Jump to content

7,62 x 51, kan jeg bruke i min rifle?


Recommended Posts

En kompis har kjøpt inn en kjempemengde med 7,62x51. Etter hva jeg kunne se er det tre forskjellige typer. Den ene var ompakket i bulk fra båndet ammunisjon, og skulle være Belgisk. Den eneste merking jeg fant på eska var 7,62 x 51 Nato, SS77. Den andre er også i bulk og ompakket. Den er merket IMI M80, TZ79 og Lotnr. Den tredje er i originale esker, og merket Round 7,62mm Ball L21A1 og Lotnr. Prisen er ikke så ille, så jeg lurer på om dette er trygg ammo til trening i min .308?

Link to comment
Share on other sites

Det kommer jo alt an på hvilken rifle du har. 308w har visse variasjoner på kammer. Har du et trangt kammer sliter du nok. Har du en leveraction eller en automat får du nok trøbbel. Det er bare å prøve, går uskutt patron lett inn- og tomhylsa lett ut igjen, er det som regel bare å skyte. Ett annet problem- igjen avhengig av rifle- er om tennstiften har krefter nok til å sette av tennhetten- Natoammunisjon krever hardt anslag i tennhetta. Børser med slappe oppspennere liker ikke Nato.. Igjen- prøv og se :-)

Link to comment
Share on other sites

Det er kun unntaks vis dette ikke går. De unntakene er så skjelne at det ikke er noe å tenke på.

Etter et langt liv som baneslave på skytebaner har jeg to tilfeller hvor det har vært problemer med mil ammo i 308 :-) . Begge tilfellene var som nevn over , litt svakt anslag fra tennstemmpel.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Hvor, mann, hvor??? :lol:
Dette utsagnet minner meg om en av de bedre fra "Rorbua":

 

En av gjestene påstår han kan få nordnorske mannfolk til å kurre som duer. Det tror ikke Tore Skoglund noe på, men får følgende svar:

 

"De e bærre å rope: "Gratis breinnvin, å kvinnfålk åt aill", så svari aill mainnfålkan: "Korr-korr-korr-korr?" ".

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...