Jump to content

Slingbow - slengebue - "pilert"


DoctoRoy

Recommended Posts

Vil tro at denna ligger hakket over hva overmakta kaller husflidsprodukt;) Litt utenfor... Stedatter kjøpte for 6-7 år siden en fillesprettert på kreta som hun hadde tenkt å gi meg. Det ble et helvettes oppstyr på gardermoen når de fikk se den. Resultetet ble beslaglagt "ulovlig innført våpen" og neeesten bot på faren med beskjed om at det var DE som avgjorde hva som var å regne som suvernier/ husflidsartikler..

Link to comment
Share on other sites

Det sporet vel litt av her? Når man ikke kan finne et klart svar på en sak i lov eller forskrift så må man ty til forklaringer som er gitt. Dersom det ikke er noe å finne der så er det forarbeidene til lov/forskrift som må konsulteres. Hva har lovgiver ment med det som står i "skriften". I Rundskriv 2009/009 fra POD på side 12 står det:

"Direktoratet understreker at dette forbudet først og fremst er ment å ramme de kraftige maskinproduserte sprettertene for

omsetning på det kommersielle markedet. Forbudet er derfor ikke ment å ramme såkalte «husflidspretterter», dvs. hjemmelagede trespretterter e.l."

Kanskje pilerten er en "eller liknende"?

Ett er i allefall sikkert; 110 pund styrke får man ikke på et slikt apparat :smile:

Link to comment
Share on other sites

https://no.wikipedia.org/wiki/Husflid:

I våre mest gammeldagse bygder, skriver Sundt, kan man glede seg over en husflid som fyller hver ledige stund mellom hovedarbeidene og sysselsetter hver hånd i familien. Sjølberging var målet. Bonden var sin egen smed, garver og skomaker, bondekona spant, farget, vevde og sydde til hele familien.

 

Jeg tolker "husflid" til å inkludere alt man lager selv for eget bruk. Og med denne regelen som modell tolker jeg det dit at ingenting innenfor husflidbegrepet er ulovlig. Altså kan man fint lage husflidspretterter, husflidarmbrøster, husflidrifler, husflidartilleri og selvfølgelig husflidballistiske missiler :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Lurer egentlig på om man kan få de riktig gode samlingene med den Whisker Bisquit pilhylla man har linket til her ?

Noen som kan anbefale en god sprettertmaker ?

Har et karbon, syltestrikk, med fallhylleprosjekt på gang :wink:

Fjærer forøvrig pilene mine selv :mrgreen:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Denne havner i OT snart 8)

Link to comment
Share on other sites

OT eller ikke... Har en flott pilert med hjemmelaget "Whisker..." :) Tre stk tannkoster, left over-laminat fra et stokkprosjekt og drenstuber fra elverum sykehus. Releaser og greier. Ikke enkelt å få decent pundstyrke, men artig læll:)

 

Hvorfor skulle forresten ei 110 punds bue være ufarlig??

Link to comment
Share on other sites

Sofabamse har rett :thumbup:

Er usikker på at det er mange som trekker opp en 110# bue selv i det historiske miljøet gitt.

Og de få som klarer å trekke opp en slik bue har trent i så mange å at det ikke er de man bør bekjymre seg for :)

Link to comment
Share on other sites

Pilerten på bilde øverst har opptrekksvekt på 24 pund - og det er mye morro på den vekten. Det vil alltid være noen som mener at slike dravekter er puslete - og det er muligens rett for de, men dersom man lager en pilert med litt for hardt opptrekk så forsvinner gleden ved bruk ganske raskt. En får heller øke dravekten etterhvert som styrke og fedighet øker.

En annen sak jeg har registret er at korte fjær er bedre i bartekjeks (whisker bisquit) enn lange fjær. Det kan se ut som at den formen for pilhylle er nokså følsom for retningen pilen enterer og da kan lange fjær ha en uønsket virkning. Litt skjevt grep og pilen slenger fra side til side.

Han karen som smevik lenker til har mange fikse forslag både til løsninger på utfordringer og til husflidsartikler :smile:

Link to comment
Share on other sites

Hehe... Som i: "Jeg har ikke sett det, så da er det ikke sant" ;)

Nei, litt mer som i:

Har skøyt MYE tradisjonell bue før og brukte 75# på det meste selv :)

Ett par jeg kjente skøyt 85# og det var maks for skyttere som hadde skutt i mange år og var veltrente.

Vi bygde også fler buer opp til 90#.

Ja, jeg kan si at jeg skøyt en 90" bue men når man ikke trekker den opp til 28" trekklengde (som er standarden slike buer måles i) så gjorde jeg ikke det reelt!

Noen klarer sikkert å skyte en 110" bue om de røsker til under snap shooting men neppe så kontrolert at man treffer noe. Man skal også huske på at de engelske bueskytterne som skøyt så kraftige buer ikke var prikkskyttere. Mer artilleri der mange skyttere skøyt mengder av piler i retning fienden.

Sikkert fler kompetente bueskyttere her som kan fortelle hvordan det er å trekke opp en bue på 75# og tyngre her ;)

Link to comment
Share on other sites

Mark Stretton har den offisielle verdensrekorden i å spenne opp bue og den lyder på 200 pund - så det er bare å spise grøt og legge seg i hardtrening :mrgreen:

Sett i lys av det er ikke 110 pund allverdens - helt til du får buen opp i hendene og skal forsøke selv :winke1:

Link to comment
Share on other sites

OT.Joe Gibbs skjøt quarterpound (pil) i Battsford 2013 med ei 215# laget av alm fra Tangen[WINKING FACE] I "Krigsbuemiljøet" er det faktisk ganske mange som bruker sine 100#+ i historisk runde selv om det er primært flight vi skyter. Om de treffer så himla godt er en annen sak[sMILING FACE WITH SMILING EYES] Jeg har ikke bygd og skutt tunge trad/ historiske buer i mer enn 10-15 år, så jeg skal ikke komme med all verdens påstander. Ei heller by opp til migekonkurranse. Her har jeg tydlig vis møtt en kar med solid trøkk[WINKING FACE]

 

On topic.

En form for slynge rundt håndledd er kjekt på pilert (og sprettert). Da kan man slappe av litt i håndleddet og presisjonen øker. Det samme kan man med dravekta om dèt er ønskelig[sMILING FACE WITH SMILING EYES] Fikk faktisk litt lyst til å stupe nedi verkstedet for å spikke litt buer igjen[sMILING FACE WITH SMILING EYES]

Link to comment
Share on other sites

Snakker vi flight shooting så tror jeg mer på det ja :)

Vi dreiv litt med det på jordet ved Årungen for morro skyld.

Da dro også jeg 75# Dan Quillan recurven bak øret og da var jeg vel lett oppi 85#+ med 34" trepiler laget for flight skyting.

Link to comment
Share on other sites

Så en ballista med bladfjær fra en lastebil burde være innenfor? :twisted:

 

Nå vet jeg ikke hva en ballista er, men hjemmesnekra armbrøst med bue av bladfjæra på en hiace var ikke helt populært fra Onkel i min ungdomstid. Dessuten så tok de med seg noe rørdeler og diverse i rustfritt stål og kobber, som definitivt var beregnet på småskalaproduksjon av husflidsprodukter... Så den der med "alt som er beregnet til eget bruk" holder ikke vann. Eller ildvann for den del.

Link to comment
Share on other sites

En ballista vil være ønskeløsningen på transport av gjerdepåler i vestlandsk utmark - legg på påle, sikt inn og send avgårde. En innretning til anretning av fremskutt depot - i ordets allermest bokstavlige betydning :lol: Anbefaler en risikoanalyse i forkant :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...