Jump to content

Klassisk Rype og karamellpudding


Tryta

Recommended Posts

Vel da var rypemiddagen over og alle var fornøyd. Jeg må ærlig innrømme at dette er den beste sausen jeg har laget til rype. Inspirasjonen kom fra Sako 30-06 og hans klassiske orrfugl. Sausen er omentrent den samme egentlig.

 

Ta opp hele ryper dagen før slik at de får tine over natt.

Flå rypene slik at man kom lett til å skjære ut lår, bryst og hjerte. Ta vare på skrog. Jeg har aldri prøvd å bruke leveren. Burde vel egentlig ha prøvd dette snart.

 

Kraft:

Varm smør i en gryte og brun lår, skrog, løk (1/2 til 1 hel) og 1 gulrot. Tilsett kaldt vann til det dekker alt og kok i en halv time. Husk å skumme av. Tilsett litt av brimis viltkrydder eller annet viltkrydder.

Etter en halv time tas alt ut av pannen og kraften siles. Hell tilbake kraften og kok inn til det halve.

Nå kan man sette bort kraften til alt er nesten ferdig. Sausen tar ikke så lang tid.

Skjær av kjøtt fra lår og skrog. Finhakk dette til sausen.

 

Sett poteter på koking. Resten gjøres ca 20 min før potetene er klare. Rosenkål trenger bare kort koking.

 

Rypebrystene:

Salt og pepre bryst og hjerter. Brunes raskt i pannen og stekes i ovn på rist (125 grader i ca 15 min). La dem hvile litt etterpå. I min ovn blir stykkene rosa til blodig stekt (alt etter størrelse).

 

Sausen:

Tilsett 1 pakke fløte i kraften men du varmer den. Ha i to skiver brunost og 1 ss med balsamicoeddik. Ha i 2 store ss med rømme eller en halv boks (alt etter smak). Smak til med salt og pepper og tilsett det finhakkede kjøttet.

 

Slik som jeg har beskrevet her brukte jeg lår og skrog fra 5 ryper til kraft.

 

Karamellpudding:

Dette er helt klart min favoritt. Lages dagen før.

Bruk en brødform til å lage dette i; Hell 150 g sukker i formen. Sett formen rett på en kokeplate på full styrke. Følg godt med. Du ser når sukkeret begynner å smelte. Med en gang det begynner å smelte, rør rundt med en tresleiv. Da går prosessen raskere. Det er svært viktig å ikke svi sukkeret, da blir det stygt. PASS PÅ, dette er varmt!

Når alt er smeltet, tilsett 4 ss vann og rør godt. Det kommer til å boble mye, rør til det er glatt. Sett vekk formen og la det kjølne.

 

Bland 8 egg med 150g sukker. Pisk lett. Kok opp 8 dl melk med en vaniljestang (delt på langs). Hell den varme melken litt etter litt i eggeblandingen mens du pisker. Hell alt i formen. Kokes i vannbad på 150 grader i 1 time og 1 kvarter.

Kjøl ned puddingen.

Skjær rundt kantene og hell i en passelig form, pass på all karamellsausen som kommer med. Den ligger nemlig i bunnen. Pynt med krem.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Dersom en har litt overflod av ryper, pleier jeg å beregne 1,5 ryper pr person.

Til 6 personer blir det 9 ryper. I tillegg tar jeg 3 ryper. Alle tolv flåes og ordnes normalt.

Kroinnholdet legges på nøytral vodka, helst original øst-europieisk.

På de 6 første fileterer jeg ut brystene i to omganger, altså store- og lille brystmuskel hver for seg. Dette er det to grunner til. For det første blir den store jevn på begge sider og dermed lettere å steke i panne. For det andre er det bestandig noen som vil ha kjøttet godt stekt, og de små brystmusklene er litt mørere godt stekt enn de store. De som vil ha blodig til rosa får store og de som vil ha grått kjøtt får de små.

 

På de tre neste rypene fileterer jeg ut på vanlig måte og speker brystene.

 

Da sitter jeg igjen med 12 ryper å koke kraft på til 6 personer.

 

Jeg heller rikelig med kaldt vann i gryta, samt 2-3 knuste einerbær. Det som er viktig er at en smaker på kraften underveis. Allerede etter 20 minutter koking kan det begynne å frigjøres bitterstoffer. Skum av.

 

Så deles kraften i to porsjoner. Den ene brukes til saus. Sausen er ca som trådstarters.

Den andre delen reduseres kraftig, smaksettes mot slutten med salt og svart pepper, og du har den beste, klare suppa som finnes.

 

Suppa blir forrett med øl og rypedram til, samt to lettstekte hjerter i hver porson.

 

Hovedrett tradisjonell med rødvin, mandelpoteter, rosenkål, erter og tyttebær.

 

Dessert multekrem eller blåbærpai, sammen med kaffe avec.

 

Jeg bruker denne framgangsmåten på all skogsfugl. En godt hengt gammaltiur blir også knall.

Men jeg beregner IKKE 1,5 fugl per gjest da.

Link to comment
Share on other sites

I tillegg til alt det andre gode som er beskrevet over her pleier jeg å ha soppstuing til rypene. Kantareller blandet med annet snadder man finner i skogen, steinsopp feks. Og for å få en ekstra smak på soppstuingen tar jeg innmaten fra rypene, finhakker, litt salt og pepper og en rask tur i panna før det blandes og kokes inn sammen med sopp og fløte...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...