Jump to content

Nytt laderom


Nagant 762

Recommended Posts

Endelig, etter at ladeutstyret har vært nedpakka i 7 år :trist: er det nå på plass igjen :D

 

Ikke så stort som jeg hadde før, men funksjonelt (så lenge jeg klarer å holde det ryddig :mrgreen: )

 

normal_P1060056.JPG

 

Det første jeg gjorde, etter at alt var montert og organisert, var å finne fram det jeg hadde av tomhylser. Så ble brukte hetter fjernet, hylsene ble trimmet, hettelommene rengjort, så i ultralydbad og til slutt en runde i stekeovnen.

 

Selvfølgelig var jeg ikke nødt å gjøre alt dette, men med tanke på at det er lenge siden sist jeg ladet syns jeg det er tryggest å ta ting steg for steg. En fin måte å bygge opp igjen erfaring på :wink: Ble foresten litt forbausa over hvor mye jeg husker når jeg først får utstyret mellom henda :)

 

Så ett spørsmål til de mer erfarne laderne her. Den ene pakka jeg har er nå omlada 15 ganger, frest 6 ganger ( inkl den fresinga jeg foretok i dag). I Bibelen (Ladeboken) 5. utgave, side 77, skrives det at hylser (muligens) ikke bør lades noe mer etter 5. freseing pga at såpass mye gods kan være fjernet at hylsa kan ha fått svakheter. Når jeg kontrollveier fra 2 ulike pakker så er den ene hylsa, ladet 2 ganger, frest 2 ganger, 13,13 gram og den andre, ladet 15 ganger, frest 6 ganger, 13,09 gram. Begge er American Eagle, ladet med 45 grain VV N150, 180 grain Sierra MK HPBT. Ikke er det noen form for synlige skader på hylsene heller, som sprekkdannelse etc.

Hadde dere tatt sjansen på å lade disse flere ganger ??

 

Selve ladinga venter jeg litt til med, først skal Jeg sjekke at dien fortsatt er riktig innstilt, og så skal jeg pløye gjennom Ladeboka noen ganger til, bare for sikkerhets skyld :wink: Alltid greit å friske opp gammel kunnskap :wink:

 

Spørs om fruen blir like fornøyd når jeg plutselig "må" gjøre noe "veldig viktig" i ladebua :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Hylser som er frest 6 ganger bør du nok være litt skeptisk på.

 

Men,.. gjør deg et egnet "verktøy" :) av en strekt binders eller ståltråd som du bøyer en liten vinkel på i enden. Med denne kjenner du tendens til begynnende seperasjon som et innhakk i hylseveggen, som regel noen få mm fra bunnen av hylsa.

Om du finner en hylse med dette eller har misstanke om, så del den i to på langs og du får dette bekreftet.

En hylseseperasjon, hel eller delvis KAN være en ubehagelig opplevelse.- Jeg har opplevd dette to ganger med .30-06 hylser og det gikk bra,.. kanskje pga godt konstruert våpen... Win.70 :)

Link to comment
Share on other sites

Spørs om fruen blir like fornøyd når jeg plutselig "må" gjøre noe "veldig viktig" i ladebua
Hun lukter nok lunta når hun ser den tørkerullen, hylsefettet og laptopen med snarvei til Creampie-thais. Men..... Har dere vært gift en stund, så er hun nok bare glad for "avlastningen" :winke1:
Link to comment
Share on other sites

Støtter andres advarsel om hylser som har passert trimming 5 ganger. Helsa di er mer verdt enn kurante tomhylser som ligger slengt i ei bøtte på skytebanen, (engangsskutte).

Nå er det også slik at de hylsene som er skutt i ditt våpen/kammer ikke nødvendigvis bør helpresses. Ta en hylse og mål lengden før du helpresser, se hvor mye den strekker seg. Juster dien opp slik at du får et synlig glippe på 1 - 2mm. Press en ny hylse å se hvor mye den strekker seg, den vil strekke seg mindre og utsette trimming. Vurder å kjøpe deg en Neck-sizer som kun presser halsen, dette vil ofte løfte presisjonen og stresse hylsene vesentlig mindre.

 

Eksempler på min egen erfaring:

Jeg ser du lader 7,62x54R for Nagant, det gjør jeg også. Nå er det slik at mitt kammer og Die-Sett passer spesielt godt sammen. Jeg bruker Lapua-hylser og presser dem minimalt. Hylser som er skutt 20 ganger er trimmet 3 ganger. Ingen tegn til separasjon , de sprekker heller i halsen eller i overgangen mellom skulder og hals, det er ofte der hylsa melder pass etter få eller flere omladninger. Til 45-70 Govt. er forskjellen stor på hylsestrekken om jeg helpresser eller lar det stå igjen ca.2,5mm. til dien treffer hylseholderen. Hvis jeg helpresser disse ville jeg måtte trimme for annen hver gang. Ved å ikke helpresse holder hylsene til 45-70 ca.4 skudd mellom hver trimming, dette gjør en stor forskjell på hylseforbruk/kostnader.

 

45-70Govt. og 7,62x54R er ikke hylser som man finner på banen. Jeg lader også til en 7,5x54 Mas (ukurant). Rifla har baklås, klakker sitter ikke fremme i sluttstykket. Disse hylsen strekker seg mye etter første skudd. Her bruker jeg Neck-sizer dien, hvis jeg skulle ha helpresset disse ville jeg måtte trimme hver gang. Merk at denne rifla "spiser Hylser". 8 - 10 omladninger er maks for denne, uansett neck-pressing. Grovt produsert militærrifle, fransk Mas-36.

 

Bruk 50 skudds plastbokser til patronene dine:

La hylsepartiet ha fast plass i denne, skriv en lapp: Ladedata - ant. omladninger og ant. trimminger. Undersøk nøye etter fire trimminger eller vurder å skyte og kaste. Begynn på nytt med nye hylser. :D

 

PS: Det er ofte stor forskjell på hylsenes kvalitet, fra produsent til produsent og i noen tilfeller fra lott til lott. Lapua og Norma er mine favoritter.

Link to comment
Share on other sites

@bobby : Takker for tips. Fant ut at jeg hadde en sonde liggende (ett sånn torturinstrument som tannlegene bruker, ikke spør meg hvordan det har havnet her for det aner jeg ikke :mrgreen: ), som er vinklet 90 grader i tuppen. Har nå sjekket innsiden på samtlige av de hylsene som er ladet/frest flest ganger, og finner ingen form for ujevnheter. MEN, på enkelte (ikke alle) av hylsene kjenner jeg en liten "kant" på utsiden når jeg drar neglen nedover, noen få mm fra bunnen. Mulig begynnende separasjon ????

 

@ 32-40 Win. :Mulig du har andre preferanser for bruk av laderommet enn meg....... jeg holder meg til lading, ikke tømming :mrgreen:

 

@Rausheim : Ser at bildet lyver litt, avstanden til kruttmålet er kortere enn det virker som :) Var litt usikker på plassering først, men etter å ha testet litt ut så fant jeg ut at det gir meg en bra arbeidsstilling :)

 

@Vaquero : Jeg bruker hylser som kun har vært i mitt våpen :) Har vært fristet til å plukke noen på skytebanen innimellom, men siden jeg ikke vet om de er engangsskutt eller omladet flere ganger lar jeg det være. Liker å tro at jeg har rimelig kontroll på ammon min :winke1:

Jeg bruker RCBS X-dier, og har gjort det hele tida. Ser at Ladeboka (5. utgave) ikke er så veldig entusiastisk til disse, men mine erfaringer er gode. Men kan iallefall tenke på neck-sizer :)

 

Tok for moro skyld og kontrollveide alle hylsene (20 st) som er lada 15 ggr, og 20 stk som er lada 2 ggr. Og da ble jeg litt forbausa. de som er lada 15 ggr varierte i vekt fra 13,13 gram til 13,23 gram. De andre varierte i vekt fra 13,03 gram til 13,18 gram :shock: Og ja, jeg er 100% sikker på at jeg ikke har bytta om på hylsene. Og alle hylsene er American Eagle.

 

Til 7,62x54R bruker jeg GRAF-hylser. Kjøpte 200 stk fabrikknye for noen år siden, men husker ikke lenger om det var her hjemme eller om jeg bestillte fra utlandet. Har uansett ikke skutt med den børsa på mange år. Jeg fjernet baksiktet og satte på ett Leatherwood Outdoors 2-7x32 Scout-sikte, for å slippe å smi om hevarmen. Men selv etter hjelp fra bøssemaker med montering, er jeg nok nødt til å shimse på basen for å få det brukbart. Mistenker at veeeeldig slitt kroning kan ha sitt å si. Bøssemaker var enig.

 

Har beholdt hylsene i originalesker, siden jeg som tidligere nevnt ikke har vært smart nok til å lade de jevnt. Blander ikke hylser med ulikt antall ladinger eller ulike merker. Og har klistrelapper på eskene med de dataene du nevner :)

Link to comment
Share on other sites

Håper det er greit at jeg bruker tråden til å stille spørsmål til hjernetrusten om et eventuelt fremtidig laderom.

Jeg har planer om å bygge frittstående garasje og vurderer i den forbindelse å lage lade- og furterom i 2. etasje av denne. Det som jeg antar er et problem er å lagre ammunisjon der. Hvordan er det med andre ladekomponenter? Hvilke andre ting må lagres i "hovedhuset"?

Andre problemstillinger?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...