn. Et eksempel: Du ønsker å skyte inn siktet på 300m. Kulefallet her (med oryx) er på ca 55cm om rifla er innskutt på 100m, men det blir ikke riktig å skyte inn med et "overslag" på 55cm på 100m. Derimot blir "overslaget" på 18cm.

Sjekk ut denne: http://norma.se/

Utover det er jeg helt ening med M67.

Link to comment
Share on other sites

Appene kan som regel spytte ut antall klikk du skal skru for å treffe på det nye holdet. Bruk det, skru de klikkene og be happy.

Det beste tipset jeg kan gi her er å GLEMME hvor mange cm kula faller og slike ting, det er alt for komplisert til å holde på med mens man skal skyte i tillegg. Tenk i antall klikk, og alt blir så veldig mye enklere.

 

K

 

Slik jeg oppfatter trådstarer er det her snakk om innskyting til jakt hvor han vil ha treffunktet sitt rett i på 150 meter.

Er det da ikke like greit å skyte inn 33 mm. høyt på 100 meter når dette er en kjent verdi for aktuell kule/patron i stedet for å drive med telling av knepp?

Har en ballistiske tårn på siktet, kjenner kulebanen til punkt og prikke og er vant til denne fremgangsmåten kan jeg forstå det.

Men de fleste normalpatroner har en såpass "grei" kulebane at skyter en inn slik det er forslått, er en godt inne på "papptallerkenen" ut til 180-200 meter.

Dessuten har man et vanlig kikkertsikte med beskyttelseslokk på instillingen, blir det lett rot om en mister det eller har tidspress.

 

Jeg har i all beskjedenhet praktisert det slik med mine jaktrifler med overslag på 100 meter som gir meg treffpunkt rett i på 150, og da er jeg godt inne i vital sone fra 20 til 200 meter uten å tenke for mye på å holde over eller under.

Og er ikke det bra nok i en jaktsituasjon (på storvilt vel og merke) ?

Link to comment
Share on other sites

Det vil for mange (de fleste), være enklere å skyte inn på 100, for så å stille x knepp opp og være "midt i" på avstand y. For en normal skytter i normal stilling på banen tror jeg at de drøye tre cm det er snakk om her er vanskelige å måle. Hva er normal gruppestørrelse på tre skud? Havner de alltid innenfor samme sted? Eller er det forskjell i treffpunkt i forskjellige stillinger?

Skyt inn på 100 m, still opp de klikkene appen sier du skal, sett på lokka igjen, prøv på den avstanden du nå skal treffe på. Forholder man seg til klikk på kikkerten slipper man cm, moa, 1/4 moa, hva er det?, hvor mange klikk er 8 cm på 165 m osv..

Link to comment
Share on other sites

Det er jeg helt enig i!

 

Da er det en forutsetning at man vet hvor mye man skal skru opp, og ikke tror at man må skru 13 (cm-) klikk opp fra 100 for å være treffe midt i på 200, selv om kulefallet til 200 er 13 cm når man er innskutt på 100.

Link to comment
Share on other sites

Er det da ikke like greit å skyte inn 33 mm. høyt på 100 meter når dette er en kjent verdi for aktuell kule/patron i stedet for å drive med telling av knepp

Det er egentlig det jeg mener, men siden han ikke vet om han skal være 33mm over - så er det enklere å spørre appn hvor mange klikk det er fra 100 til 150m - skru de, og sette på lokket.

Da roter du deg ikke inn i de problemene ulf nevner - slik som han med 300WMen på elgjakt, som kunne skyte elg på 500m - bare å holde 35cm over... (det er jo 35 klikk, og et klikk er jo 1cm :roll: og han ville ikke skru)

Han hadde faktisk så mye erfaring med dette, at jeg måtte gi opp å overbevise ham om at 35 klikk IKKE er 35cm på 500m, men i det minste skadeskyter han jo neppe...

 

K

Link to comment
Share on other sites

Det enkleste er og sette opp en blink på 150m hjemme og skyte den inn på det. enten skritte opp eller måle med linjal utifra kart evnt bruke avstandsmåler. Om du bommer med 3-4 meter på avstanden gjør ikke det noe, på jakt er det ikke lett å skille 145m og 155m :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har i all beskjedenhet praktisert det slik med mine jaktrifler med overslag på 100 meter som gir meg treffpunkt rett i på 150, og da er jeg godt inne i vital sone fra 20 til 200 meter uten å tenke for mye på å holde over eller under.

 

Dette er akkurat det som er min visjon at om jeg skyter inn på 150 m er jeg godt innafor vital sone ut til 200meter uten å måtte tenke for mye på hvor mye jeg skal holde over eller under.

 

Noen som har tips om en lettvint app som forteller antall klikk?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...