Jump to content

Aluminiumsringer vs stålringer


ko-stens

Recommended Posts

Skal få tak i nye ringer til børsa. Det er en .222, og basen er Pictainny.

 

Er det noe poeng å kjøpe stålringer til .222 egentlig? Vet jo at de er solide som fy, men hvor solide ringer trenger man egentlig til milde og snille .222? Er jo ingen vits å øse ut enda mer penger, særlig om det er unødvendig.

 

Ser at en kan få Leupold QRW på Ebay til ca 750,- ferdig fraktet. Samtidig ser jeg aluminiumsringer fra 20,- til "noenhundre". De aller billigste kan en kanskje svinge utenom, men hva med et sett til ca 100,- - 150,-?

 

Er det flere fordeler med stålringer enn med aluminiumsringer annet enn at de er mer solide?

Link to comment
Share on other sites

Takk for link, Amatør. Da har man lært noe nytt i dag og. :-)

 

Er vel dette som burde vært gjort med stålringene jeg fikk med til QR-basene da jeg kjøpte ny rifle for halvannet år siden. Lå 30 cm utenfor blinken uten klikk igjen på siktet. Fikk tips om å bytte foran til bak, og da ble det bra. Kan tyde på at ringene ikke var så rette som de burde vært da?

 

Vel, vel. Skal først prute litt hos Børselars om hva de kan tilby. :-)

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror noe av problemet med aluminium er at de billige nesten alltid er lagd i aluminium, derfor har de også fått et dårlig rykte. Det finnes jo bra (og dyre) aluminiums ringer også, feks har NightForce ringer i alu, men hvor skruer og gjenger er av titan. De er jo både lette og sterke.

Link to comment
Share on other sites

Bruker selv ringer av begge deler og jeg har aldri hatt problemer med alu-ringer og like stabile er de . Skjønner ikke vitsen med og bruke dobbelt så dyre ringer til våpen med lett rekyl . Til et magnumkaliber og tung kikkert er stål best men noen typer alu-ringer kan også fungere .

Link to comment
Share on other sites

Aluminium har jo potensielt bedre styrke/vektforhold enn stål, men i praksis er kvaliteten viktigere enn materialet. En god ring i alu vil nok være bedre enn en billig i stål og motsatt. Og hvor mye vekt sparer en egentlig på alu? Stål er ofte penere og slankere, det ser gjerne litt mer forseggjort ut på tradisjonelle våpen. Alu ruster derimot ikke og vil gjerne matche fargen på en alu-kasse bedre.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...