Jump to content

Tips til halvautomatisk rifle


PelleP

Recommended Posts

Hei godtfolk.

 

Finnes det mulighet for å kjøpe bushmaster 223, HK MR223 eller tilsvarende i Norge uten å ta kurs i dynamisk? Kom gjerne med tips til tilsvarende våpen som er mulig å kjøpe.

 

Jeg har tatt grunnleggende pistolkurs og jegerprøven.

 

 

Du kan verve deg til forsvaret, bli offiser og melde deg inn i NROF etter endt tjeneste, ett par år med oppmøter etc så kan du kjøpe..

da slipper du dynamisk kurset, masse aktivitet og stevner der du treffer hyggelige mennesker og 2 år karantenetid;)

 

Det som er flott med behovsprøvning her til lands:)

 

Hvis det er å ha for at de er kule ligger det plomberte på finn.no

Link to comment
Share on other sites

http://ruger.com/products/mini14Tactica ... /5846.html

Enklest å greiest uten DSSN. Stokken må være ikke foldbar den får du løst fra Våpen Søilen.( Krav til 840 mm lengde)

Den har faktisk noen fordeler ift AR/MR. Låskasse i stål, bedre pålitlighet, raskere sikring,bedre pistolgrep, justerbar kolbehøyde,takler russerammoen bedre og den finnes i rustfritt stål. OG du kan jakte med den! 8)

Og hvis du setter på ett veldig langt løp så kan den bruke foldestokk. Det kan ikke AR/MR pga rekylfjæra sitter i stokken.

Link to comment
Share on other sites

Hehe! Glem ikke at amerikanske soldater kasta M16 til skogs og tok i bruk fiendens AK under vietnamkrigen. Synd det er tomt for Vepr pga sanksjoner. AR er ikke den eneste veien til rom selv om DSSN synes det med karantena si og greier. :lol:

Er en grunn til at Oslo skytesenter ikke tar i praktisk lista, det lønner seg ikke. :|

Link to comment
Share on other sites

Hehe! Glem ikke at amerikanske soldater kasta M16 til skogs og tok i bruk fiendens AK under vietnamkrigen.

Jaddah, 50 år gamle anekdoter er selvfølgelig relevant den dag i dag. Ingen har på 50 år med militær bruk klart å løse problemene, og ingen har adoptert designet i ettertid heller :roll:

 

Hva med å telle antall tråder her inne om å få en Mini presis kontra upresise eller upålitelige ARer? En godt bygd AR er mer presis og minst like pålitelig som en Mini, det eneste virkelige argumentet for Mini er at den er lovlig på jakt.

Link to comment
Share on other sites

Eventuelt fått med deg hva Hassel sier om pålitlighet på AR? Pussing og flaks! Min mini er fra 1996 og skyter på femmern på hundre med synt stokk og Remington UMC, aimpoint 3000, mulig min er fra før prod utstyret ble utslitt.

Link to comment
Share on other sites

Se heller på antall Minier som hevder seg innen IPSC eller andre grener hvor halvauto benyttes. AR dominerer totalt, og det er ikke tilfeldig.

 

At du har en Mini som samler godt betyr ikke at det er normen, tvert i mot er det svært mange som har investert betydelig med tid og penger i sine for å få anstendig presisjon ut av de. En AR er det lett å få god presisjon ut av uten å måtte ty til spesialtriks. Jeg har en liten mistanke om at Minien blir godtatt mest fordi den trekker ned ryktet til halvautoer :twisted:

 

Faktum er at AR-plattformen i dag er referansen for halvautoer både sivilt og militært. Det finnes ingen andre plattformer som kommer i nærheten når en ser på pris, pålitelighet, presisjon og deletilgang under ett.

Link to comment
Share on other sites

Lurer egentlig på hvor mye folk legger i å få en mini til å gå bra om de greier det da.

De koster jo tross alt ca 13k nå for basismodelen nye pga krona(raskt googlesøk), men hva blir totalsummen når alle utskiftninger og triks er gjort?

Link to comment
Share on other sites

Ble sjokka sjøl når jeg bytta stokk. Hva som blir valgt har også med politikk å gjøre. Personlig ville jeg valgt AK (74) 5,45x39 ikke fordi den har best presisjon men fordi allround er den mest min smak. Angående presisjon er standard AK ikke noe å stå etter.

Ingen spesialtricks bruker ikke accustrut.

Link to comment
Share on other sites

Hehe! Glem ikke at amerikanske soldater kasta M16 til skogs og tok i bruk fiendens AK under vietnamkrigen. Synd det er tomt for Vepr pga sanksjoner. AR er ikke den eneste veien til rom selv om DSSN synes det med karantena si og greier. :lol:

Er en grunn til at Oslo skytesenter ikke tar i praktisk lista, det lønner seg ikke. :|

 

Sier mer om Oslo Skytesenter enn noe annet.....

 

Myten om upåteligheten til AR er nettopp det. En MYTE.

Bruker man kvalitetsvåpen og ammo er den veldig pålitelig!

Feks så har Mr. Rogers i EAG Tactical flere som har gått 15000+ skudd og har ALDRI vært pusset. Bare fått ny olje (ofte).

 

AR er fullstendig dominerende i IPSC (og lignende typer skyting) også i land hvor det kan velge å vrake i alternativer! Så som EM sier, så er ikke det uten grunn....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...