Jump to content

Optikk løpende elg


Recommended Posts

Bare for å pirke litt. Elgen skal tilbakelegge 23 m på mellom 4,275 og 4,775 s. Avstandsmerkene sitter 63 cm fra senter. 800m/s i V0 passer godt til en sein elg. 830-840 passer bedre til "gjennomsnttselgen". På en kjapp elg kan en godt ha 880-890 m/s. For å si det på en annen måte, om elgen går på minmumstid havner en ca 7 cm bakpå med en V0 på 800m/s.

Heldigvis er det slik at f eks jaktmatch i de vanlige patroner har en passende utgangshastighet så det er bare å kaste seg på. Det er iaf ikke utgangshastigheten de aller fleste mister poeng på i første omgang!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har skutt mye løpende elg, har blant annet et par NM finaler.

 

Min erfaring er at uansett hvor mye siktemerke det er, og uansett hvor greit det er å sikte på øyet, er det absolutt lettest å kunne sikte sentrert mot treffområdet. Jeg vil vel tippe dette handler om hjernens evne til å sentrere sirkler.

 

Dagfinn

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også prøvd kikkert med "elgdoter", men jeg skøt mest innertreff ved å bruke høy forstørrelse og sikte på øyet.

Blir nok litt smak og behag. En korrekt forstilling slik at man får den gode svingen begge veier har vel mer betydning enn hvilket siktemiddel man bruker.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

For mange jegere i standardkaliberne 6,5x55 og .308win, og som kanskje har kappet løp, vil utgangshastigheten være atskillig lavere enn 800-900 m/s. Vil anta at snittet er mer rundt 750m/s med de korte løpene som mange har i dag. Hvis en da i tillegg er innskutt midt i på 100m og har et kikkertsikte med klikkverdier 1cm/100m, hvor mye må en da klikke ned/til siden for å sikte på ringene eller øyet? Kan vel bli problematisk å klikke sideveis for hver gang elgen snur vei?

 

Er helt sikkert noen erfarne elgbaneskyttere som har gode tips å komme med til nybegynnerne her :)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Kan nok stemme at det er justert etter omtrent 800 m/s løperen ja, men er det noen flere som har praktisk erfaring fra elgbanen ift. klikkjustering høyde og side på kikkerten, når en er innskutt på 100m? Mener å ha hørt noe om at det nå av og til er påsatt et hvitt siktepunkt på skivene på enkelte stevner?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...