Jump to content

Børsemaker - beskyttet tittel?


Tomas

Recommended Posts

Enkelt spørsmål, kan hvem som helst titulere seg med å være børsemaker, eller kreves det avlagt eksamen på godkjent utdannings/studie sted?

 

Med beskyttet tittel mener jeg å forstå at man må ha avlagt en eksamen, hva er tilfelle for børsemakerfaget?

 

Hva må til for at man får tillatelse for å drive en slik virksomhet?

Link to comment
Share on other sites

http://utdanning.no/yrker/beskrivelse/borsemaker

 

"Børsemakere arbeider i eget verksted eller kan være ansatt i forretninger som selger våpen eller i Forsvaret. For å få bevilgning fra Politidirektoratet til å drive børsemakerverksted, setter våpenforskriften bl.a. krav om faglige kvalifikasjoner på nivå med svennebrev."

 

Vil tro det svarer ganske greit på spørmålet :)

Link to comment
Share on other sites

Det er vel en ca 3 uker lang svenneprøve som, ved bestått, fører til svennebrev og tittelen børsemaker.

 

Men er det en beskyttet tittel? Spør om dette da jeg har fått utført jobb hos en kar som i følge ham selv er børsemaker, men som klarer å ødelegge deler av et våpen. Tar for gitt at en børsemaker med solid utdannelse innen faget ikke gjør slike tabber. I dette tilfellet var det en revolver hvor koning av løpet skulle gjøres om. Dette ble utført med håndverktøy påstår utøver, jeg mener å se temmelig sikkert at det er brukt en hengefres, eventuelt Dremel da det er laget kutt på tvers av bommene, et stykke inn i løpet med freseverktøy som har kommet ut av posisjon. D.v.s. ikke tilsiktet, men om jeg ikke er helt feilinformert så utføres en slik jobb med annet egnet verktøy, messingkule innsatt med slipepasta, eller en større fres hvor løp er oppspent.

 

Klar over at dette sklir litt ut, men kun for å belyse problematikken - børsemaker.

Link to comment
Share on other sites

....Tar for gitt at en børsemaker med solid utdannelse innen faget ikke gjør slike tabber.....

 

Da tar du feil :wink:

Da tar du feil i hva? At det er en beskyttet tittel, i følge det som skrives her i denne tråden oppfatter jeg det ikke som en beskyttet tittel da man kan ha ulike type utdanniger og likevel titulere seg som børsemaker. Men ser ikke bort i fra at min oppfattning av dette er feil likevel.

 

At enhver utdannet børsemaker kan gjøre tabber tar jeg for gitt, men å benekte tabben er vel å dra det litt langt? Siste delen av setningen går litt utenfor tråden, men relevant for mitt tilfelle.

 

Tar gjerne imot utdypende forklaringer om temaet.

Link to comment
Share on other sites

Den forskriften er, for å si det forsiktig, ikke en utfyllende liste over beskyttede titler. Jeg kommer ikke på andre eksempler i farta, men eiendomsmegler er beskyttet i lov om eiendomsmegling.

 

Det sagt, så kan jeg ikke finne noe som tyder på at børsemaker er en beskyttet tittel. Yrkesfaglige utdanninger fører som regel ikke til yrker med beskyttet tittel. Hvem som helst kan f.eks. kalle seg frisør eller baker, uten å ha fag- eller svennebrev.

Link to comment
Share on other sites

Børsemaker er ikke beskyttet tittel i Norge.

 

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2005-12-16-1574

 

Men for å drive selvstendig børsemaker verksted må man få bevilgning fra Politidirektoratet .Våpenforskriften setter bl.a. krav om faglige kvalifikasjoner på nivå med svennebrev.

Mente å kunne trekke samme slutningen da man kan inneha børsemaker tittel med mange yrkesbakgrunner, men med en endelig godkjenning av myndighetene.

 

For den som velger å ta en yrkeslinje som er rettet mot dette fagfeltet er det en rask vei, men altså ikke den eneste veien. Hva vi får av gode børsemakere utav dette mangfold av alternative utdanningsveier er noe annet. Dette var svært oppklarende, mange takk for gode kommentarer.

Link to comment
Share on other sites

Børsemaker er en fagkode som baserer seg på et fagbrev/ svennebrev.

 

Hvordan oppnå fag/ svennebrev kommer an på ståsted. Enten skolegang + læring + fagprøve, eller min 5 års praksis innenfor faget, samt privatist eksamen i vdg pensum + fagprøve.

 

 

Europass gir en beskrivelse slik at man på tvers av landene kan sammenligne utdannelsene og kompetansekravene.

 

Europass fagbeskrivelse (*)

Europass Certificate Supplement

1. Tittel på fagbeviset (1)

Børsemakerfaget

(1) på originalspråket.

2. Oversatt tittel på fagbeviset (1)

Gunsmithing

(1) hvis aktuelt. Den oversatte tittelen har ingen rettslig status.

3. Kompetanseprofil

Den faglærte børsemakeren har kompetanse til å utvikle, produsere og reparere våpen og våpendeler. Børsemakeren kan

planlegge, fremstille og reparere alle deler i skytevåpen ved bruk av ulike materialer, maskiner, verktøy og teknikker.

Kompetansen omfatter utskjæring, bearbeiding, tilpassing og overflatebehandling av skjefter. Tilpassing, sammenføyning

og behandling av våpenets metalldeler inngår i kompetansen. Ombygging av rifler til andre kalibre, utbedring av slark,

overhaling, justering av sikter og tilpassing av piper er en del av børsemakerfaget. Børsemakeren kan lage

arbeidstegninger, bruke digitale hjelpemidler og kvalitetssikre og dokumentere arbeidet. Fagarbeideren kan kommunisere

med kunder og beregne kostnader i børsemakerfaget. Børsemakeren har kunnskap om mekanisk og ballistisk

hendelsesforløp ved avfyring av skytevåpen. Han/hun kan rapportere registreringspliktige våpen og våpendeler i samsvar

med gjeldende regelverk. Børsemakeren kan gjennomføre arbeidet i samsvar med gjeldende regelverk for

børsemakerfaget og for helse, miljø og sikkerhet.

4. Aktuelle stillinger eller yrker med dette fagbeviset (1)

Børsemaker

(1) hvis aktuelt.

(*) Forklaring

Hensikten med dette dokumentet er å gi tilleggsopplysninger om det aktuelle fagbeviset, og dokumentet har ingen rettslig status i seg

selv. Formatet på opplysningene er basert på følgende tekster: Rådsvedtak 93/C 49/01 av 3. desember 1992 om gjenkjenning av

kvalifikasjoner, Rådsvedtak 96/C 224/04 av 15. juli 1996 om gjenkjenning av fag- og yrkesopplæringsbevis, Europaparlamentets

anbefaling 2001/613/EC og Rådets anbefaling av 10. juli 2001 om mobilitet innenfor EU for studenter, personer under opplæring,

volontører, lærere og instruktører.

Mer informasjon finnes på: http://europass.cedefop.eu.int

© De europeiske fellesskap 2002

Link to comment
Share on other sites

At enhver utdannet børsemaker kan gjøre tabber tar jeg for gitt, men å benekte tabben er vel å dra det litt langt? Siste delen av setningen går litt utenfor tråden, men relevant for mitt tilfelle.

 

Tar gjerne imot utdypende forklaringer om temaet.

 

Poenget mitt er bare at Børsemakere gjør feil, og at de dessverre sjelden innrømmer dem.

Hvis man selv er "over middels interessert" i våpenteknikk, ser man fort snarveiene de tar, og blunderne de ofte forsøker å skjule.

 

En annen ting er at Børsemakerutdanningen slik den er i dag ikke lærer børsemakerne alle typer våpenarbeide.

 

Å bygge en presis BR-rifle, en presis og holdbar feltpistol, eller lage en sidelås til en hagle på den tradisjonelle måten er egentlig tre ganske forskjellige fagfelter, men dessverre er det en god del Børsemakere med norsk fagbrev som ikke skjønner sine egne begrensninger, og tar på seg hva enn kunder kommer med.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...