Jump to content

Lette kuler i 308win


finmark

Recommended Posts

Jeg vurderer nå å kjøpe noen rimelige kuler til min 308. Disse skal primært brukes på trening, men kan kanskje også bli brukt på rev o.l. Så god presisjon er å ønske.. Det jeg hadde tenkt meg er for eks Nosler ballistic tip 125grs, ladet litt lett for mild rekyl og ikke så alt for stor hastighet, rundt 850m/s eller noe. Kan strekke meg til 900m/s..

 

Disse kulene skal lades med vithavouri n140 krutt.

Må ikke bruke nosler kulene, andre billige alternativer går og..

 

Så på robsoft.nu at det var en som hadde ladet nosler kula til 925m/s med 48,5grs krutt.

 

Noen som har andre ladedata eller forslag på valg av kule og ladning?

 

Takk for alle svar..

Link to comment
Share on other sites

Skal vi prøve å ikke spore av sånn helt med en gang? La oss holde oss til lette kuler og ikke rare regler.

 

Hvorfor ikke se på 100-110grs kuler? 110grs V-Max burde gjøre susen på rev og er gjerne veldig presise. Lapua har også en 100grs Cutting Edge som ser temmelig pervers ut, den burde gi fine runde hull i pappen og store stygge hull i reven.

Link to comment
Share on other sites

Hei

bruker Lapua Fmj 123 grs. i 30-06en - fungerer utmerket - har samlinger ned mot 15 mm på 100 meter med denne kula.

Er da ladet til 860-870 m/s, bruker denne kula til trening og vilt jeg har tenkt å spise :wink:

 

Til rev og kråke bruker jeg Sierra Varminter 110 grs. - grei presisjon på denne også.

Det meste blir ganske tomt innvendig når du treffer med denne, får gjennomskyting på reven men den løper ikke sin veg i alle fall :D

 

Kan anbefale disse - er ikke så dyre heller

Link to comment
Share on other sites

Skal vi prøve å ikke spore av sånn helt med en gang? La oss holde oss til lette kuler og ikke rare regler.

 

Hvorfor ikke se på 100-110grs kuler? 110grs V-Max burde gjøre susen på rev og er gjerne veldig presise. Lapua har også en 100grs Cutting Edge som ser temmelig pervers ut, den burde gi fine runde hull i pappen og store stygge hull i reven.

 

Jeg har testet begge disse i .308.

Ladet begge svakt med 43 grs. N-140. De gikk veldig likt, men fikk ikke den beste presisjonen ca 35mm på 100m (5 skuddsserier med bare frontstøtte)

V-max fungerte veldig bra på kråke selv med en relativt svak ladning.

Jeg er ikke ferdig med testinga enda.

Link to comment
Share on other sites

Skal vi prøve å ikke spore av sånn helt med en gang? La oss holde oss til lette kuler og ikke rare regler.

 

Hvorfor ikke se på 100-110grs kuler? 110grs V-Max burde gjøre susen på rev og er gjerne veldig presise. Lapua har også en 100grs Cutting Edge som ser temmelig pervers ut, den burde gi fine runde hull i pappen og store stygge hull i reven.

 

Jeg har testet begge disse i .308.

Ladet begge svakt med 43 grs. N-140. De gikk veldig likt, men fikk ikke den beste presisjonen ca 35mm på 100m (5 skuddsserier med bare frontstøtte)

V-max fungerte veldig bra på kråke selv med en relativt svak ladning.

Jeg er ikke ferdig med testinga enda.

 

 

Okey. Kjempefint hvis du kunne sagt i fra når du har fått testet ferdig.. Du vet ikke hastighet sånn ca? Blir rekylen mye mildere av den ladningen? Har bare brukt tunge ladninger så jeg vet ikke hvordan det er..

Link to comment
Share on other sites

Jeg kommer til å kjøre en testrunde med N-130 bak V-max nå etter at jeg fikk tak i dette kruttet.

Det er dette kruttet de fleste anbefaler til V-max i kal.308

Hvis det går mye bedre kommer jeg til å holde med til det.

 

 

Det må du gjerne si i fra om når du har testet det!!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hva er egentlig forskjellen på Speer TNT, Sierra Varminter, V-Max, Ballistic Tip osv med tanke på effekt i dyret? Oppfører de seg ikke ganske likt? Vil tro avgjørelsen om hvilken kule man velger avhenger av hvilken kule man oppnår best presisjon med i sin rifle, eller??

Link to comment
Share on other sites

Har prøvd 120 grains TNT kuler i min 308 og det var gooood medisin på reven :mrgreen: Bøtte hull i utgans hullet,de går ikke noe vei etter en treff for å si det sånn.men skal du bruke skinnet ville jeg ha brukt noe annet.....God pressisjon også med disse kulene.

 

Hvilken hastighet ladet du dem til da? Hva er forskjellen på Varminter og TNT (bortsett fra vekta og prisen)?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...