Jump to content

Jaktammo til Krag


Wintel

Recommended Posts

Finnes det jaktammo å få kjøpt til Krag i 6.5*55? Fikk tak i noen esker billig rekrutt-ammo og ble positivt overrasket over samlingen på 100 meter - har lyst til å bruke børsa på rådyrjakt, men finner ikke jaktammo noen plass [CRYING FACE]

 

Eller kanskje noen vil bytte en eske hjemmeladet mot fabrikk FMJ?

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

IKKE bruk Fusionammoen i Krag. Importør sier den er ikke trygg å bruke i Krag. Var vel også en her inne som testet trykket og det varierte fra å ligge rett over til endel over hva som er trygt for Kragen.

 

Skal du jakte med Karg må det lades. Hvor holder du til Wintel? Kanskje noen her inne kan hjelpe deg med å lade noen skudd?

Link to comment
Share on other sites

Vet bare at Schou sier at det ikke er trygt. Men for all del, det er ditt våpen og du som kan ende på legevakta med Kargdeler i hodet. Bare sifra til de rundt deg under oppskyting at dette kan smelle skikkelig så du ikke ender opp med å skade andre :oops::oops:

 

 

Lav hastiget betyr ikke alltid lavttrykk, bare at det kan være brukt ett krutt som ikke gir god hastighet.

Link to comment
Share on other sites

Pust dypt, så skal jeg gjenta meg selv. Jørun Lien har TRYkKTESTET fusion til under 2800bar, har du det? :roll: At Schau uttaler seg betyr ikke at de har testet dette, men ønsker mest sannsynlig å være på den sikre siden. Greit å være forsiktig, men nå syns jeg du var en smule hysterisk :lol:

Link to comment
Share on other sites

Hva han Lien gjør og skriver tar jeg med en pose salt. Har hatt tennhetter som har sprutet ut av rifler med bruk avladedata fra han og kompani :wink: (OG JEG LÅ LANGT UNDER MAX I FØLGE DE) Så er skeptisk til utstyret de måler trykket med.

 

Maks trykk til Krag er satt til 2800bar.

 

 

Nei jeg har ikke målt trykk i krag med måleutstyr, men jeg har trykkskutt krag med 100stk patroner med 9grams kule i 850m/s. Kragen overlevde den, men den kunne ha sviktet etter første skudd. Må nevne her at Kragen var fastlåst og det ble brukt snorutløser og sikkerhetsplate mellom våpen og skytter.

Link to comment
Share on other sites

Som sagt er det greit om du er bekymret, jeg velger å ikke være det. For øyeblikket er kragen innskutt med seljaktammo fra norma med 10g blyspiss. Jeg har ingen garantier for at denne er under 2800bar, men har hørt fra flere at den går greit i krag.

Link to comment
Share on other sites

IKKE bruk Fusionammoen i Krag. Importør sier den er ikke trygg å bruke i Krag. Var vel også en her inne som testet trykket og det varierte fra å ligge rett over til endel over hva som er trygt for Kragen.

 

Skal du jakte med Karg må det lades. Hvor holder du til Wintel? Kanskje noen her inne kan hjelpe deg med å lade noen skudd?

 

Østlandet - er mobil :-)

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Hva han Lien gjør og skriver tar jeg med en pose salt. Har hatt tennhetter som har sprutet ut av rifler med bruk avladedata fra han og kompani :wink: (OG JEG LÅ LANGT UNDER MAX I FØLGE DE) Så er skeptisk til utstyret de måler trykket med.

 

Det er nå en kjensgjerning at trykket vil variere fra våpen til våpen, så "trygge" Lienladninger bør ikke nødvendigvis kopieres direkte i andre våpen.

 

Ellers vet jeg flere har oppnådd gode trygge jaktladninger i Krag med lange løp og trege krutt.

Link to comment
Share on other sites

Har ingen erfaring med denne selv, men som sagt er det flere rutinerte karer som bruker denne på rådyr, dog i 140grs utgaven. Misforstå meg rett, fusion er ei bedre kule, men om man er redd denne er for heit så er A-max et av få alternativ. Av det jeg har sett og lest på kammeret så funker A-max på rådyr, noen (profilerte) her inne har til og med skutt hjort med 140grs utgaven.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...