Jump to content

Nytt kikkertsikte tips?


nietsevo

Recommended Posts

Lurer på kjøpe et nytt kikkertsikte til min Tikka T3 6,5*55 , budsjett ca 10 tusen. Sett litt på følgende sikter: Zeiss Conquest HD5 5-25*50, Vortex Viper PST 6-24*50 og Meopta Meopro 6,5-20*50 HTR Hvilken av disse siktene har best optikk? Bruksområdet er Toppjakt og litt langholdsskyting opp til ca 5-6 hundre meter. Har et Meopta R1 4-16*44 tactical sikte ifra før veldig fornøyd med det siktet men tenkte sku flytte det over på min sako quad når nytt kjøpes. Hvilke sikte ville dere gått for?

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjenner ikke til Vortex, og jeg har aldri sett gjennom en Meopro heller, men sistevnte får mye skryt, har jeg lest. Zeissen har grei optikk den, men jeg synes det blir for "spinkelt" på en måte. Tittet blant annet gjennom tre sikter på XXL i dag, en Nikon Monarch 7, en Conquest DL 3-12x50 og en HD5 3-15x50. Syntes HD5en var som et sugerør å se gjennom i forhold til de to andre, og det er mer enn nok til at den ikke blir vurdert noe mer fra min side. Kan det være at det er 1"-rør? De to andre har 30 mm. Rart det skulle være så forskjellig. Selgeren også kommenterte "problemet".

 

Har vurdert Vortex PST som toppjakt-/småviltsikte. Da i 4-16x50, men så leste jeg at denne ikke er spesielt bra i skumring. Egner seg best for banebruk, leste jeg i en tråd her. Det var riktig nok èn mann sin mening, men da blir jeg uansett skeptisk. Behagelig pris, da, men. Skulle gjerne sett gjennom en slik selv, da jeg er i løypa for et sikte med mer maksfortørring enn det jeg har i dag.

 

R1-siktet du allerede har er nok en klasse over de tre du vurderer.

 

Behold R1'en og sett på en Leupold VXII 3-9x33EFR på Quad'en. ;-)

Link to comment
Share on other sites

Som noen sier så har du jo allerede et toppsikte i Meopta R1, og 4-16x bør være mer enn nok til toppjakta. Da ville jeg heller sett etter ny kikkert til Quaden :)

 

Ut fra de tre du nevner ville jeg personlig gått for Zeiss eller Meopta, men R1'en din er sannsynligvis bedre eller minst like god optisk enn alle de tre.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Litt sein å svare da jeg har vært borte på jobb (lofotfiske) :smile: Joda meget fornøyd med R1 siktet jeg har i fra før, bare det at jeg slipper opp for klikk på en og en halv runde. kunne tenkt meg en kikkert med utvendige tårn å som var litt mer oversiktlig merking enn det som er på R1 på klikka. Har en Zeiss terra på quaden 4-12*42 ifra før, har foreløpig bare et løpsett i 22 wmr, da dette kaliberet har en meget krum kulebane og krever en del justeringer i høyde på forskjellige hold så sku jeg hatt en mer lettstilt kikkert på den. så derfor tenkte jeg flytte R1 siktet på den. Litt spent på disse meopro HTR siktene de har enda ikke kommet ut for salg i Norge som jeg vet om. Greier seg selvfølgelig med det en har men er nå denne ska ha syken og artig med nye leiker :lol:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har eid både Meopta meopro 4-12x50 og eier nå Zeiss conquest HD5 3-15x50. Begge har bra opptikk og synes de to er ganske like optisk sett. Årsaken til bytte var at XXL hadde super tilbud på 3-15 x 50 med balistisk tårn og det var ikke mulig å få tårn til Meopro 3-12.

 

Jeg ser at noen hevder at Meopta lager de samme linsene til sin Meopro og til zeiss Conquest DL, mulig det er tull. Men uansett jeg synes den nye HD5 har skarp of fin opptikk. Jeg har ikke sett inn i Meopro 6.5-20, men har sett i 6-18x50 og den ga en veldig bra inntrykk. Bra synsfelt og god kontrast. Meopro har litt større synsfelt en zeiss (ved samme forstørrelse), om det er viktig, men så har zeiss 5x zoom i stedet for 3x slik som meopro.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Sprengte budsjettet med det dobbelte å vel så det, klaska til med en Zeiss V8 2,8-20 *56 :D Gleder meg sykt til å skyte inn den i mårra. Slipper tenke på nytt kikkertsikte på en stund nå denne bør dekke det meste av jakt :winke1: Meeeeen kosta flesk ja :roll:

Link to comment
Share on other sites

Jo takk for det :winke1: Kanonfornøyd med siktet sålangt :D Nei vet ikke noe mer om Meopta HTR kikkertene jeg heller, hørte med jakt og fiskespesialisten/sportsbutikken å de sa at den ikke var lansert enda. Sikkert mulig sende en mail til Meopta for å høre visst interessert.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...