Jump to content

Plutselige presisjonsproblemer


olemk

Recommended Posts

Var en tur på banen I dag med min howa I 6,5x55. Hadde to dager før vært å skutt inn rifla I et stenbrudd etter at jeg har fått montert ny stokk og fått bedda den. (Hos børsemaker ) Hadde selvfølgelig god tro på børsa iom at den gikk bedre enn aldri før 2 dager tidligere. Begynner da å skyte å ser at den kaster noe forferdelig fra første skudd. "Samlingen" er på rundt 15cm. Prøver både ferdig ladd ammo, norma jaktmatch og oryx, og to forskjellige ladninger med hjemmeladet 140gr berger. All ammo sprer noenlunde likt, enten jeg ligger med anlegg på sandsekk eller skyter med tofot.

 

Så gikk jeg over de kjente bagatellene som skade I munning, løsnet skruer I skjeftet, løse montasjer og løpsklaring.

Er det noe jeg kan ha oversett? Hadde en liten tanke på kikkerten men, skal det kunne skje sånn plutselig på en helt ok kikkert? Det er jo klart at det kan man aldri vite, men det kan Jo være noe annet også.

 

La også merke til under pussing at jeg jeg fikk grønne spor etter riflingene på pusseproppene og dro igjennom med et kobberløsende middel. Etter denne grovrengjøringa lyser jeg I løpet for å se om kobberet var vekk, og det var det. Men jeg la merke til at bommene ikke akkurat er glatte, ser ut som de er dreid med et forferdelig dårlig skjærehode ellernoe. Skal det være sånn, og kan det ha noe betydning? 731564b69adf709a823083418f71b409.jpg

Link to comment
Share on other sites

skal det kunne skje sånn plutselig på en helt ok kikkert? ]

Og hvilken kikkert er det?

Og ja, det kan skje helt plutselig på noen kikkerter :wink:

Det er en 3-9.40 nikko sterling.

Er det noe måte jeg kan se det på? Eller må det en ny kikkert til? :D

Link to comment
Share on other sites

Hvor brukt er løpet ditt?

Mitt i 308 har samme utfordring etter fin puss (løsemiddel, polering osv) Presisjonen kommer dog tilbake etter 50-60 skudd.

Jeg har sluttet å pusse :)

Har vel gått en 500-700 skudd nå, og har vel ikke pusset med børste for rundt 100 skudd siden , bare dratt igjennom med karbonløsende og pusseproppene med olje :roll:

Link to comment
Share on other sites

Det er en 3-9.40 nikko sterling.

Er det noe måte jeg kan se det på? Eller må det en ny kikkert til? :D

Har vært ute for at retikkelet har løsnet på noen billigkikkerter.

Har sett det når jeg har tatt klikkavtrekk.( Retikkelet rører på seg)

Har du mulighet, så test med en kikkert du vet er i orden.

Link to comment
Share on other sites

Hvor brukt er løpet ditt?

Mitt i 308 har samme utfordring etter fin puss (løsemiddel, polering osv) Presisjonen kommer dog tilbake etter 50-60 skudd.

Jeg har sluttet å pusse :)

Har vel gått en 500-700 skudd nå, og har vel ikke pusset med børste for rundt 100 skudd siden , bare dratt igjennom med karbonløsende og pusseproppene med olje :roll:

 

Da er det vel ikke det, jeg må bytte løpet snart tror jeg, har nesten 5000 skudd snart

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...