Jump to content

Noen spørsmål om klasser i Praktisk


Gunfreak

Recommended Posts

Hei!

 

Har kikket litt rundt på forskjellige sider angående praktisk skyting, også NFPS.

Jeg har riktignok ikke trålet gjennom hver enkelt paragraf i regelverket, så jeg spør her istedet.

 

Hva betyr egentlig "minor" og "major"?

Har forstått at dette har litt med kalibre å gjøre.....hvilke kalibre er å anbefale, og brukes mest?

 

Hva er forskjell på "open-", "standard-", "production-" og "modified divisions"?

På "prodution" har jeg sett lista til IPSC, og funnet ut at mange rett-ut-av-eska pistoler ikke står oppført. Hvorfor?

 

Stemmer det at man også er godkjent rifleskytter selv om kurs foregår med håndvåpen?

 

Hva foregår på et kurs i praktisk skyting? Må man selv stille med våpen? Hvis ja, kan man benytte et hvilket som helst grovvåpen?

Link to comment
Share on other sites

Minor og major er klassene du havner i avhengig av hvor kraftig ammoen din er.....kort fortalt, skyter du i standarddivisjon med 9mm havner du i minor og blir straffet ekstra for treff utenfor alfa på blinkene, skyter du .40 har du mulighet til å lade deg opp over majorkravet og blir dermed straffet mindre for dårlig skyting.

 

I production skyter man med 9mm, i standard .40 og i open .38 super. Modifieddivisjon finnes vel knapt nok i Norge.

 

Production er divisjon for vanlige umodifiserte pistoler rett fra fabrikk, de må være doubleaction på første skuddet osv. Standard er divisjon for lettere modifiserte pistoler, modified er det samme som standard pluss mulighet for komp og optikk så lenge pistolen for plass i IPSCboksen, Open er tut og kjør, du kan vel gjøre neste hva du vil av modifikasjoner.

 

På kurset må du ha eget våpen og minst 2 magholdere, akkurat innholdet i kurset er vel litt opp til hver enkelt klubb, men man starter med litt teori og tørrtrening, så er det trekk fra hylster også skyter man etterhvert fulle stager med forskjellige utfordringer, og etter endt kurs og bestått eksamen er du også godkjent rifleskytter.

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for svar. :)

 

Har kikket litt på våpen i 38.super, og eventuellt .40. Regner med at .38super også kvalifiserer til Major, da det er relativt kraftig?

I Standard og Open er det ikke krav til doubleaction? Jeg er redd jeg havner på en eller annen 1911, og de fleste av dem er vel singleaction only.

 

Vil også tro at det er en fordel med doublestack våpen?

Har kun singlestack fra før, bortsett fra en Beretta 96, som jeg ikke ser på som et godt konkurransevåpen. Men det er kanskje brukbart til å gå kurs med. :D

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for svar. :)

 

Har kikket litt på våpen i 38.super, og eventuellt .40. Regner med at .38super også kvalifiserer til Major, da det er relativt kraftig?

I Standard og Open er det ikke krav til doubleaction? Jeg er redd jeg havner på en eller annen 1911, og de fleste av dem er vel singleaction only.

 

Vil også tro at det er en fordel med doublestack våpen?

Har kun singlestack fra før, bortsett fra en Beretta 96, som jeg ikke ser på som et godt konkurransevåpen. Men det er kanskje brukbart til å gå kurs med. :D

 

Skal du skyte i standard så blir det en eller annen doublestack 1911 i .40 som er det vanligste, i open blir det en .38 super doublestack 1911 med comp og c-moresikte, noe sånt f.eks: http://www.stiguns.com/guns/TruBor/TruBor.html

 

Og .38 super lader du til major ja.

Link to comment
Share on other sites

 

Har kikket litt på våpen i 38.super, og eventuellt .40. Regner med at .38super også kvalifiserer til Major, da det er relativt kraftig?

Bare i open. I standard og modified er det krav til minste kulediameter på .40 for å score major. Derfor er 40SW så å si enerådende i disse divisjonene.

 

I Standard og Open er det ikke krav til doubleaction?
Nei.

 

Jeg er redd jeg havner på en eller annen 1911, og de fleste av dem er vel singleaction only.
Hvis du liker 1911 er standarddivisjonen antagelig for deg. Det er vel trygt å si at den er dominert av doublestack 1911er og Tanfoglio/CZ i .40 S&W. Vil du ha kompensator og rødpunkt velger du Open og ett av .38 -kaliberne.

 

Vil også tro at det er en fordel med doublestack våpen?

Definitivt. Du vil ha stor magasinkapasitet for å slippe magasinbytter og i størst mulig grad velge hvor nødvendige magasinbytter må gjøres. Lengden på magasinene er begrenset, så doublestack er veien å gå.

 

Har kun singlestack fra før, bortsett fra en Beretta 96, som jeg ikke ser på som et godt konkurransevåpen. Men det er kanskje brukbart til å gå kurs med. :D

 

Du kan sikkert fint gå kurs både med Berettaen og singlestacken(e?) dine. Husk at du trenger magasiner til minst 32 skudd, gjerne flere, så skal du skyte singlestack bør du vel ha minst 5 8-skudds magasiner - med magholdere og livvidde å plassere dem rundt! :shock:

Link to comment
Share on other sites

Du kan fint ta kurset med Berettaen.

Den tar vel 11-12 skudd? Isåfall, ideelt sett, burde du nok ha min 4 magasiner, men kan nok ta kurset med færre.

 

Jeg ville nok anbefale at du tar kurset med 96en og skyter litt praktisk. Så finner du ut hvilken divisjon du ønsker å satse videre på og evt kjøper ett våpen senere.

Link to comment
Share on other sites

Skal du skyte i standard så blir det en eller annen doublestack 1911 i .40 som er det vanligste, i open blir det en .38 super doublestack 1911 med comp og c-moresikte, noe sånt f.eks: http://www.stiguns.com/guns/TruBor/TruBor.html.

 

Der traff du blink! Det er akkurat den pistolen jeg sikler mest på. Den eller eventuell TruBor Grandmaster. Men den er kanskje litt i meste laget. :)

Har erfaring med STI fra min 9mm Rangemaster, og går gjerne for STI igjen.

 

Vil du ha kompensator og rødpunkt velger du Open og ett av .38 -kaliberne.

 

Det er nok den jeg eventuellt vil gå for da, med henvisning til svaret over om STI TruBor, som ikke finnes i .40.

 

Du kan sikkert fint gå kurs både med Berettaen og singlestacken(e?) dine. Husk at du trenger magasiner til minst 32 skudd, gjerne flere, så skal du skyte singlestack bør du vel ha minst 5 8-skudds magasiner - med magholdere og livvidde å plassere dem rundt!

 

På et kurs er det vel viktigst å prøve seg på litt skyting og magasinbytte, så et highcap våpen kan man vel anskaffe noe senere....eller?

 

Du kan fint ta kurset med Berettaen.

Den tar vel 11-12 skudd? Isåfall, ideelt sett, burde du nok ha min 4 magasiner, men kan nok ta kurset med færre.

 

Beretta 96 tar bare 10 skudd i magasinet. Siden det er en cal .40, så er det mindre plass.

 

Jeg ville nok anbefale at du tar kurset med 96en og skyter litt praktisk. Så finner du ut hvilken divisjon du ønsker å satse videre på og evt kjøper ett våpen senere.

 

Virker som om Open er klassen å gå for. :) Men det er et godt råd. Vil nok gå litt tid før et annet (dyrt) våpen er på plass likevel. :D

 

 

 

Takker for alle svar!

Tar gjerne imot flere innspill.

 

Mvh

Geir

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Litt artig å gå gjennom gamle tråder man startet og se hvilke ambisjoner man hadde og hvor man egentlig endte.

 

Man så seg blind på en flott pistol, men kom fort ned på jorda allerede på kurset.

Desverre har ikke praktisk ennå blitt en stor aktivitet for meg, halvannet år etter kurset....har knapt skutt med våpenet på mer enn et halvår. Begrensede treningsmuligheter har vel mye av skylden.

 

Noen som vet om klubber med grei aktivitet på Romerike?

Link to comment
Share on other sites

LOP har en liten praktiskgruppe. Foreløpig ikke så mye aktivitet, men det hjelper med flere aktive medlemmer.

Mulighet for å skyte utendørs har de også.

 

Et alternativ er OKTS som har prima innnendørsanlegg på St. Hanshaugen i Oslo og en svært aktiv praktiskgruppe.

Flere medlemmer der som bor på Nedre Romerike (ego inkludert).

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor ikke gå for 9mm i open? dette har du jo ladeutstyr til fra før, bare å vele et annet krutt og en 124 grn kule så kan man skyte major i open klassen.

Sjekk cz sin åpen pistol "czechmate" den kan i allefall jeg annbefale.. den kommer i 9mm

 

 

Kai

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...