Jump to content

Tidsriktig kikkertsikte fra åttitallet?


Trond C

Recommended Posts

Etter alt å dømme kommer det i hus en Kongsbergrifle i 308, fra midten av åttitallet. Den kommer neppe til å bli veldig mye brukt, men jeg trenger et kikkertsikte, og kunne ha lyst på et som var vanlig den gang, tidstypisk som det heter :smile: hvis jeg får fatt i et av god kvalitet i fin stand. Noen idé om hva det kan/bør være?

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
  • 3 years later...

@Trond C Fikk du tak i baser og ringer til denne? Jeg har også en, men det ser ikke ut til at det er noen som finner ut hva slags baser jeg skal ha.

 

Testet forøvrig de åpne siktene på 100metern i går og det gikk greit, men skulle gjerne hatt en kikkert på den.

IMG_0062.JPG

Link to comment
Share on other sites

Jeg har fått baser og ringer fra Jaktdepotet, de passet ikke. Jeg har fått to forsendelser fra Jakt og friluft som heller ikke passet. I tillegg så har jeg fått fra en lokal som konfererte med en børsemaker som heller ikke passet. Jeg mener at de to forsendelsene jeg fikk fra Jakt og Friluft var M98 ringer første gang og at det var til smallring 2. gang. Ingen av de fikk lik høyde. 


IMG_1444.JPG.9b039ac713e4f332b9ca0b99b13d35fb.JPG
1. forsendelse

 

IMG_1646.JPG.4286f7582f2479a2b88a7c73cc6ba817.JPG

 

2. forsendelse

Link to comment
Share on other sites

22 minutter siden, Mas-36 skrev:

Men skal du kjøre "80 talls mauser elgjegerrigg" må du jo weaverbaser og aluringer ;)

 

Problemet ditt er at M83 er vel bygget på G33/40 kasser. De er ikke like M98 så du skal ikke ha M98 baser/ringer.

Hehe, Børsa ser ut som den er helt ny og har nok ikke rundet 150 skudd enda, så hvis jeg kan få tak i noe skikkelig så går jeg nok for det. Alternativet er å bruke den som den er og lufte den når vi er på ettersøk 🙂

Link to comment
Share on other sites

Hmm. Mener det skal være baser for small ring Mauser, jeg og. Bruker Warne sine for Weaver/ picatinny. Regn med å shimse for å få perfekt linje på høyde. Har fø skutt ut originalpipa i mi. Fløyt mye grønne pølser rundt på 80 og 90 tallet. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Mener å huske at det er Weaver 55 og 46 som skal på disse.

Samme som Husqvarna 1600 og 1900.

 

Mauser Small Ring 96 altered; High Standard High Power; Herters J-9; Husqvarna HVA Small Ring; HVA 1600 & 1900; Mauser Small Ring G33-40

 

Bruk Burris Signature ringer med nylonforinger for eventuelt å rette opp skjevheter i basene. Det følger med excenterforinger. Shimse baser er unødvendig med disse.

 

En ny 1" Leupold VX3 3,5-10x40 er tidsriktig til denne. De ble solgt samtidig på 80-tallet og Leupolden er fortsatt i produksjon med vesentlig bedre optikk.  

 

 

 

 

Edited by Torf
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

47 minutter siden, Torf skrev:

Det følger med excenterforinger.

Det er kun til 30mm ringene det følger med excenterfôringer. Kjøpte et sett 1" for et par uker siden og der var det ikke med annet enn 0 moa. Schou kunne heller ikke skaffe, fikk jeg beskjed om fra J&F der jeg handlet.
I stedet for 46-55 så kan du også bruke 25-35. De bygger litt mindre høyde. Dersom du finner på å bruke en moderne kikkert med kort mellomrør så kan du til sistnevnte kombinasjon skifte ut fremre base med 40A da den går litt lengre bakover.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...