Jump to content

Våpensøknad, må jeg spesifisere fabrikat og serie nr ???


marlin95

Recommended Posts

Det står på baksiden av våpensøknaden at ved kjøp av våpen en annet sted en godkjent våpenforhandler så skal man fylle ut fabrikat og serie nr?

 

Er det ikke nok å skrive feks 6.5x55 og så fyller selger ut fabrik merke og serie nr?

I så fall kan den private selgeren og jeg møtes hos en godkjent forhandler som ser over kjøpet?

Link to comment
Share on other sites

I utgangspunktet skal du fylle ut søknaden slik som det står på baksida.

 

Men det er ulik praksis på hvordan dette håndheves på de ulike våpenkontor rundt om. Hos oss får vi en åpen søknad tilbake med påskriften "kun gyldig for kjøp hos autorisert forhandler". Mens andre våpenkontor tillater at åpne søknader brukes i handel mellom privatpersoner.

 

Det er jo fint å ha en godkjennt søknad liggende for å kunne slå til på en god handel på Finn, men det er det i utgangspunktet egentlig ikke anledning til. Forklar problemstillingen for ditt lokale våpenkontor og spør hvordan det kan løses, det er kun de som kan svare deg på dette.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har aldri hatt noen problemer med å handle privat med åpen søknad, men det kan som 8x68 variere litt fra sted til sted.

 

Poenget slik jeg ser det er at de vil unngå at folk kjøper noe annet enn det som er innvilget. Hvis du viser at du forstår disse reglene skikkelig er de nok mye mer fleksible, det er i det minste slik jeg har gjort det. Ved siste kjøp som jeg visste ville bli et bruktkjøp kom dette opp, ved å spesifisere kaliber som "222,223 eller tilsvarende", mekanisme som "repeter, manuell" og løpslengde til ">400mm" gikk det veldig greit.

Link to comment
Share on other sites

Hos "mitt" våpenkontor kunne jeg føre opp på to forskjellige patroner på søknaden, men tre var I overkant. Forvaltningens irrganger er uransakelige. Uansett, om jeg skulle finne et tilsvarende våpen med en annen patron skulle endring av dette kun være en formalitet I flg de.

Link to comment
Share on other sites

Er vel forskjell på våpenkontorene, men der jeg bor er de ihvertfall veldig behjelpelige og hyggelige.

Sendte noen søknader på løp for en stund tilbake, alle var åpne eller kunne endres på dagen.

 

Var heller ikke noe problem å skille ut et løp fra en CZ455(registrert som våpen med løp).

Tok 3 dager å få nye kort.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...