Jump to content

Leupold avstands måler


sram68

Recommended Posts

Hva er forsjellen på Leupolds RX 1 og 2?? er de bra?? trenger en som kan måle brukbart til 400 meter.

 

 

RX 1

http://www.jaktogfriluft.no/display.aspx?menuid=15700&prodid=4560

 

RX 2

http://www.jaktogfriluft.no/display.aspx?menuid=15700&prodid=4559

 

Synes prisen var OK

 

Jeg kjøpte en RX2 til elgjakta nå i år. Den har fungert rimelig greit for meg.

På min er det mulig å legge inn kulevekt og hastighet etter en tabell og så få ut hvor mye over eller under du må sikte. I tillegg er det temperaturmåler og vinkelmåler. Avstand oppgis i meter eller fot. Størrelsen går greit ned i brystlommen på jakken. Det er med taske og rem.

Rimelig grei brukerveiledning på engelsk.

Betalte 3400,- for min hos Jegershop DA.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Har en RX-II og den er OK i godt lys og innenfor de holdene jeg skyter på. Men den er for dårlig i lite lys (optikken blir for dårlig). Tall og retikkel burde lyse slik at det kan sees i dårlig lys, det gjør det ikke.

Men den er liten og lett og får plass i lomma slik at den altid kan være med, og den er veldig lett og betjene.

Link to comment
Share on other sites

Bruker dere disse tilleggsfunksjonene som Leupold har lagt inn i avstandsmålerne sine?

Dette med vinkel opp / ned syns jeg blir litt i meste laget, men til enkelte typer jakt i stupbratte fjell med lange hold er det kanskje nyttig?

Eller betaler man for noe som man egentlig aldri kommer til å bruke i jaktsammenheng?

Link to comment
Share on other sites

Mye funksjoner på min som jeg neppe blir å bruke, var avstandsmålingen jeg ville ha.

Skyter en del hjemme i bygda og da ikke på bane, og kjøpte den for å måle opp avstander å skyte på.

Samt ha den tilgjenngelig i bryst lomma på jakt, har opplevd mange ryper som har fløyet sin vei etter feil avstandsbedømming etter å ha skutt med på de med hagle, rype som sitter på bakken er hardskutt og tenkte å se om jeg klarte å bruke den til å få ned skadeskytingsprosenten her...skyte på forsvarlig haglehold.

Samt sjekke ut avstandene til rypene og annet vilt når jeg bruker rifla.

Link to comment
Share on other sites

Har en RX-II og den er OK i godt lys og innenfor de holdene jeg skyter på. Men den er for dårlig i lite lys (optikken blir for dårlig). Tall og retikkel burde lyse slik at det kan sees i dårlig lys, det gjør det ikke.

Men den er liten og lett og får plass i lomma slik at den altid kan være med, og den er veldig lett og betjene.

 

er det ikkje muligheit for å lyse opp strekplaten?

På min RX-4 holdet man inne mode knappen i 2 sek så lyser det bått lys..

men det er riktig som du seier at optikken kunne vert bedre.

Link to comment
Share on other sites

Står en del om avstandsmålere fra før på opikk, her er en som har testet litt.

Makkieboy har skrevet dette tidligere

Ja nå har jeg vært gjennom nesten hele blekka av avstandsmålere, har blant annet lånt/testet flere av det de har på J&F i arendal, samt lånt noens kompiser for test. Jeg hadde selv 3 kriterier før kjøp, disse var:

1 Må gå ned i brystlomma på jakka, ellers blir den ikke brukt.

2 Målenøyaktighet.

3 At den faktisk klarer og måle de objektene jeg behøver.

 

Felles for mine opplevelser var følgende, og ganske felles for de forskjellige kategoriene av pris:

 

Målenøyaktigheten er like god på de billige som de dyre, HVIS de bare klarer og måle, Og det var her skoen trykket.

Blant annet var Bushnell, og Leupold med i testen min, og felles for de begge var at dem ikke klarte og måle et selhode på vann på over 185 meter i dagslys. Laika RF1200 og Zeiss ??? klarte dette ut til 458-til over 600 meter, avhengig av lysforhold.

Og det er her skoen trykker for de fleste billige, alle målte 278-279 meter på Imenes banen, noe som er riktig, men det er bare når jeg sikter på skivene, måler jeg i et tre, eller sandbunkersen på ca 300 m, var det bare Leica og Zeiss som klarte og måle i det hele tatt. Og hva skal man med en avstandsmåler som kun klarer og måle husvegger på max holdet sitt??

Sjelden tiuren sitter på toppen av hustak, eller selen ligger i båtnaust.

 

Mitt valg ble en Leica, liten og nett, som alltid ligger klar i brystlomma. Ingen vits og kjøpe noe som ikke klarer og måle det man ønsker og måle, selv om de er nøyaktige nok når de først klarer det.

 

Så mitt råd er: Prøv diverse modeller, før man svir av 1500-3000, bare for og kjøpe en kvalitetsmodell neste år i ergrelse.

 

Til deg som ikke skjønner hva man har brukt for avstandsmåler! Kan jeg bare si, til storviltjakt trenger du det ikke.

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt Leopold Rangefinder 2 i hele høst og er under middels førnøyd. Det jeg trenger er et instrument som kan måle et tre, en stein, en myrflekk, et dyr ol. opptil 400 meter. Det kan overnevnte kun delvis. Det som Makkieboy skriver synes jeg stemmer bra med mine erfaringer. Når apparatet kun greier å måle 1/2parten av det du ønsker å måle, blir det til at du til slutt ikke gidder ta den med i sekken/lommma. Hadde heller ventet litt og spart opp til f.eks en lomme-zeiss som jeg tror koster rundt 5. -Ikke det at jeg har testet denne, men zeiss er nå zeiss!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...