Jump to content

CZ 527 Varmint i .223.. hva skal jeg gjøre?


Ei tohi varjata

Recommended Posts

Kan vel nesten betrakte dette som et bomkjøp. Skulle egentlig ha en 527 Carbine, men fikk beskjed om at ville tatt over 6mnd å fått hit. Utålmodig som jeg er kjøpte jeg en 527 Varmint i .223, i god tro om at jeg skulle få ei pipe med 1:9"-stigning. Neida. 1:12".

 

Uansett, har i etterkant funnet ut at denne blir LITT for lang, tung, og "uhamslig" til å være noe jeg kun bruker på 50, 100 og 200m.

Kikkerten som står på nå (Zeiss Conquest DL 2-8x42) er grei nok i seg selv, men kombinasjonen av sær øyeavstand og ganske få muligheter for å justere montering av kikkerten pga. CZ' 16mm-skinne med rekylklakk på ringene er ikke heldig. Blir vondt å skyte liggende da den står for langt bak ift. øyeavstand.

 

Har tenkt tanken om å få pipa kappet fra 60cm til 45cm og samtidig gjenget for demper. Mest sannsynlig 18x1, pipa er 20mm på dette punktet. Kanskje samtidig få pipa dreid litt ned for å fjerne noen gram. Da blir jo gjengene for demper noe mindre. 15x1?

ELLER - jeg kan selge den og kjøpe noe mer egnet. Vet ikke helt om det er verdt det heller, den har gått noen skudd, hevarmen har jeg slipt ned for at den skulle gå klar okularet.. vet ikke hvor mye jeg kan få igjen til en rifle til 8500 kjøpt i februar i fjor.

 

Så-

Kappe, dreie, gjenge, sette på et mer egnet sikte når den når 527 Carbine-lengde og vekt?

Selge den og kjøpe noe mer egnet (MVP? Selv om jeg er litt skeptisk til kvaliteten)?

 

Er usikker, gitt. Det blir jo mest sannsynlig billigere å få gjort noe med den slik den er nå. Hvor mye koster det å få pipa dreid ned? :forvirra:

Link to comment
Share on other sites

Å bytte pipe er jo den enkleste løsningen. Jeg vet bare ikke hva det kommer på. Ringer Rafdal på mandag og spør hva det koster å kappe, gjenge, og dreie pipa kontra å bytte til en annen og få den kamret, kappet, gjenget. Kapping og gjenging koster litt over en tusenlapp hos ham, vet ikke hva han tar for å dreie, hvis han i det hele tatt gjør det til vanlig. Prisen for å kamre, profildreie, og sette i pipe er 2450, +700 for å gjenge for demper. Så kommer emnet utenom..

 

Skinna kommer på 500 m frakt u MVA, så det er jo ikke så særlig dyrt. La oss si en tretten-fjorten hundre kroner for skinne og noen gode ringer.

Skal jeg ha en ny rifle må jeg ut med noen tusenlapper mer uansett, så jeg får se hva børsis sier når jeg ringer..

 

Takk for link til skinna. Blir nok den.

Link to comment
Share on other sites

Støtter baufila faktisk, kapp til det passer. Er du nøye så blir det nokså rett kutt, fil det 100% i vinkel, og "kron" med en metallbor som har større diameter enn pipa.

Worst case må du gå til en børsemaker og få den krona, om prøveskyting ikke gir de gruppene du hadde håpet på.

Lyddemper kan man jo strengt tatt klare seg uten på en 223.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Der finnes å få kjøpt kroningsverkstøy til .22 kalibre. Ser ut som en brotsj til kammer. De som har testa sier det funker.

 

Edit: jeg har forøvrig en 0MOA skinne OG 20MOA skinne til min 527. SKal teste litt med en sær kikkert og alt ettersom hva jeg bruker kan jeg selge en av de.

Link to comment
Share on other sites

1:12 er ganske vanlig i 223. Det var det de første m16 våpnene hadde, før de fikk mere twist for å stabilisere tyngre kule. Samtidig så fikk jo 223 rykte på seg for å være et effektivt våpen med høy hastighet. Noe av dette forsvant da kulene ble overstabiliserte. Mange er hekta på tyngre kuler, men fordelen med 223 og kusinene 222 og 22-250 er jo at kulene har litt fart. De fleste tenker jo varmint i USA når de hører om ei boltrifle i 223, feks med 40 grain Hornady, men er det veldig viktig å skyte kuler over 60 grain så må du nok skifte.

Link to comment
Share on other sites

Fikk sett på og skutt med en T3Xlite ss i 223 i helgen. Hadde jeg ikke allerede hatt 223 så hadde jeg gått for en slik. Med alt som vurderes gjort med den CZen som trådstarter nevner så er man kanskje ikke så langt unna med å selge CZen og spare penger på arbeidet og heller kjøpe en T3. T3 fåes med normal og rask stigning og 50 el 57 cm løp og leveres med kikkertmontasje. Om alle varianter leveres i Norge vet jeg ikke. Det finnes også ordinære T3 igjen å få kjøpt i 223, for eksempel Våpensmed Vatland hadde en sist jeg spurte.

T3 har jo ikke minilåskasse, men riflen er ikke særlig mye større og tyngre enn CZ 527. Gjenging og ev kapping av T3 er enkelt og rimelig.

Liker man ikke T3 så er selvsagt alt jeg har skrevet uinteressant.

Jeg har T3 lite selv i 22-250 og er litt fan av Tikkas folkerifle selv om jeg ellers er rimelig sær i valg av våpen. Litt greit å ha ting som bare funker selv om nesten alle kompisene også har en(eller to).

Link to comment
Share on other sites

Har aldri hørt noen klage på vekta på en T3 lite, ladegrepet er mye bedre enn på de CS/Fox riflene jeg har sett. Har eid Fox x2 sjøl. Presisjonen på den T3x jeg prøvde her om dagen er et raggete hull (litt over 10 mm kanskje) med 52 gr matchkule på 100 m. Mye enklere med kikkertmontasje og låskassen er akkurat passe stor til at det er greit å jobbe med rifla for oss som er opptatt av funksjonalitet. Avtrekket er fantastisk i forhold til alt av CZ/Brno jeg har eid eller prøvd. Men for all del, er man opptatt av små låskasser så må man gjerne heller kjøpe det.

Link to comment
Share on other sites

Takk for innspill!

 

Carbine-stokk kan jeg kanskje hjelpe deg med. Har en stående.

Ellers tusen takk. Carbine-stokken har jo mye smalere pipekanal, samt det store kuttet for baksiktefoten. Er ikke mye forskjell på Carbine og Varmint-stokkene foruten at sistnevnte er typ 5-7cm lengre, den vil jeg uansett kappe litt og få en 70*, flat avslutning på (kontra den avrundende i dag).

 

Hva med å ta ei baufil å kappe på 46 cm? Rett av, kron og skyt noen hundre skudd. Da merker du fort hva du må eller ikke må gjøre.
Støtter baufila faktisk, kapp til det passer. Er du nøye så blir det nokså rett kutt, fil det 100% i vinkel, og "kron" med en metallbor som har større diameter enn pipa.

Worst case må du gå til en børsemaker og få den krona, om prøveskyting ikke gir de gruppene du hadde håpet på.

Lyddemper kan man jo strengt tatt klare seg uten på en 223.

 

K

Stoler ikke nok på egne ferdigheter med baufil til å få det til nogenlunde. Betaler heller en tusenlapp for at Rafdal gjør det skikkelig, og samtidig kroner og gjenger. Så slipper jeg skjemmes over at den ser ut som en dass når jeg er på banen også.. hevarmen ser jo allerede lite lekker ut hvor jeg slipte den for å få den til å gå klar av okularet.

 

Dum og bestemt som jeg er, "trenger" jeg demper.

 

1:12 er ganske vanlig i 223. Det var det de første m16 våpnene hadde, før de fikk mere twist for å stabilisere tyngre kule. Samtidig så fikk jo 223 rykte på seg for å være et effektivt våpen med høy hastighet. Noe av dette forsvant da kulene ble overstabiliserte. Mange er hekta på tyngre kuler, men fordelen med 223 og kusinene 222 og 22-250 er jo at kulene har litt fart. De fleste tenker jo varmint i USA når de hører om ei boltrifle i 223, feks med 40 grain Hornady, men er det veldig viktig å skyte kuler over 60 grain så må du nok skifte.

Ja, det er jo nettopp halvtunge kuler jeg har hatt lyst til å prøve. Nå kan jo 40, 50 eller 55gr V-Max samle supergodt i .223, så det er jo ikke et problem på den måten - men jeg bor på sikkert et av de mest vindutsatte stedene i landet, og det merkes på skytebanen (som ligger slikt at vinden blåser 90* over banen..)

 

Har aldri hørt noen klage på vekta på en T3 lite, ladegrepet er mye bedre enn på de CS/Fox riflene jeg har sett. Har eid Fox x2 sjøl. Presisjonen på den T3x jeg prøvde her om dagen er et raggete hull (litt over 10 mm kanskje) med 52 gr matchkule på 100 m. Mye enklere med kikkertmontasje og låskassen er akkurat passe stor til at det er greit å jobbe med rifla for oss som er opptatt av funksjonalitet. Avtrekket er fantastisk i forhold til alt av CZ/Brno jeg har eid eller prøvd. Men for all del, er man opptatt av små låskasser så må man gjerne heller kjøpe det.

 

Joda.. men så koster jo en ny T3/T3x GANSKE mye mer enn en ny CZ. 13k+++ for en T3, kontra 8000 for en CZ. Veldig synd at T3 CTR bare finnes i .260 Rem og .308 Win, om det fantes en .223-utgave hadde jeg solgt både CZen og mye annet på flekken for å kjøpe en. De er nemlig temmelig perfekte utenom kaliberet.

 

Snellertavtrekket på min CZ har jeg polert og justert til de grader, slik at det faktisk er et godt avtrekk. Skyter kun med dette på banen. Det vanlige avtrekket er ikke så veldig dårlig, men langt i fra noen Tikka (selvsagt).

 

Det beste avtrekket har jeg forøvrig på en Feinwerkbau 300S..

Link to comment
Share on other sites

Ja, det er jo nettopp halvtunge kuler jeg har hatt lyst til å prøve.
Med det utgangspunktet, slipper du å gruble lenger. Du trenger ei ny pipe, med raskere snurr. Ei ny pipe, gjenget for demper. Siden du kun bytter pipe i samme kaliber, så slipper du papirarbeidet også. Dette er den enkleste og billigste løsningen.
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...