Jump to content

Elghund som familiehund = dårlig jakthund?


Ara08

Recommended Posts

Hei

 

Som potensiell fremtidig eier av elghund er jeg interessert i å høre elghundeieres mening og erfaring angående en konkret problemstilling.I jaktlaget min samboer tilhører er det en utbredt oppfatning at elghunden bør bo ute og kun trenes målrettet.Altså med sykling og løpeturer og konkret jakt/sportrening og ikke turer med familien som kan medføre forvirring hos hunden med hensyn til når den får lete etter elg og ikke.Jeg er av motsatt mening,og ville ha trent min elghund målrettet,men også inkludert den i familielivet forøvrig.Jeg er ikke motstander av hundegård,hunden må gjerne være ute hele dagen,men jeg vil at den skal ha et sosialt liv med familien når vi er hjemme.Det føles litt merkelig for meg å skrive dette innlegget fordi jeg selv mener jaktlaget er en smule preget av myter..Men så er det jo det faktum at jeg selv heller ikke har noen erfaring med elghund.Derfor vil jeg gjerne høre fra noen som er elghund eiere...og som evt har gode hunder " på tross av" at de også brukes som familiehunder utenom jakten.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Det er ihverfall ikke min erfaring, har hatt fler gode hunder på rad nå og alle er husstandsmedlemmer og sofagriser. Kan ikke skjønne dette med utehunder uten sosial omgang. Det er ihvertfall ikke et must.

Link to comment
Share on other sites

At en NEG, eller annen jakthund, må holdes ute i gård hele tiden og ikke sosialiseres med mennesker for å fungere på jakt er ren svada.

 

Jeg har selv NEG som er noe av en kosegris, bor inne og sover på soverommet. Skulle gjerne hatt plass til gård for å ha han ute om dagen, men det går ikke der jeg bor. Han får jakte/trene på elg når jeg tillater det, og det er helt uproblematisk. Han har masse jaktlyst, blir aldri lei og er han løs vil alltid gå rett forbi en post e.l. for å fortsette jakten, han søker altså ikke inn til postene og blir der selv om han vet det gjerne vanker en karbonade. Får han jakte er det bare det som står i hodet på han.

 

Min hund er for det alt vesentligste bandhund og da styrer man jo mye selv, men jeg husker godt da jeg tok fersksporprøve for å få han godkjent som ettersøkshund. Etter runden i skogen ble jeg bedt inn til den erfarne dommeren for skriving av papirer, en prat og en kaffekopp. Foran peisen lå en fin hannhund, NEG, og dro seg. I et annet hjørne ei lita tispe. Dommeren, fra Hadeland EHK, fortalte at begge var NJCH, løshunder, og at det smarteste du kunne gjøre var å ha de mye inne, sosialisere de godt. Da var du rimelig sikker på at hunden søkte til deg igjen når jakta var over, at du kunne greie å trene innkalling fra losen og at du hadde hund som var håndterbar de 45-50 ukene i året du ikke bruker den aktivt.

 

Tron

Link to comment
Share on other sites

Helt enig med Tron

En jakthund uansett rase vil bli en mye bedre jakthund ved at den får "bo" sammen med "flokken" sin

Heldigvis er det slutt på den tiden da Elghunden stod bundet i en meter lang kjetting bak låven og ble foret med høygaffel.

 

Det viktigste er at man er ute med hunden sin så ofte man har mulighet, og jakte mye, slik at hunden lærer seg hva far vil. da vil det også bli en jakthund med samarbeid og lyst til å jakte for "flokken" sin, er det ikke det en løs elghund gjør ved å lose på elgen, det betyr i hundehjernen "kom og hjelp, jeg har byttet her"...

Link to comment
Share on other sites

Eg har og ein NEG ble skutt elg for han på lørdag å i skrivende stund står galskapen enda ute å loser :? (00:55) så jeg må ha fri fra jobb og ut å lete i morgen, han er den største kosehunden jeg noen gang har hatt, selv om han står ute og trives med det, han synes det er for varmt å være inne. men han kan ligge i fanget mitt leeenge når han først finner ut det :D uff stakkar gutten min, står ute i mørket helt alene :roll:

Link to comment
Share on other sites

Hei, må si at det er ny tidsregning i vår jaktlag etter at Garmin astro ble brukt på elg hunden. Nå har vi full kontroll hvor hunden er, meeeen dressuren kommer tydligere frem en noen gang.

Å kunne kalle hunden av los på feil drevdyr, bli anntakelig viktigere enn noen gang. Har dirigert hele jakt lag etter elghunde som ikke vil legge av. Meen hunden var umulig å stoppe, hele jaktlaget får beskjed om hva som skjer og må ta pause mens hunden prøves å få tak i. Kan ikke være særlig for hundeeier å jakte etter bikkja si ås opp og ås ned mens resten av jaktlaget venter

En sosialisert elghund som kommer på innkalling, på montert en dc20/30 må være sin vekt i gull i alle jakt lag ville jeg tro.

 

 

Mvh

Torstein

Link to comment
Share on other sites

Her i huset rusler det for tiden en Basset Griffon, en strihåret dachs, og en meget ung elghund-tispe, som alle slåss om sofaplass. Basseten og dachsen har beviselig ikke tatt skade av "familielivet", men det kan jo hende vi er i ferd med å drepe alle jaktegenskaper hos elghunden. :oops:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...