Jump to content

For lav montasje?


Strodemeister

Recommended Posts

Hei,

 

Eg har nett montert på eit Kahles 1,5-6x42 på rifla i lave Leupold montasjeringar og ser at frå 1,5 til nærmare 3 so vises løpet godt i kikkarten. Sett eg på dempar so dekke den 1/3 av synsfeltet, men har likevel fri bane midt i trådkorset.

 

Blir dette for lavt montert og har det nokon praktisk betydning at løp/dempar faktisk vises i siktet?

Link to comment
Share on other sites

perfekt lav montasje

Hvorfor er en lav montasje perfekt? i dette tilfellet stjeler pipe og demper lys, er forstyrrende, og vil gi enda mer forstyrrelser i motlys.

I tillegg må en med en lav montasje legge hodet ned, anstrenge nakken, ha hodet ut av balanse og se ut av toppen av øyehulen. Alt dette er det motsatte av det en tilstreber når en tilpasser ei rifle for god skyting?

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Uttaler meg på generelt grunnlag, da jeg går ut ifra at trådstarter hadde nevnt det om det var justerbar stokk på den aktuelle rifla.

De fleste fabrikkrifler har enda for lav stokk, med enkelte hederlige unntak selvsagt.

 

Det er verre å måtte ha giraffnakke for å kunne se gjennom 8)

Link to comment
Share on other sites

Takk for tilbakemelding.

 

Aktuell stokk er Bell & Carlson på ei Rem 700, ikkje justerbar. Kinnet ligge godt til og føle det ikkje er noko anstrengande at det er so lavt. Men skulle det vise seg at kikkert i synsfelt er eit problem, so blir jo sjølvsagt alternativet å finne høgare montasje og å bygge opp kolben litt. Litt derfor eg spurte i utgangspunktet :winke1:

 

Eg hadde eit Zeiss 2,5-10x48 på før Kahles'en i samme montasje, her såg eg sovidt toppen på demparen på 2,5.

Link to comment
Share on other sites

Om jeg ikke husker for feil, har siktet 24m synsfelt på 100m. Om jeg gjetter at tuppen av demperen sitter 50cm foran siktet, blir synsfeltet her 12cm, som betyr at du ser det som er 6cm lavere enn sikteaksen. En typisk montasje setter siktet 5cm høyere enn løpsaksen, om jeg gjetter at demperen er 4cm i diameter, betyr dette at du vil få 6cm +4cm/2 - 5cm = 3cm som er en fjerdedel av hele synsfeltet. Stemmer nesten med dine observasjoner.

 

Om du ikke skal se demperen i det hele tatt, må siktet 3cm opp, men det ville hjelpe mye å heve siktet 1cm.

 

 

Men det hjelper også mye å ta av demperen, og heller kjøpe elektroniske ørepropper...

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor er en lav montasje perfekt?

Først og frems fordi alle standard jaktstokker er alt for lav for de aller fleste.

I tillegg må en med en lav montasje legge hodet ned, anstrenge nakken, ha hodet ut av balanse og se ut av toppen av øyehulen.

For statisk skyting er jeg litt enig, men ikke helt. Anstrenger man nakken er det fordi kikkerten er for langt bak, eller at stokken er for kort. Det vil si at men i praksis trekke hode tilbake og da er man helt klart ute av balanse.

Jeg tenker litt mere i retning av hagleskyting når vi snakker kikkert med 1-5 x forstørrelse. Raske skudd, kort hold, kanskje stående på noe som beveger seg litt? Svingen kommer fra hofta? Med andre ord veldig mange likhetstrekk med hagleskyting.

 

Problemet med "standard/klassiske" rifler er at de i utgangspunktet er laget/designet for åpne sikter. Når stokken bygges opp i kolben får man på et tidspunkt problemer med å ta ut sluttstykket og å stikke pussestokken inn bakfra. Hvordan løser man dette rent praktisk? Jo, ideelt forhøyer man stokken akkurat så mye at pussestaven går inn og sluttstykke kommer ut. Det betyr ofte at man kan legge på 1-1,5cm i høyden, også bruker man den laveste montasjen som er å få til rifla.

Det andre altenativet er å bytte til justerbar eller folde kolbe, med de ulempene som det måtte føre med seg, som f.eks vekt, løse deler, mangel av robustehet, hva vet jeg.

 

Jeg synes egentlig at denne youtubesnutten illusterer problemstillingen på en bra måte;

Link to comment
Share on other sites

Du har rett i det du sier Bly, men jeg får stadig vekk problemer med vinkelen på hodet når siktene er for lave, mulig det er måten hodet mitt er lagd på (ikke helt i vater...) Dette gjelder f.eks. diopteret på Saueren, og det er IKKE for langt bak.

En annen ting som jeg liker, er å ikke bære rifla i reim der det er sannsynlig at dyr dukker opp, og jeg har funnet ut at det er mye kjekkere å kunne få tommelen eller fingrene mellom kikkert og rifle, så den kan bæres i ei hånd, enn at jeg har perfekt kontakt med kinnet når jeg (en sjelden gang) skal skyte.

En litt høy montasje flytter også PBZ lenger ut, for det det er godt for :roll: Det er jo mange ting man kan velge å ta hensyn til, og mine er bare forslag. Hver må velge selv, men det kan jo være greit å se det fra flere sider.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...