Jump to content

Redding Type S die skader hylsehals


jjrckd

Recommended Posts

Sliter med at diene lager en skade jeg ikke klarer å finne ut av på hylsehalsen. Redding Type S match dier, kaliber 6,5-284. Bøssingen som sitter i er .293. Ideelt sett burde jeg hatt en .292 bøssing men det har jeg ikke. Har en .291 bøssing men denne gir større skade på hylsene.

 

Kort om skaden. Alle hylsehalsene virker noe ujevne helt øverst. Kan se et spill i refleksjonen fra messingen som en ring rundt munningen på hylsehalsen. Noen av hylsene får en liten kant i dette området (se bilde). Hylsene er engangsskutte Lapua hylser. Skaden oppstår uavhengig om jeg bruker expander knapp eller ei. Noen som har vært borte i det samme?

 

Bruker ingen form for lube når jeg presser da dette etter sigende ikke skal være nødvendig med dette oppsettet. Har samme diene til 6,5x55 og 6,5x47 uten at jeg noengang har sett noe tilsvarende der.

 

jt7zg6.jpg

 

1zr1dt2.jpg

 

1zx5xk6.jpg

Link to comment
Share on other sites

Bushing har blitt snudd. Får i tillegg samme men værre resultat med mindre bushing. Bushing flyter i die. Krymper kun 5,5mm, skal prøve 5mm og se. Kan det være at veggtykkelsen i halsen er ujevn eller stor og at dette fører til en form for bukling?

Link to comment
Share on other sites

Får i tillegg samme men værre resultat med mindre bushing

Har du målt hylsehalsen etter avfyring? det er tenkelig at problemet skyldes at kammeret er for romt i dette området. En løsning kan jo også være å ta litt av kanten med en gradfjerner, så hylsa entrer bøssingen lettere. På bildet ser kanten av hylsehalsen temmelig skarp ut.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Vi snakker "analogt" skyvelær, målene må tas med ei bøtte salt.

 

Legger merke til en interessant detalj når jeg leker med skyvelæret. Ny hylse har rett hals. Brukt hylse har konisk hals (minst diameter i tuppen). Presset hylse har traktform (størst diameter i tuppen). Merkelig..

 

Edit: Ut fra mine mål vil hylsehalsveggen ligge et sted mellom 0,075 og 0,12mm (0,003 og 0,005"). Edit2: glem det der ang veggtykkelse.

 

Edit3: Veggtykkelse er mellom 0,3 og 0,35mm. Nærmere 0,35 enn 0,3.

Link to comment
Share on other sites

Mikrometer er nok tingen til slike målinger ja. Om dine målinger er noenlunde riktige virker kammeret veldig (for) romslig.

Hvor mye ekspanderer halsene i 6,5x47 din ved avfyring?

Om det kan være til noen hjelp; I min øker diameter med 3-4/100 mm fra ladd ammo i pipe kamret med standard brotsj.

Link to comment
Share on other sites

For å forske litt mer på dette med romt kammer med begrensede måleinstrumenter slo det meg at jeg skulle se på hylsevolum. Ny hylse holder 65,9 grs H2O. Skutt og halspresset hylse holder 68,6 grs H2O. En økning på 4,1%. Har aldri testet dette før. Noen som har en formening om dette er "innafor" eller "utafor"?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...