Jump to content

Vil stoppe vinterjakt på rype.


barerobert

Recommended Posts

Det var ikke uventet neste trekk etter at de fikk den på rødlista. Fin start å fjerne vinterjakta som har 0 påvirkning av bestanden der det sannsynlig drives noe vinterjakt. Propagandaverket fortsetter. Det tåkelagte begrepet bærekraftig høsting kan bli det neste. Uansett hvor god bestandene vurderes er det ikke bærekraftig for jakt da dette er et overskudd der jegeren kommer etter kongeørn og jaktfalk. Føre var prinsippet gjelder! Et propagandaverk uten sidestykke. Det er kun grunneiere, jaktprøvesporten og jegere som kan forvalte rypebestandene. Ikke drømmere som vil fore rovfugl.

Link to comment
Share on other sites

Skal denne fredningen ha en effekt bør jo fredningen kommer på tidlighøsten. De første to ukene er jo uttaket størst, og rypene lettest å komme innpå, både med hund og uten. Skal fredning ha effekt bør jakta startes f.eks 15. oktober. Antall ryper som blir tatt på vinteren er forsvinnende liten i forhold til uttaket mellom 10 sept. til 15. okt.

 

Under vinterjakta møter jeg veldig sjelden andre jegere, og jeg hører aldri det smeller rundt meg. Dette skjer jo regelmessig de første to ukene i jakta.

 

Er dette pooulært? Neei tror ikke det.

 

Andreas

Link to comment
Share on other sites

Jeg forstår ikke logikken i dette forslaget. Dette kommer kun til å ramme de få ivrige jegerne som liker å få seg noen turer i fjellet på vinteren også. Det er tidlig i jakta at arten er sårbar for overhøsting, når kyllingene er små og lette å komme innpå. Blir tiltak for tiltaks skyld, symbolsk og vil kun få en negativ effekt for jegerne, kanskje aldri mer vinterjakt igjen hvis forslaget går gjennom.

 

Men tipper det sitter endel folk høyt oppe i direktoratet som selv fronter tidligjakta med stående fuglehund. Umulig å få gjennomført et slikt tiltak, blir for mye støy, så da blir det å ødelegge for noen få vinterjegere isteden.

Link to comment
Share on other sites

""Men tipper det sitter endel folk høyt oppe i direktoratet som selv fronter tidligjakta med stående fuglehund."".

 

Dette er neppe "riktig adressat" i denne saken. Veldig bra at vi har likesinnede, ikke minst i forvaltning og forskningsfora som spiller med "ren agenda". Diskusjonen går dessverre ikke på om det skytes for mye rype eller ikke, etter tolkning/mistolkning av statistikker og takseringer. Jegerfolket, prøvefolket og grunneierens største egeninteresse er jo nettopp å opprettholde brukbare rypebestander på sikt. Det er også disse gruppene som er i stand til å ivareta og kontrollere rypebestandene. Derimot er det de som vil vår kulturarv og jakttradisjon til livs som misbruker informasjon til underlag for skjult agenda.

Link to comment
Share on other sites

Miljødir sirkelargumentasjon:

(mine kommentarer i parantes til utsagn i artikkelen)

 

– Når begge arter kom inn på rødlista i 2015, (viser til egen etats tidligere beslutning)

og fjellrype i tillegg er en ansvarsart for Norge, (viser til en selvfølgelighet siden fuglene bor her)

med opptil 50 prosent av europeisk bestand, (gjentar at fuglene bor her)

må jakttiden vurderes grundig, (konkluderer basert på sitt eget sirkelargumentasjon pluss selvfølgeligheter)

sier direktør i Miljødirektoratet, Ellen Hambro til eget nettsted. ( ja da har noen hatt en kvalitets dag på jobben)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...