Jump to content

Trenger rådgivning ang Remington 700


Mopar47

Recommended Posts

God kveld alle sammen.

 

Etter flere uker med sniklesing på dette forumet har jeg endelig meldt meg inn. All lesingen her den siste tiden har spart meg for mange "dumme" spørsmål, men nå har jeg altså bruk for litt mer spesifikk tilbakemelding.

 

Situasjonen lyder som følger:

Jeg har akkurat arvet 3 våpen. En salongrifle, en hagle med bare ett løp og en Remington 222 (fra hva jeg kan tolke). Alle er forholdsvis gamle, men vil tro de fortsatt er fullt brukbare.

Nå som jeg skal sende inn våpensøknad til polisen, tenkte jeg på å søke på en rifle med litt større kaliber i samme slengen. Etter som jeg har forstått så kan man levere flere søknader samtidig uten å betale ekstra gebyr for dette. Problemet med dette er at jeg ikke har den villeste anelse om hvor jeg skal begynne engang for å velge hvilken type og kaliber dette skal være!

 

Det jeg tenker per i dag er å trene på skyting. Jeg føler meg ikke klar til å gå på jakt etter å ha skutt 10 skudd med salong og 10-15 skudd med hagle på jegerprøven. Skyting på bane og kanskje helst langhold og/eller benk synes jeg hører veldig interessant ut, og er forøvrig noe jeg kunne tenkt meg å prøve. I og med at jeg ikke vet hvor stor interessen kommer til å bli enda trenger jeg ikke det beste av det beste på markedet, og har også en finansiell rådgiver (les: økonomisjef ;)) her hjemme som jeg også vil tro er enig i dette.

 

Har sett litt på Remington 700 i .300 Win Mag, som jeg ser ligger til en overkommelig pris på nett. Etter hva jeg har lest her på forumet får man også kjøpt mye oppgraderinger og "stæsj" til disse hvis man skule ønske det i ettertid (det får man helt sikkert til de fleste rifler på markedet, forstår det). Når det er sagt så har jeg lest så utrolig mye forskjellig om fryktelig mange forskjellige kaliber både her og på andre forum/nettsider at jeg er nesten mer forvirret enn jeg var før jeg startet!

 

Dette er vel egentlig utgangspunktet mitt. Nå har jeg veldig lyst til å høre hva dere med litt mer erfaring har å si til dette.

Er dette en bra rifle til mitt (tiltenkte) bruk? Hva med kaliberet?

 

Håper dere har noe fornuftig å komme med og at dere har en god porsjon tålmodighet med en som forsåvidt ikke har snøring på våpen og de ulike kalibernes egenskaper.

 

PS. Hvis jeg har postet dette i feil avdeling så beklager jeg på forhånd!

 

 

Med vennlig hilsen,

Bjørn

Link to comment
Share on other sites

Personleg hadde eg styrt unna magnumpatroner pga pris, varmgang, smell og rekyl. Går du for 308w får du ein litt kortare og lettare låskasse. Men lang kasse i 30-06 eller 6,5x55 er like bra til jakt. Rem 700 er vel den rifla det fins mest stæsj til så du får aldri problem med å få tak i ting og tang til den. Alternativt Rem model seven. Ikkje fullt så vanleg men er ein litt smekkrare variant av 700 kort kasse.

Link to comment
Share on other sites

Takk for tipset. Så litt på prisen på xxl å de var ikke akkurat billig nei! Så kanskje for meg å skyte mest med salongrifla og 222 Rem, men det er vel kanskje optimistisk det. Kjenner jeg meg rett blir det mye artigere å skyte med en ny Rem 700 enn en gammel salongrifle. Har en kjenning som jeg tror kan lære meg å lade selv, men det koster vel litt i innkjøp for slikt utstyr også.

 

Og en ting til. Varmgang? Er det et problem, og hva medfører det? Har lest om mirage på lyddemper, men er det fortsatt et problem uten demper også?

Link to comment
Share on other sites

...Skyting på bane og kanskje helst langhold og/eller benk synes jeg hører veldig interessant ut, og er forøvrig noe jeg kunne tenkt meg å prøve...

 

 

Dette bruksområdet lukter Sauer 200 STR i 6,5x55 lang vei :wink:

 

Og skal det likevel være noe annet, så er det uansett lurt, som protto skriver, å styre unna magnumpatroner i første rifla.

Link to comment
Share on other sites

Sauer 200 STR var i en litt annen prisklasse enn jeg tenker å punge ut med i første omgang, så jeg tror ikke den blir aktuell.

 

Og hvis jeg skal styre unna magnum så står jeg igjen med Rem 700 i enten 308w eller 30-06. Ut i fra hva jeg har forstått så er vel ikke disse to så veldig ulike, spiller det noen rolle for meg hva jeg velger?

Link to comment
Share on other sites

Med patronene med mye krutt blir løpet fort varmt å man får mirage uten lyddemper også, tynne piper starter fort å åpne opp samlingene.

Høres ut som du kanskje synes det vil være spennende å bygge om litt etter vært men ikke bruke for mye kr nå med en gang , ville gjort følgene:

Kjøpt meg en Remington 700 3006 , fungerer til alt av vilt i Norge å man kan strekke holdene litt når man ønsker det med rette kulene.

Gradevis bygge den om slik du ønsker å økonomien til sier er greit.

Den låskassen kan man putte i alt fra 6,5x55-338LM så man har mange muligheter etter hva du føler du trenger etter vært.

Kan også bygges som en lett rein rifle eller en 13 kg langhold rigg.

Kjøp en brukt 3006 , kommer ofte billige på finn med demper å en kurant stokk.

Den mest fornuftige løsningen etter hva jeg tenker.

Link to comment
Share on other sites

Velger du 6,5 eller 308 kan du kjøpe billig treningsammo fra skytterlagene. Nå veit jeg ikke om det er noen skytterlag som selger i nærheten av der du bor, eller hvor stor prisforskjellen blir, men det kan ihvertfall være verdt å ha med i vurderinga.

 

Edit: et kjapt søk tilsier omtrent 15 kr skuddet for norma jaktmatch i 30-06 mot 8 kr skuddet for norma golden target (skal være samme patron, etter hva jeg hører) i 308 fra dfs. Tror 6,5 er enda litt billigere. Skyter du 1000 skudd i året blir det jo noen kroner.

Link to comment
Share on other sites

Nå som jeg skal sende inn våpensøknad til polisen, tenkte jeg på å søke på en rifle med litt større kaliber i samme slengen. Etter som jeg har forstått så kan man levere flere søknader samtidig uten å betale ekstra gebyr for dette.

 

ved søknad ved arv må du ikke betale gebyr.

 

Usikker da på om den ekstra søknaden genererer gebyr i tillegg, eller om den går innunder arvesøknaden...?

 

Så kanskje for meg å skyte mest med salongrifla og 222 Rem, men det er vel kanskje optimistisk det. Kjenner jeg meg rett blir det mye artigere å skyte med en ny Rem 700 enn en gammel salongrifle.

 

Salong er ypperlig å trene med. Men det kan jo være så mangt , ikke like artig å skyte med no gammelt ræl som med en kvalitetsrifle. du får legge ut hva det er for noe du arver når du vet :)

 

Rem 700 har kortere låskasse i 308 enn i 30-06 forresten

Link to comment
Share on other sites

Visste ikke at man slapp unna gebyren ved arv, det var jo en god nyhet. Får håpe jeg kan søke om en ekstra uten å betale gebyr også da (høres for godt ut til å være sant :P )

 

Ut i fra det jeg kan tolke på våpnene så er det snakk om:

Remington Mod 788 - tror det er denne som er cal .222

Brino (eller brno?) Mod 2

Pedretti Brescia hagle

 

Tror alle er forholdsvis gamle, men det blir artig å prøve dem!

Kan legge ut bilder når jeg har fått dem i hus om du vil :)

 

Edit: Er også nødt til å kjøpe meg våpenskap. Har sett litt på et rimelig ett fra Felleskjøpet til bare 3000,-.

https://www.felleskjopet.no/vaapenskap- ... 5-50283648

Regner med at "våpenskap er våpenskap" slik som gulosten på tv, eller er det noe jeg bør tenke på i forbindelse med dette?

Link to comment
Share on other sites

Brno mod 2 lever videre i dag som CZ 452. Spander på den en ny stokk og nytt sikte så har du et anvendelig våpen til både trening og småviltjakt.

 

ang. våpenskap , når du får inn oppgitt antall våpen, så er det ikke mye plass igjen, dvs når du har 3 våpen og sannsynligvis ska kjøpe et til , så ville jeg gått for et større skap først som sist, og få plass til ammo m.m også.

Og veier skapet over 150kg tomt så slipper du bryderiet med fastbolting.

felleskjøpet gir også litt rabatt om du er medlen i jeger&fisker forening

 

jeg kjøpte Duun 7/9 skapet i sommer

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ang. våpenskap sjekk XXL. Brno mod 2 er ellers en "kvalitetssalong". Håper den har blitt tatt godt vare på.

Våpenskapene på XXL (.no) er jo en del dyrere, sikkert også større. Kanskje dumt å kjøpe et våpenskap bare fordi det er det billig, dersom det er fullt allerede etter første våpensøknad?

 

Jeg har bare sett våpnene en gang, før de ble levert til politiet i påvente av at jeg skulle få tatt jegerprøven. De så fine ut da, men jeg fikk ikke kikket nøye på dem. Har heller ikke noen anelse av hva jeg skal se etter når det gjelder tilstand på et våpen, men det var ingenting som så rasert ut. De skal ihvertfall bli godt ivaretatt når jeg får dem i mitt eie. Har lest 100000 artikler og forumposter ang. våpenpuss, men det ser ut til at det er like mange meninger som det er folk på planeten. Har tenkt å rådføre meg med en som forhåpentligvis kan det der jeg bor.

 

ang. våpenskap , når du får inn oppgitt antall våpen, så er det ikke mye plass igjen, dvs når du har 3 våpen og sannsynligvis ska kjøpe et til , så ville jeg gått for et større skap først som sist.

 

Det var vel det jeg begynte å tenke selv også ja. Det er jo veldig fornuftig egentlig

Link to comment
Share on other sites

Hva angår kalibervalg og ombygging:

Hvis prisforskjellen som jeg sier er 7 kr skuddet på 308 og 30-06, og hvis du skyter 1000 skudd på et år (det første er lett nok å google, det neste kan bare du svare på, men 1000 skudd er 20 skudd i uka) sparer du 7000 kr per år på å kjøpe en rifle i 308. Kanskje like greit å kjøpe en ny bruktrifle når du vil ha noe annet om et år eller tre?

Link to comment
Share on other sites

Som noen allerede har sagt, styr unna magnum riflepatroner, det er for spesielt interesserte. Det er helt ok å kjøpe brukt rifle, og 308 Winchester et absolutt å anbefale.

 

Du behøver ikke ha Sauer, bare fordi det er kult, fins masse bra billigere bruksrifler. Jeg må kunne påberope meg å ha felt noen storvilt etterhvert, og ingen av dem er felt med Sauer. Kunne sikkert ha eid en, men våpen er også litt smak og behag. Velg noe du liker å holde i.

 

Langholdsskyting har ikke så mye for seg i forhold til vanlig Jakt. Langholsskyting er mer som en skytegren og en ''spesialinteresse'' å regne. Hvis du ikke er heldig og bor i nærheten av en lang skytebane må du beregne mye reising. Jaktskudd blir som regel avfyrt på 10 - 100 m hold. Du vil ha utbytte av å trene avtrekk, trene skyting fra forskjellige stillinger, og prøve ''løpende elg ''.

 

Velger du 308 Winchester patronen, kan du skyte to sesonger, og ta vare på tomhylsene. Deretter kan du kjøpe ladeutstyr og lade på tomhylsene i mange sesonger.

Link to comment
Share on other sites

Velger du 6,5 eller 308 kan du kjøpe billig treningsammo fra skytterlagene. Nå veit jeg ikke om det er noen skytterlag som selger i nærheten av der du bor, eller hvor stor prisforskjellen blir, men det kan ihvertfall være verdt å ha med i vurderinga.

 

Edit: et kjapt søk tilsier omtrent 15 kr skuddet for norma jaktmatch i 30-06 mot 8 kr skuddet for norma golden target (skal være samme patron, etter hva jeg hører) i 308 fra dfs. Tror 6,5 er enda litt billigere. Skyter du 1000 skudd i året blir det jo noen kroner.

Du kan også kjøpe Norma golden target i 30-06 fra skytterlagene til nesten samme pris som til 308 :smile:

Link to comment
Share on other sites

Det er en ting til jeg lurer litt på.

Etter som jeg har forstått så kan man på for eksempel Rem 700 ha long action eller short action. Tolker da dette til lang og kort låskasse (?).

Forstår også at 308w har kort låskasse mens 30-06 krever lang låskasse. Vil dette si at en kan lade med annen ammunisjon uten å bytte låskasse? For eksempel 338lm?

Hva annet må man i så fall bytte? Kan umulig være så enkelt som å bare bruke forskjellig ammunisjon om hverandre?

Link to comment
Share on other sites

Det stemmer at det er lang, og kort låskasse. Hvor lange og korte de forskjellige låskasselengdene er kan nok variere litt fra produsent til produsent, og noen bruker samme lengde til alt, men for Remington så stemmer det ganske bra at kort kasse er tilpasset .308, og andre patroner basert på denne hylsa, mens en må opp på lang kasse for å få plass til en 30-06. Hvor mye plass det er i ei lang Remingtonkasse har jeg ikke detaljkunnskap om, men 338 Lapua er en diger patron og om det faktisk er plass så må uansett kassa modifiseres ganske omfattende.

 

Og nei, det er ikke nok å bytte ammunisjon. For det første må du ha ei pipe i kaliber 338. Den er en del grøvre enn en 30-kaliber. Også må en åpne støtbunnen. Det vil si "forsenkningen" på fronten av sluttstykket. 338 Lapua har mye større diameter på hylsa enn standardpatroner som 308 og 30-06. Dette er absolutt minimum for å få en 338 Lapua til å fungere i en Remington 700 med originalkaliber 30-06. Om det i det hele tatt er plass da.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Tikka t3 er også en rifle du kan titte på! Brukt har de ikke så gal pris, og etter min mening er låsekassa mye smoothere enn på en rem 700. Velger du en tikka i 6,5x55 har du et kaliber som kan ta alt norsk vilt minus bjørn, og koster mindre enn 308! Sist jeg handla ferdigrulla treningsammo betalte jeg vel 7 eller 8 kroner skuddet på jakt og friluft!

Tikka bruker bare en lengde på låsekassene, det som er forskjellen på kort og lang kasse er boltstoppen! Hvis du på et senere tidspunkt vil endre til 30-06 eller noe annet morsomt er det bare å bytte ut løpet(såfremt du velger en patron med samme diameteren på hylsehodet) og leke litt med en dremel på boltstoppen! :)

 

Tikka har også bedre avtrekk fra fabrikk enn det en rem 700 har(IMHO), og ettersom de er blitt veldig populære, bla pga topp presisjon, får du alt fra kkc stokk til morsomme chassis til den!

 

Så leste jeg noe om å begynne å lade selv! GJØR DET! kjøp deg ladeboken og les den et par ganger. Da får du et godt inntrykk av hva du trenger av utstyr etc. Og selv de billigste ladesettene fungerer helt utmerket! Jeg lader 6.5 for 3-4 kroner smellen! ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...