Jump to content

Weatherby Vanguard, er det noe å bygge videre på?


Kverk

Recommended Posts

Jeg har en Vanguard i 30.60 i "rust-less steel" som jeg ikke bruker så mye fordi jeg ikke liker stokken. Vurder å kjøpe ny stokk. Er det liv laga? Jeg mener, hva er gjengs oppfattning av stålet i løpet, mekanismen og presisjonen som er på denne rifla? Spørsmålet er om jeg burde la være å bruke penger på den og heller kaste bort pengene på noe annet...Jeg har andre våpen som jeg bruker, men det er jo fint å ha et slikt fint kaliber som en backup-rifle.

 

Surfet litt rundt, sett på Hogue, Bell & Carlson, GRS Berserk osv, men jeg tenker, "er denne rifla noe å bygge videre på, eller burde jeg heller la den stå som den er, eller selge den?"

Link to comment
Share on other sites

Jeg investerte i en Bell & Carlson Medalist Tactical med alu bedding blokk til min Weatherby Vanguard S2 i .308 win.

Glassbedding og frittflytende løp + Sonic 45 demper.

Presisjonen er super i mine øyne. Lett under 1 MOA med Norma Jaktmatch.

Neste blir å oppgradere til en bedre kikkert.

Sånn som den står nå er kikkerten min med sine 1-2 MOA tykkelse korstråd det største hinderet for konsistent presisjon.

Det er et godt våpen i mine øyne, uten at jeg har noe enormt sammenlignings grunnlag, siden dette er første rifla mi.

Men jeg mener våpenet har bra presisjons potensial, og er et mekanisk sett solid produkt og mye verdi for pengene.

 

20150103_164716_zpsa8898c89.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjenner ikke dine preferanser for våpen, men er bekymringen din kun et spørsmål om kvalitet på produktet har jeg ingen problemer med å anbefale deg å satse på din Vanguard. Av det jeg kjenner til blir våpnene produsert på howafabrikken i Japan, ergo kvalitet over middels. Jeg kjenner videre til flere tester der vanguarden kom ut med meget bra omtale, spesielt den nyere s2-modellen. I tillegg er vanguard en modell som Weatherby satser hardt på og dette skulle vel også tilsi at det blir flere komponenter å få tak i til denne modellen.

Link to comment
Share on other sites

Den har ikkje like godt utvalg i stash som remington 700, men burde ikkje vere noko dårlegare valg likevel. Eg har ein som har fått KKC-stokk, og etter det eg kan sjønne er det ei bra rifle, prisen tatt i betraktnig. Men er einig i at stokken ikkje er spesielt god.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...

Bumper denne tråden da jeg har samme spørsmål.

 

Har en Weatherby S2 6.5x55. Som samler innenfor 9'ern på 100m. Setter jeg på lyddemper, øker spredningen og det er på nippet at jeg greier å skyte opp på storviltprøven. Har forsøkt med støtte og bedre skytter, og selv om den samler bedre, er presisjonen fortsatt for dårlig.

 

Har kjøpt HS precision stokk uten at det utgjorde noen forskjell.

 

Vurderer å kjøp Rafdal-muffe og to løp. Et lang og tykt 6.5x55 til jakt på post og skyting på skytebane. Et kort og tynt i 3006 til storvilt med mye gåing osv.

 

Er det verdt å bruke pengene på dette eller skal jeg bare kjøpe tikka t3x først som sist?

Edited by Sofajeger
Link to comment
Share on other sites

@Sofajeger Sitter alle skruer stramt men ikke for stramt? Ringer, baser, skjefteskruer. Har du pusset pipa skikkelig? Er den slik men EN type ammunisjon eller med flere typer? Hvilke stokk sitter det på den? Er det den originale "gummi" greia så prøv å pusse ut kanalen så pipa ligger fritt og ikke har kontakt med stokken. Sist prøv annen kikkertsikte, det kan også være en feilkilde.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

@Mas-36

Jeg endret litt på posten min etter at du svarte. Jeg har sjekket alt det du skriver foruten bytte av kikkert, så det må prøves.

 

Skal pipa flyte fritt helt inn til låsekassa?

 

Merk at jeg egentlig lurer på om dette er en rifle som det er verdt å kjøpe muffe og nye løp til. Det kom ikke frem før jeg endret posten :)

Link to comment
Share on other sites

@Sofajeger Å bygge videre på er det nok muligheter for. Kasse er god som mye annet, men om det er den billigste stokken du har er ikke den mye å samle på og bør være det første som byttes. Pipa bør være fritt liggende hvertfall frem til ca der kammeret er i pipa. Kammerdelen kan godt ha kontakt med stokken. Ikke gi den opp enda, prøv å fri legge pipe og test med en annen kikkert og se først :) Forresten hvilke typer ammunisjon har du testet?

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Liten oppdatering her. Ga rifla en ny sjanse og demonterte stokk, kikkert og montasje. Skrudde sammen alt sammen igjen med riktig moment og locktite på de skruene som skal ha det.

 

Etter tre turer på skytebanen er rifla friskmeldt. Greier tre skudd på innertier på 100m med fire typer ammunisjon.

 

Så blir det muffe når løpet er utslitt.

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Jeg kan dele hva jeg har gjort med mi rifle, dette er ei Howa 1500 som jeg kjøpte brukt av en elgjeger i trøndelag for ca 6.000kr. 

jeg liker så godt denne rifla at jeg valgte å spandere på den en liten facelift.

noen eller flere vil sikkert meine at dette er reinspikka galskap og at jeg gjerne kunne kjøpt meg ei tikka/sako/ eller wtf for samme prisen.. 

 

Jeg ønska en GRS stokk til den da den passer meg bra ergonomisk, siden jeg har 30.06 så er det kun laminatstokken som er og få fra GRS til denne rifla, etter langt om lenge (typ 12 uker) kom endelig stokken i posten,

ringte inn til Rafdal våpen og fikk pris på søylebedding hos han, resultatet ble noe annet. 

 

Dette ble utført hos Rafdal når den likevel skulle inn til han for bedding

 

 -Søylebedding av GRS stokk

 -Retting av kasse 

 -Monterte ny Walther pipe 66cm lengde og 21mm profil 1:10 snurr + gjenge for demper 

 -kamra om fra 30.06spr til 30.06AI 

 -glassblåse og matt blånering av løp og kasse (hele våpen) 

 -Montering av ny hevearm type Rafdal style (er vel egentlig til en Rem700) 

 -Laserinngravering av kaliber osv på pipe

 

Samtidig ble det kjøpt ny kikkert, hadde fra før av en Nikko Stirling Diamond, men nå er det en Zeiss 3-12x56HT ASV+ på toppen. 

 

alt i alt meget fornøyd, og jeg valgte dette fordi jeg er så fornøyd med rifla i utgangspunktet, nå skal jeg ha den så lenge jeg holder på med denne hobbyen og så får jeg jeg bare supplere med flere rifler på sikt til andre formål.

 

Litt bilder før og etter. 

 

 

IMG_3500.jpg

IMG_3758.jpg

IMG_3759.jpg

IMG_3760.jpg

IMG_3761.jpg

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...