Jump to content

Elektronisk lokk, REV


dmfq

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg har for vinteren store ambisjoner om å jakte rev i Elverum/Trysil området. Tidligere har jeg investert i en rekke lokke-fløyter, anbefalt her på forumet, men uten hell (jeg vet det er rev i området, så feilen er selve lokkingen). :(

 

Jeg jakter rev kun en sjelden gang, så noe stor satsning på å øve inn fløytene er bortkastet i mine øyne. Jeg ønsker likevel at jakten skal være mest mulig effektiv, og vurderer derfor nå i investere i en elektronisk lokk fra USA med en rekke ulike lyder. :D

 

Mine to spørsmål er:

 

*Har noen av dere erfaring med slike elektroniske lokker, og er de så effektive som mange skal ha det til?

 

*Hvilke modell/modeller har dere benyttet?

 

Jeg er student, så har et begrenset budsjett, og ser for meg, maksimalt 800 kr.

 

Ser at det selges en rekke slike på Ebay til denne prisen, deriblant denne, som jeg vurderer sterkt:

 

http://www.ebay.com/itm/Primos-Dogg-Cat ... 1825133393

 

Setter ekstremt stor pris på svar!

 

Mvh Lars Johnsrud Kristiansen

Link to comment
Share on other sites

Har Primos Turbodog, og at denne er effektiv er det ingen tvil om. Har høyere uttelling med denne, enn med fløytene. Hovedgrunnen til det er nok at jeg flytter lydkilden og oppmerksomheten vekk ifra meg, slik at sjansen for at mikkel avslører meg blir mindre.

Er dog ikke helt fornøyd med rekkevidden på fjernkontrollen. Kan ikke håpe på mer enn rund 40-50 meter.

Jeg ser på linken din at du sprenger budsjettet ditt når du legger til frakt og innmomsing.

 

Tror jeg ville ha gått for denne jeg. Oppgis blant annet at det skal være 250 meter rekkevidde på kontrollen. http://www.ebay.com/itm/271302628359?_t ... EBIDX%3AIT

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Vi bruker også Turbodoggen, den har fungert veldig bra for oss! Skjøt et titalls rever på den ifjor høst og i vår. Har lagt inn lydene fra NJFF appen og disse 2 utgjør en dødelig kombinasjon :)

 

Men denne koster vell over ditt budsjett, hadde jeg vært i din posisjon hadde jeg heller spart opp litt til. Har du skuddpremieordning i din kommune finansierer du turbodoggen fort :)

Link to comment
Share on other sites

Har også turbodog. Har lokket inn og skutt rev med den. Som forrige innlegg, sliter med rekkevidden. Burde klart 100 m som hovedregel, ikke som nå, unntaksvis.

 

Dere som har brukt den: Bruker dere de lydene som er med når den er ny, eller laster dere inn lyder for "nordiske" rever?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt min med lydene som er inne og fikk inn en stor hannrev på baby jack distress.

Det er vel ca 5 lydspor som ligger inne på Turbodogg som er aktuelle. Kanin og Harelyd.

En del av de andre lydene er myntet på coyote som de har i Usa.

Men ingen problem og programere inn egne lydspor for og ha flere.

Jeg bruker min som et suplement til fløyter spesielt om vinteren når jeg vil ha kraftig lyd som går langt.

Men hvis jeg kan få komme med en anbefaling så er det og kjøpe boka kunsten at locka rev av ulf lindroth.

Han er vel en av Skandinavias mest erfarne revelokkere og jeg ønsker jeg hadde kjøpt boka før jeg begynte med lokkejakt.

For my av grunnen til at mange sliter med og få til lokkejakt er at de bruker feil fløyter i forhold til årstiden og ikke setter seg riktig til i forhold til vind og landskap

Etter og ha lest denne boken har jeg skjønt jeg har gjort det meste feil tidligere.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Blir det samme, men fordelen med Turbodoggen er at du kan lage ferdige jakter inne på fjernkontrollen. F.eks 30 sekund med lokkelyd, 1 minutt stille, 30 nye sekund med lokkelyd osv. Jeg har lagd ferdige jakter for sommer og vinter. Sommer bynner med musepip og går over til fugl og tilslutt hareskrik. Ca 10-15 minutt varighet totalt. På vinteren har jeg forskjellige hareskrik med 20-25 minutts varighet. Bare og trykke play og lene seg tilbake.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...