Jump to content

Dimensjon på gjenger?


Ober

Recommended Posts

Vurderer et kjøp av en Mini 30 her, men lurer litt på dimensjonen av gjenger på den.

Den er gjenget opp til en JP comp som sitter på, men jeg vil bruke min A-tec .30 CMM-6 demper på den.

Må vell kansje gjenge opp på nytt, eller er det noen felles standard på dette?

 

Dimensjon trenger A-tec demperen min?

(er nå på en hv k98 og montert av Jakt og friluft om det har noe å si)

Link to comment
Share on other sites

de mest normale gjengedimensjonene for 30 cal dempere her i landet er antagelig 14x1,5 og 14x1.

JP compen har antagelig 1/2"x28 gjenger, det er i hvertfall standarden for AR15/223 der borte, men det er mulig 30 cal compen har andre gjenger? uansett tror jeg ikke det er nok gods i mini-pipa til 14mm gjenger, det var fint lite brytsningsflate igjen på mini14en min kompis fikk gjenget til 1/2"x28- jeg tror det blir altfor lite igjen til 14x1 eller 14x1,5.

eller er mini30 tjukkere i pipa enn mini14?

du kan uansett får A-tec demperen i de dimensjonene du ønsker, så det er bare å la børsemakeren din måle, og så løpe og kjøpe!

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Tar opp denne tråden da jeg har et par spørsmål angående gjenger på rifle.

 

På min 308 er det m 14X1.5 gjenger. Hva dette betyr er for meg noe tåkete, men hvis jeg nå skal kjøpe en 223 rifle, så kan jeg få den gjenget med samme type gjenger og bruke samme demper. Det var det butikken anbefalte, eller de sa at 99 av 100 gjorde dette.

 

Men... Demperen er tyngre enn andre dempere til 223, og jeg har sett at folk som har lettere kaliber enn 308 har andre typer gjenger (mer fingjenget) på sine rifler. Er det en dårlig løsning å gjenge for en så stor demper?

Og vil jeg måtte slå andre gjenger senere hvis jeg skulle skaffe meg en demper beregnet på 223? Da vil jeg evt kunne få problemer med hastighetstap, da jeg må kappe der de gamle gjengene er?

Link to comment
Share on other sites

Ok, da ble det klarere. Takk skal du ha. Den rifla jeg kikka på i går hadde gjenger som het M14x1 og det vil da si at det er en halv millimeter tettere mellom gjengene (hvis jeg kan si det på den måten).

 

Jeg har en følelse av at M 14x1.5 blir litt grovgjenget, syns de gjengene som har vært på de andre børsene har virket bedre, dvs demperen har sitti bedre. Mine gjenger er veldig slakke/løse eller hva jeg skal si, dvs jeg kan nesten gi demperen fart og så skrur den seg inn selv.

Link to comment
Share on other sites

Mannen i gata.

 

Klart du kan bruke demperen du har til 308 på ei fremtidig rifle i ett likt eller mindre kaliber.

Skjønte ikke helt problemstillingen med at demperen blir for stor til 223 :? ............du nevner ikke hvilken demper du har i dag.

 

Edit:

M14x1,5mm fungerer helt greit, demperen vil sitte godt nok fast (selv om jeg selv sverger til 1mm stigning på mine piper)

Gjengene skal ikke ha for snevre tolleranser, det er brystinga som retter demperen i forhold til løpsaksen.

 

Om du har en teleskopisk demper med bøssing bakerst må denne selvsagt passe til begge pipene, evnt en bøssing til hver pipe, om du f.eks har en A-tec er denne laget i pom og lett demonterbar ved fjerning av en segring.

Link to comment
Share on other sites

Blei ikke Ruger mini 30 på meg da Winge blei urimelige og ikke ville gi avslag på 300 7.62x39 som var med i prisen, men ikke kunne bli sendt i posten..

 

Var like greit for nå har jeg en Rem700 tactical med 14X1.5 og A-tec CMM-6.

Sitter som støpt! Ikke noe å klage etter! 1.5mm er bra det, demperen går også mye raskere av og på!

Slipper å spinne på demperen i år og dag for det er viktig å ta av demperen etter skyting.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...

Gamle tråder blir som nye. :)

 

Spørsmålet er igjen aktuelt. M 14x1 - tight og fin, eller M 14x1.5 - rask og ta av og på. Børsa er en ny Sako Hunter i 22-250. Demperen er en A-tec TMM4, med en ekstra modul - altså en stor demper. Opplevd med 1.5 gjenger på den forrige børsa at demperen løsnet ved enkelte anledninger. Heller mot 1mm gjenger. Hva mener dere?

Link to comment
Share on other sites

Gikk selv over fra 14x1,5 til 14x1, hadde ikke noen store problemer med at demperen løsnet med det var litt marginalt hold etter min smak. Jeg regner et forhold på 10:1 (feks 14x1,5) for minimum på en boltrifle, 15:1 er langt bedre og passer også bra på halvautoer. Minuset er at man bør holde pasningene litt bedre for å ikke miste for mye styrke og at man må skru litt mer ved demontering. Det første er ikke noe problem om gjengene lages korrekt og det andre er en liten bagatell. På revetispa har jeg 18x1, sitter som heia selv med lett tiltrekking.

 

14x1 (og andre med 1mm stigning) har vel i stor grad overtatt som standard fra bl.a. finnene.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Et lite spørsmål om dette med gjengedim. Har en rifle(Tikka T3) der løpet på enden har en ytterdiameter på 15mm. Bør eg da kjøpe demper i f.eks 13x1 eller 14x1?

Tenker på om det er nok gods til 14x1,har ikkje målt lenger inn på løpet men er vel en smule tykkere.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...