Jump to content

Regler ved salg av sluttstykke.


Forrestgump

Recommended Posts

I Norge er det bare tre registreringspliktige våpendeler; løp, låsekasse og glidestykke (pistol).

Jeg leverte inn en pumpehagle til destruering og hadde samme problem. Dama bak skranken kunne ikke skjønne at det bare var løpet og låsekassa jeg skulle levere. Hun ville ha forskjefte og avtrekker også. Mens jeg sto der og krangla så jeg for meg at nå blir jeg lagt i jern hvert øyeblikk :forvirra:

Etter mye om og men, og lesing i forskrifter, skjønte hun til slutt at jeg hadde rett. Egentlig er det helt utrolig at en person som behandler og innvilger våpensøknadder ikke innehar denne banale kunnskapen om sitt eget arbeidsområde :roll: Jeg kan skjønne at det kanskje kan være en utfordring å se hvilken del på et våpen som er hva til en hver tid for en lite våpenkyndig person, men å ikke ha kontroll på hvilke deler som er registreringspliktig begynner å bli litt vel mye jobbforsømmelse spør du meg.

Link to comment
Share on other sites

Forskjefte på ei hagle er jo også vital del. Vital del sir jo bare noe om hva som "må" være der for at våpenet skal kunne "brukes". Jeg synes selvfølgelig også at det er et pradoks at man "enkelt" kan skaffe f.eks nytt sluttstykke til si en sjålet rifle som ikke var innelåst. Når jeg sier enkelt, så er det egentlig kun en rifle jeg tenker på. Prøv å skaff et nytt sluttstykke til en Sako :wink:

Link to comment
Share on other sites

Vitale deler burde ikke være vitale uten å være regpliktig :?:

 

Enig i at et sluttstykke må være en vital del :lol: , det er også tennnåla som kan handles på ebay til det meste av store å små våpen, men dette er vel ikke et stort problem i samfunnet på lovlige våpen.

Link to comment
Share on other sites

Mellom 2005 og 2010 så var det et ekstra fokus på "MC-bander". I stort sett hvert beslag der de fant våpen, var omfanget av hagler uten forskjefte utrolig høyt :lol:

 

Jeg er jo i mot alle former for restriksjoner og at alt skal være registrert, men synes selv det er rart at når man først har et lovverk som sier at vital del må være innelåst og resten kan stå som du føler for, når de vitale delene som er lettest å ta bort kan omsettes fritt. Personlig kan jeg nok skaffe 10-15 bolter til den typen rifle en kar tenker på fra før, på timen. Det samme gjelder plombering, hvorfor skal bolten ødelegges når de allikevel kan omsettes fritt? Du ødelegger jo ganske mye bare med den bolten som går igjennom låsekassen og gjengene til løpet, og da har du allerede "ødelagt" de to eneste reg.pliktige delene.

 

Har heller ikke riktig skjønt poenget med å fjerne forskjeftet til ei hagle. De fleste hagelene jeg har prøvd og sett på, fungerer nok like fint uten forskjeftet om man bruker hansker etc.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...