Jump to content

Blandingsrase


Retorin

Recommended Posts

Du må også huske at "alaska hysky" (AH) ikke er noen "hunderase" (begrepet i seg sjøl uklart), men er "løpsmaskiner", som kan ha basis i de polare trekkhundrasene (særlig sibirhusky (SH)), men er innblandet med andre raser for å bli mer langbent, lettere, hurtigere, og for å få tynnere pels.

 

En slik blandinghund kan se ut som en polar spisshund, men i neste generasjon kan gener fra tidligere innblanding slå ut, slik at du ender opp med en hund som ser ut som en gordonsetter, vorsteh, greyhound eller grand danois. Det er ikke uten grunn at storparten av valpene til AH-kenneler blir solgt som "familiehunder", gitt bort, eller avlivet.

 

Egenskapene til slike avkom er selvfølgelig helt umulig å forutse.

 

Skal du absolutt lage "din egen mix", bruk hunder fra registrerte raser. Svenskenes "hvite elghund" er resultat av mer eller mindre planmessig blanding av jämthund og samojed. En svært praktisk løshund, før Astroens dager.

 

Du skriver "en bra jakthund" - du skriver ikke hvilken jakt. Til elgjakt vil jeg absolutt foreslå SH (som opprinnelig er samme hund som østsibirsk laika). Jeg overtok Spock da han ble pensjonist, 8 1/2 år gammel. Han var den beste elghund jeg har sett, både som band- og løshund (han loset ikke, men Astroen ordnet den saken), han utklasset prøvevinnere. Skulle jeg hatt kvalp til elgjakt, ville jeg anskaffet en SH. Minuset er at de ikke får stille på jaktprøve, og bevise at de er bedre enn NEG, NES, Jämt og KB.

Link to comment
Share on other sites

Kjenner ikke sh noe spesielt utenom som slede hunder. har malamute selv. Jakt instinktet på polare raser er ofte så sterkt at jeg ikke ville hatt dem løs. mine fungerer utmerket til bandhund. er det ikke noe regler om høyde på løshunder?

Link to comment
Share on other sites

Forskrift om utøvelse av jakt, felling og fangst

 

§ 22.Løs, på drevet halsende hund

 

Bruk av løs, på drevet halsende hund er tillatt brukt under jakt på følgende viltarter: hjort, rådyr, gaupe, rødrev og hare, eller felling av gaupe. Boghøyde til løs, på drevet halsende hund som brukes under jakt på hjort og rådyr må ikke overstige 41 cm.

 

Link til hele forskriften finner du ved å trykke HER

 

En løs, på drevet halsende hund vil følge etter viltet og "lose" samtidig, dette skiller seg fra hunderasene vi tradisjonelt benytter til løshundjakt som f.eks. Norsk Elghund Grå og Jämthund som loser når elgen står stille eller går unna, henholdsvis stålos og ganglos. For løshundrasene er det ingen maksimal tillatt boghøyde.

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar. Vet ikke hvilken type jakt evt. Jeg jakter ikke fra av og heller aldri gjort er nybegynner på den fronten og nybegynner på hunderfronten. Har vokst opp med hund men aldri eid hund før. Men kunne tenkt meg å starte å jakte. Har en 11 uker gammel valp den blandingen jeg beskrev over. Så lurte på om det kanskje gikk å jakte med Hu? Eller om det er helt utelukket.

Link to comment
Share on other sites

Alle hunder har luktesans, og alle har mer eller mindre jaktinstinkt. Det er jo ikke mer enn 15.000 år siden de var ulv! (ca. 5.000 år for NEG og Jämt). Gå mye med valpen i skog og mark, og la den få oppleve forskjellige lukter. Etterhvert vil den prøve å følge spor, lukte ned i musehull, eller lose mot svarttrost. Når den får en del erfaring i å skille forskjellige lukter, kan du la den følge ferskspor etter hjortevilt, eventuelt gå inn på hjortevilt du observerer på overvær (mot vinden). Hvis du ønsker at den skal jakte rådyr - hjort eller elg, kan du gi den ekstra godbit og mye ros, hvis den leder deg rimelig nær dyrene.

 

Det kan bli en god jakthund av den - "time will show", sa Rudolf Blodstrupmoen.

Link to comment
Share on other sites

Svaret er selvsagt ja - alle hunder kan i praksis jaktes med. Hvor godt det vil fungere, og lovligheten av bruken kan det være mer så som så med. Jaktformer der alle hunder kan brukes, lovlig - og det eneste som egentlig kreves er et minimum av fysiske egenskaper, eventuelt sanser og ikke minst trening, er som bandhund på diverse viltarter (evt ettersøk) og apporthund. Det "nest minst krevende" lovmessig og bruksmessig er støtende/kortjagende, altså hunder som jobber relativt nært hundefører og støkker ut vilt mot jegeren/poster. Litt mer krevende jaktformer med hund er løs på drevet halsende (drivende), stillende (f.eks treskjeller på fugl/stålos på elg) og kanskje ikke minst stående fuglehund. De siste tre krever litt spesielle egenskaper hos hunden.

 

Din hund kan godt ha arvet de "riktige" egenskapene fra sine foreldre i forhold til f.eks løshundjakt på elg, men for å vite dette må du rett og slett prøve. Og ha såpass til magamål at du eventuelt selv gjør en vurdering om hunden ikke fungerer som en løshund skal gjøre, og omskolerer den til f.eks bandhund.

 

Jeg har selv jakta i 13 sesonger på elg med en blanding mellom haldenstøver og gråhund, som har fungert bedre enn mange rene gråhunder jeg har vært borti. Såpass bra at jeg tok sjansen på en relativt identisk krysning som jeg skal begynne å jobbe med nå i høst. Men jeg vet jeg tar en råsjans, for jeg vet ikke om hunden har de rette egenskapene til å fungere... Gammel'n trenger ikke å stille på jaktprøve for å bevise noe som helst. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...