Jump to content

Sluttstykke


Ole K

Recommended Posts

Hei. Jeg er helt fersk innen våpen, så har jeg bare et spørsmål. Jeg var på skytebanen i går med riflen min som er en tikka t3 stainles steel kaliber6.5. Så mistet jeg sluttstykke ned på grusen. Kom 2 bittesmå hakk. Har det noe og si? Et det noe jeg bør gjøre?

Link to comment
Share on other sites

Her er det bare en ting å gjøre: sluttstykket må skytes tilbake i form. Sett av så mange dager som du kan på skytebanen frem mot jakta i høst og sørg for å legge igjen en god dose skudd hver gang. Det er viktig å følge normale regler for varmskyting, ellers kan sluttstykket bli varmeformet. Likeså er det viktig å fokusere på gode avtrekk for å unngå napp-forming av sluttstykket. Følger du denne oppskriften er jeg sikker på at sluttstykket leverer bedre samlinger enn noen gang når jakta nærmer seg...

Fra spøk til alvor: er det bare snakk om småmerker i overflaten har du nok fint lite å bekymre deg for. Sluttstykket får garantert mye mer juling hver eneste gang du drar i avtrekkeren enn det et lite fall ned på grusen gir. Er du i tvil, eller om noen av de bevegelige delene på sluttstykket er berørt, så kan du jo få noen av de mer erfarne på banen til å ta en titt.

Link to comment
Share on other sites

Okei. Takk for svar. De er så små at det ser mer ut som riper, så da bekymrer jeg meg ikke mer. Det er midt på langs sluttstykke. Ser det så vidt. Har hatt det i riflen og "skutt" med klikk patroner og merker ingen ting.

Link to comment
Share on other sites

Det som kan oppstå når mann mister sluttstykket i bakken er skakke skudd. Da er det viktig å holde rifla rett :D

 

Mulig jeg er blitt en GGG(gretten gammel gubbe) det siste året. Men jeg syns det er blitt så mye rare, fjåsete og unødvendige svar her inne det siste året. Er det bare jeg som syns det eller er det flere?

 

Det må da kunne gå ann å svare folk på ting de lurer på uten å få slike svar som sitert over her?

Link to comment
Share on other sites

Det er så Ruger #1.

 

Men skader på slyttstykker er vel ikke flåsete å spørre om? Ikke alle er født med så mye våpenkunskap som mange av de over 40år her inne har :wink: ALLE har vært nybegynere. Noen da de var 2år andre da de var 20år + og ikke hatt så lang fartstid. Hvis du ikke oppvokst i en familie der våpen og skyting er en del av oppdragelsen kan du ikke vite alt. SVÆRT lite læres om våpen på jegerkurs.

Link to comment
Share on other sites

Har dere ikke gått til sengs enda? Jaja, fint med selskap her en sitter i en annen tidsone, alene nordmann.

 

Alt en vil vite om orming og drepert finnes i denne tråden; viewtopic.php?f=14&t=38994

Desverre er det som alltid noen som roter til sånne tråder med "gode råd" om olje, filler, børster, lurium og annet moderen tull; bare overse de.

 

Og når de verste krampene har gitt seg kan dere kose dere med denne; kammerets beste tråd ever; startet av en legende (Otto Jesperesens neste film er mye basert på Sako30-06s liv!)! Slå den!

 

Beklager, glemte lime inn linken til den store TROLLJAKT-tråden! Her kommer den; viewtopic.php?f=21&t=8098

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...