Jump to content

A-Max fra DFS, PRVI messing, N160, Winchester LR tennhette


RugerGutt

Recommended Posts

Starten på neste prosjekt!

 

Lading av .44 magnum ble en kjempesuksess så nå tenkte å prøve meg på lading av 30-06, og har gjort meg noen tanker rundt komponentene jeg kan bruke. Innspill fra "ekspertpanelet" her er veldig velkomne :)

 

Mål/bruksområde: Skiveskyting primært (100- 500 m), kanskje småvilt hvis kulen er egnet. Fra hva jeg har lest her på Kammeret og ellers på nettet så er ikke denne kulen egnet på storvilt. Leste en post her hvor det var tvil i om kulen var tillatt på storvilt i det hele tatt siden den oppgis som konkurranse kule (selv om den er hul under plasttuppen), men det var det diskusjon rundt. Ellers på nettet er det sagt at kulen duger opp til rådyr størrelse, men at det kan stilles spørsmål rundt det etiske..

 

Komponenter:

155 grs Hornady A-Max fra DFS (Denne er ganske lang i forhold til andre kuler?)

PRVI messing, engangsskutt i eget våpen

Winchester LR tennhetter fra DFS, har brukt Winchesters LP til .44 mag og de har fungert utmerket.

Vv N160 krutt

 

Riflen:

Savage Stevens 200, 50,5 cm løpslengde (målt med pussestokk mot låst sluttstykke)

1/10 twist

30-06

 

Plan:

Lage ladestige fra 54 grs til 58 grs med 0,5 grs inkrementer (3 skudd i hvert trinn), eller ut fra råd gitt her.

 

Noen tanker rundt dette? Forslag?

Link to comment
Share on other sites

Fra hva jeg har lest her på Kammeret og ellers på nettet så er ikke denne kulen egnet på storvilt. Leste en post her hvor det var tvil i om kulen var tillatt på storvilt i det hele tatt siden den oppgis som konkurranse kule (selv om den er hul under plasttuppen),-
Jeg ville ikke stilt som tiltalt i en rettssak om skadeskyting, etter at jeg hadde brukt banekuler "for å spare penger". Forresten bruker jeg heller ikke vanlige jakt-"hullspisser", inkludert Normas "Silverblix", til jakt - det blir for mye granat.

 

Men det går an å bruke hullspisskuler til jakt - men da må man vite hva man gjør, dvs. teste først. "KnuteriK" her inne har jo brukt 220 grs Lapua Scenar på hjortejakt, med vellykket resultat. Men han sikter "opp og fram", overgang bog/hals, og treffer der han sikter - og med slike treff detter dyret, nesten uansett kuletype.

 

Jeg bruker 100 grs og 123 grs A-Max i kaliber 6,5 til DFS-skyting - utmerkede kuler. Men vil du prøve "banekuler" til storvilt, bør du kanskje satse på kuler som er tunge for kaliberet. 155 grs i kaliber .30 ville jeg forbeholdt fugl og vilt opp til rev, bever og grevling.

Link to comment
Share on other sites

Ifølge Hornadys ladebok så er .30 155 grain A-max anbefalt til: Target, Varmint og Medium game.

Har selv skutt flere rådyr med 105 grain A-max i .243, gikk sjelden lenger enn et par meter.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Har skutt x antall hundre dyr (rådyr, kron, sika og dåhjort) med 105 grains a-max i 6mm xc og 123 grains i 6,5x55. Liker kort (null) fluktstrekning, og evt et bra blodspor å følge. Det får du med disse kulene. Holder også relativt bra isammen, er ikke uvanlig med gjenomskudd på voksne krondyr i 6mm. De fungerer omtrent identisk med Nosler BT. Må glise litt av de som nesten ikke tør å skyte på en rev med disse kulene..

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Slik ble resultatet, 5 skudd i hvert trinn med unntak av 3 partizan som ble skutt først:

 

Fra venstre oppe:

Partizan fabrikk, 56 grs, 56,5 grs

 

Fra venstre nede:

57 grs, 57,5 grs, 58 grs

 

clp2b2ZD.jpeg

 

Kan virke som 57,5 grs gjorde det best, bortsett fra den ene slengeren.

Link to comment
Share on other sites

Dette gir i hvert fall noe å jobbe videre med. Du kan lade opp 10-skudds serier av de kruttvektene du mener er verdt å forfølge. EN serie på et hold er for lite å konkludere på.

 

Du kan også variere settedybden. Kan være litt å hente der også. Kjør på med 10-skuddsserier på f.eks 300m. Det avslører mer enn 5 skudd på 100m

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...