Jump to content

Nokon som har opplevd noko liknande?


Humbo

Recommended Posts

Dette er kva som kan skje om ein snur blaute wadcuttarar feil veg med litt for hard ladning. For ordens skyld, det var ikkje eg som eksperimenterte, men far min etter å ha lest ein artikkel i eit amerikansk våpenblad. Kula ekspanderte i overgangskonusen, og resultatet var ganske eksplosivt. Nokon som kan gjette seg til eit estimat for å få skytaren fiksa? Er ein Ruger Security Six.

 

IMG_3024.jpg

IMG_3026.jpg

IMG_3025.jpg

IMG_3027.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det skjedde heldigvis ikkje på bana, og min far var åleine når det skjedde.

Saken er at han allereie har kjøpt seg ny revolver av same type, men den sprengte er fortsatt registrert. Han søkte om kondemnering, men det var visst ikkje så nøye meinte dei på politikammeret. Om den kan reparerast har han altså to revolvarar. Men som de seie, ramma har fått seg ein alvorlig knekk, og skulle ein få den i brukbar stand igjen, så er sikkert presisjonen i beste fall laber.

Link to comment
Share on other sites

Kula ekspanderte i overgangskonusen

 

Øøøøøh, vet ikke om jeg kjøper den forklaringen. Lukter overladning lang vei av slikt...

 

Det er faktisk sant. Klart ladninga var litt over det disse kulene er beregna på, men ladninga var likevel langt under det ein reknar som maksladning for den kulevekta. Om de har sett og kjent på hålbaserte wadcutterar så er desse veldig blaute, og er beregna på å ekspandere rimelig lett for å ta riflinga på løpet. Snur ein då ein slik feil veg, så har ein ei superekspanderande kule. Kombinert med ei litt frisk ladning, og vips, ein har tydlegvis ein handgranat forma som ein revolvar.

Link to comment
Share on other sites

Nope, kjøper den fremdeles ikke. Hva så om "hulspissen" ekspanderer, hvorfor skulle det gi så mye større motstand enn når en hulbase ekspanderer? Slike kuler er svært bløte og burde kunne formes om ganske betraktelig uten å sette seg fast i løpet.

 

Men hvis man tar en allerede frisk ladning for en hulbaset kule og bruker en flatbaset kule på samme settdybde, da går trykket fort i taket. Det samme skjer om man dobler en ladning.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror rett og slett ikke på at en slik skade kan komme av en bløt wad-cutter.

 

Har faren din banka ut kulene og kontrollmålt resten av den runden med hjemmelading?

 

På SL hadde Ignorant en test hvor løpet på diverse riflepiper ble fullstendig blokkert, før skarpe skudd ble avfyrt, resultatet ble langt fra så dramatisk som bildene dine viser.

 

Hva ladet han med og hvordan?

 

Hvis jeg får gjette, progressivpresse og N310/320?

Link to comment
Share on other sites

Nope, kjøper den fremdeles ikke. Hva så om "hulspissen" ekspanderer, hvorfor skulle det gi så mye større motstand enn når en hulbase ekspanderer? Slike kuler er svært bløte og burde kunne formes om ganske betraktelig uten å sette seg fast i løpet.

 

Men hvis man tar en allerede frisk ladning for en hulbaset kule og bruker en flatbaset kule på samme settdybde, da går trykket fort i taket. Det samme skjer om man dobler en ladning.

 

Enig med Mr. F

 

De gamle gutta skjøt med slike snudde wadcuttere i flere tiår uten problemer.

 

MEN de sørga for å tilpasse ladningene til den nbye settedybden og det fryktelig mye mindre hylsevolumet når hælbasen er UTENFOR kruttkammeret.......

 

Ikke kvalitetssikra ladninger her, rett og slett.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Gjorde noen raske beregninger i QL basert på 2,7grs N310 og hornady 148HBWC satt jevnt med munning (NB: Teoretiske data som kun er ment til å illustrere et poeng).

 

Original ladning ga 1500 bar, altså en overladning i følge SAAMI men innenfor CIP .

Snur man kula går trykket opp til 2000bar, altså en solid overladning men fremdeles godt innenfor det en normal revolver tåler.

Hiver man på en dobbeltlading her går trykke topp til utrolige 9200 bar, og selv med kula riktig vei vil en dobbeltladning gi 6000 bar. Her er vi i området hvor dritten begynner å henge på veggene...

 

Prøver jeg å simulere økt motstand på grunn av ekspansjon ved å øke kulevekta må jeg over 1000grs for å komme i nærheten av samme trykk. En 500grs kule vil ikke gi mer enn 3600 bar, en dramatisk overladning men neppe nok til å sprenge våpenet så grundig som her. Og dette forutsetter at kula ekspanderte fast i hylsa under skuddavgang, ikke i overgangskonusen som gir langt høyere hylsevolum og dermed lavere trykk.

Link to comment
Share on other sites

Eg kan ikkje skjønne at det skulle vore snakk om dobbel ladning, sidan det var sagt at krutet som blei brukt var N110. Med tanke på settedybda på desse wadcutterane så er der rett og slett ikkje plass til dobbel ladning med dette krutet. Ammunisjonen blei lada på ei god og gammal RCBS enstasjonspresse frå 70-talet, så det burde ha vore grei kontroll med ladningane i så måte.

 

Trur resten av ammoen blei kassert rimelig kjapt etterpå, men har fortsatt kulene liggande. Her er eit bilde:

 

IMG_3031.jpg

 

Mulig det var snakk om uvettug eksperimentering, men syns likevel at det var rart at ein kunne sprenge ein solid Ruger med ei ladning som for ein erfaren skyttar ikkje virka urimelig kraftig. Skal ta ein telefon til gamlingen og høyre om han huska fleire detaljar rundt ammunisjonen.

Link to comment
Share on other sites

N110??? Det henger ikke på greip, tror man kan lade til hetta hopper ut med N110 uten å sprenge en normalt solid revolver. Se om du kan få litt mer info her, nå ble jeg frøktelig nysgjerrig.

 

Snakka med gamlingen, var nok ikkje brukt N110 likevel. Sikkert eg som hugsa feil, er ei stund sidan eg fekk fortalt historia. Han hugsa ikkje akkurat kva krut som blei brukt, men var N300-serien iallfall. Sjølv meinte han at han brukte ei maksladning som blei oppgitt i eit gammalt am. våpenblad, og det var lite sannsynlig at han hadde ei dobbelladning. Han står fortsatt fast på at kula må ha kaka seg i overgangen mellom tønna og løpet, men ikkje veit eg. Sjekka over revolvaren, og avstand mellom konus og løp ser ut til å vere som den skal.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...