Jump to content

Utleie småvilt


jegerjon

Recommended Posts

Hei

 

Jeg overtok en eiendom for 4mnd siden.

For litt siden kom en kar som tidligere har leid småviltjakt

Og viste meg en avtale han hadde med tidligere eier om jaktrettigheter frem til 2019. Dette stod det ingenting om i kjøpsavtalen for eiendommen.

 

Er en slik leieavtale fremdeles gyldig iom at denne ikke er signert av nåværende eier.

Det er ikke spesifisert oppsigelsestid, finnes det noen regler som sier hvor lang oppsigelsestid for en slik avtale skal være.

 

Takker for svar:)

Link to comment
Share on other sites

Har vanskelig for å se at det er kjøper av jaktrett/innehaver av gyldig avtale om leie av jaktrett som skal bli skadelidende av at selger har misligholdt opplysningsplikten?

 

Jeg leier en del jord/beiter fra et par naboer, dette er også vanlige privatrettslige avtaler. Det kan jo ikke være sånn at dersom naboen selger gården og glemmer å fortelle ny kjøper at han har leid bort deler av jorda, så opphører mine 10 års kontraktfestede leieavtaler på beiter jeg har brukt mye tid og penger på å gjerde inn og vedlikeholde, og dyrkamark jeg har påkostet grøfting og kalking? Da hadde jeg i tilfelle gått til sak.

 

Dette mistenker jeg er en sak mellom kjøper og selger, der selger enten må bekoste utkjøp av avtalen eller erstatte tapte jaktmuligheter i de årene det gjelder....

Link to comment
Share on other sites

Leie av beiter/eng har nok helt andre avtaler, dette for at bonden skal kunne bruke dette opp i mot støtte ordninger og spreie areal. Her er 10 års avtaler vanlig. En eiendom i området her jeg bor ble solgt nå, denne var det en som hadde 10 års leieavtale på, her stod leier fritt til å beholde området ut leieperioden eller si den i fra seg. Dette ble ordnet før salg av eiendommen.

Dette var en avtale som var underskrevet av flere med vitner, så det blir nok noe annet med en avtale om småvilt jakt.

Link to comment
Share on other sites

I en avtale bør det stå noe rundt eierskifte. En slik avtale er nok sjelden tinglyst..Hadde jeg kjøpt eiendom uten heftelser og en hadde kommet med en avtale hadde jeg gått rett på selger, men krevd jaktrett selv som grunneier. Avtalen er underskrevet av tidligere grunneier.

Link to comment
Share on other sites

Mener at jakt og fiskerettigheter kan selges fra en eiendom med en varighet på intill 10 år. Da er det i så fall den som har kjøpt denne retten som er jaktrettshaver i denne perioden og ikke grunneier.

Hvordan dette må gjøres formelt riktig og om dette er gjordt i ditt tilfelle kan du sikkert finne greit ut av.

Link to comment
Share on other sites

Med avtaler over 5 år på utleie av særskilt/kun jaktrett skal dette meldes inn til kommunen, og bør da opplyses om av selger/megler siden dette er offentlige dokumenter. Her kan du ihvertfall starte med å etterspørre dokumentasjon på dette.

 

Men her har du nok også en sterk sak mot tidligere eier, da han selvfølgelig plikter til å opplyse om det finnes aktive leieforhold på eiendommen du kjøper, da du ikke kan gå inn i en avtale som eier uten å vite det på forhånd.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...