Jump to content

Jon båt.


Thomas

Recommended Posts

largphotoG3Jonboat.jpg

Er det noen som har erfaring med båter av denne typen, brukt til jakt og fiske i innland?

Tenker bruk i elv, innsjø og stille dager innaskjærs....

Det er vel veldig amerikansk, med ser at det er flere som har begynt å selge de her til lands.

Kjenner jeg har lyst på en. Med senterkonsoll. Og totalt overmotorisert....

Anyone?

Link to comment
Share on other sites

Grei til fiske der det er langgrunt.

Sjekk at du får tak i en som flyter uansett.

Kjekk med en båtmotor og ett fritidsbatteri.

http://www.biltema.no/no/Bat/Motor/Uten ... 000023155/

Den på bildet mangler mulighet til å ro.

Det kan være kjekt å kunne ro hvis batteriet er flatt.

Den er sannsynligvis mere eller mindre uten kjøl så da blir den lite retningsstabil.

Hvordan den er til jakt med hagle vet jeg ikke men den er sikkert grei for å komme fram til holmer.

Hvis du skal transportere den bør du tenke igjennom hvordan og hva det koster.

Kanskje hvis du finner noe prisgunstig på finn.no

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

At skyde med haglgevær fra en lille jolle uden køl er som at sidde på en kontorstol hvor du ikke kan nå jorden. Når du svinger bøssen drejer båden under dig. Been there, got the T-shirt. Meget underholdende neget lidt effektiv under jagt.

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Slike båter var nokså vanlige på norske innsjøer. Noen rundbunnede, klinkbygde, og noen listbygget av bred plank, mer eller mindre helt lik den på bildet. Tunge flåter, til å ro korte strekninger - på norsk heter båttypen pram. På amerikansk "Johnboat".

https://en.wikipedia.org/wiki/Jon_boat

De var enkle å bygge den gang man brukte tre, og man finner rester av slike "bruk og kast" båter oppover i bygdene. Min onkel hadde en glassfiberpram på hytta, og den var ei fi...e å ro iallfall, men ellers enkel å holde på med. Og en kommer seg over grunner, siden der ikke er så mye som et kjølbord.

 

K

Link to comment
Share on other sites

En slik båt er fin å komme seg frem med der det er grunt, men totalt ubrukelig i større vann der det fort kan blåse opp.

Jeg anbefaler sterkt at du har noe skikkelig å stake med, da det er betraktelig bedre enn å bruke årer for å ta seg frem der det er grunt.

 

Å skyte fra dem, er som carsten bo sier, ikke akkurat det aller beste, så fremt du ikke kan få dyttet den inn i noe siv eller lignende som holder den på plass.

Dersom du da har den rette camoen som matcher omgivelsene, får du en fin plattform å skyte f.eks ender fra, over lokkeender plassert utenfor sivkanten.

Bare husk at el. motor er like ulovlig som en som bruker bensin når det gjelder jakt fra båt.

Link to comment
Share on other sites

Herav behovet for årer slik at man kan hekte av motoren :-)

 

Mvh

Jim114

Dette har vært diskutert her på forumet tidligerere og da kom det frem at dersom motoren befinner seg ombord i båten under jakt der båten er i bruk så vil det rammes av lovens forbud mot bruk av motordrevet fremkomstmiddel https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1981-05-29-38" target="_blank" target="_blank §19.

Link to comment
Share on other sites

Takk for alle svar. Nå kan det hende at bilde jeg la ved ikke beskriver særlig godt hva jeg tenkte.

For å presisere:

13_1175953122_xl.jpg

Denne frister. Det er ikke nødvendig med noen avklaring om hvor motoren skal være under jakt, for det blir uaktuelt å ta den av, så da kan jeg heller ikke skyte fra båten. Ferdig med det.

Og denne typen båt i 8-10 fot som veier 50 kilo er ikke det jeg har lyst på ,men denne er 16 fot og veier 176 kilo og takler fint en 50 hk. (Ser at max er 40, men den klarer fint 50 i følge forhandler. Spiller uansett ingen rolle....)

Så jeg lurte på om det er noen som har erfaring med praktisk bruk av disse båtene i aktuell størrelse? Hvorfor de er så populære i bl.a USA? Det er innsjøer og elver som er tenkt bruksområde for min del, og jeg ser i utgangspunktet ingen umiddelbare bakdeler sammenlignet med en mer tradisjonell båt i samme størrelse. Liker spesielt muligheten for en plattform til å stå på ved f.eks fluefiske. Men jeg har aldri prøv en selv og prisen blir såpass stiv, at noen "undersøkelser" må til. Se bort fra høy sjø. Vet at den er lite egnet i de forholdene.

Link to comment
Share on other sites

Ser at det er en rekke "jon boat forums" i USA. Helt klart at der er en masse nyttig å plukke opp.

På Finn ligger det noen (sannsynligvis) kinaproduserte kopier. Søkte flatbunnet i båtseksjonen. Ellers hørte 50 hester veldig mye ut da. Regner med du ikke har planlagt noen form for manøvrering når du drar på med en slik motor.

Vi er år om annet utsatt for at fjorden fryser til og da hadde det vært fint med en Jon Boat og flypropell :smile:

Link to comment
Share on other sites

Hvis du har tenkt å bruke den "litt rundt omkring" så tenk over at det ofte er lokale bestemmelser som regulerer motorstørrelse på mindre vann og vassdrag. Og der er vel gjerne under slike forhold en slik båt kan komme til sin rett.

 

Godt poeng. Sånt må jo sjekkes i forkant.

Link to comment
Share on other sites

Takk for alle svar. Nå kan det hende at bilde jeg la ved ikke beskriver særlig godt hva jeg tenkte.

For å presisere:

13_1175953122_xl.jpg

Denne frister. Det er ikke nødvendig med noen avklaring om hvor motoren skal være under jakt, for det blir uaktuelt å ta den av, så da kan jeg heller ikke skyte fra båten. Ferdig med det.

Og denne typen båt i 8-10 fot som veier 50 kilo er ikke det jeg har lyst på ,men denne er 16 fot og veier 176 kilo og takler fint en 50 hk. (Ser at max er 40, men den klarer fint 50 i følge forhandler. Spiller uansett ingen rolle....)

Så jeg lurte på om det er noen som har erfaring med praktisk bruk av disse båtene i aktuell størrelse? Hvorfor de er så populære i bl.a USA? Det er innsjøer og elver som er tenkt bruksområde for min del, og jeg ser i utgangspunktet ingen umiddelbare bakdeler sammenlignet med en mer tradisjonell båt i samme størrelse. Liker spesielt muligheten for en plattform til å stå på ved f.eks fluefiske. Men jeg har aldri prøv en selv og prisen blir såpass stiv, at noen "undersøkelser" må til. Se bort fra høy sjø. Vet at den er lite egnet i de forholdene.

 

Når du snakker om 16 fot og 176 kilo, begynner det å hjelpe.

Som båt til sportsfiske og da spesielt fluefiske vil den kunne fungere utmerket, men jeg er litt i tvil om hvordan den evt. vil fungere til dorging om slikt fiske er av interesse.

Jeg har en gang fisket fra en lignende båt når jeg var "over there" for en del år siden, og den fungerte bra til det.

 

Jeg anbefaler sterkt at du har en liten reservemotor med deg i tilfelle havari av hovedmotor.

En slik båt er ikke mye moro å skulle ro/padle/stake inn til land igjen.

Spesielt ikke om det skjer i en innsjø eller elv.

Der kan det evt. i verste fall bli direkte farlig uten en nødmotor.

Link to comment
Share on other sites

Tracker er vel ledende innen denne type båt!

 

Og det syns! Ser ut til å være et kvalitetsmerke, men det blir jo litt greier med å få tak i , med mindre det fortsatt er importør i Norge. De modellene som er i 16 fot har jo også en pris som jeg håper sier noe om kvaliteten :wink:

Tror jeg må finne noen som har noe tilsvarende det jeg sikler på, og spørre om å bli med en tur.

Eller kanskje en studietur til USA hadde vært løsningen :?:8)

Link to comment
Share on other sites

Hvis du tar flyet til Vancouver så er områder/reservater med utleie av fiskebåt innen rekkevidde.

Større fisk er det også :-)

Alt er større i British Columbia :-)

Litt mere prisgunstig er det også.

 

Alumacraft

http://www.alumacraft.com

De har en del 16 fotere med forskjellig utforming av skroget.

Jeg la spesielt merke til en modell hvor skroget hadde

en utforming av bunnen hvor det ikke var kjøl men en utforming av bunnen med en kanal på undersiden som gir økt stabilitet.

Det er også mulig å sette en elektrisk motor foran for bruk til manøvrering ved fiske. De har holdt på siden 1946 så det er håp.

Made in Minnesota :-)

Noen Modeller Selges i Sverige:

http://www.alumacraft.se/jon-boats-16848465

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

15 fot

Smartliner 150 Aluminiumsbåt

http://www.finn.no/finn/boat/used/objec ... e=64312755" target="_blank

http://www.finn.no/finn/boat/used/objec ... e=61551822" target="_blank

 

Åregafler.

 

Godkjent for inntil 35 hk. motor.

Diverse pakketilbud.

 

Det finnes flere modeller:

http://www.smartlinerboat.com/aluminium-range.php" target="_blank

 

2 årer til nødbruk under NOK 500

http://www.biltema.no/no/Bat/Arer-og-Pa ... 000020288/" target="_blank

Det kjekkeste hadde vel vært årer i aluminium/Glassfiber til en billig penge.

Så slipper man å sitte i en rottefelle hvis batteri/drivstoff går tomt.

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Lug 1650 BW er nå satt ned til 35.000 kr

 

http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=80565018

 

 

Er også nysgjerrig på denne typen båt. Virker som en bra båt i rolig farvann. Tror ikke den er like morsom i litt bølger.

Var å fisket etter fjellørrett med båt i helgen, og denne hadde vært perfekt. Masse plass til å fiske , samtidig som man kan transportere sekker og turutstyr.

 

Noen som vet hvordan den er å ro med? Er det en vanskelig øvelse?

Link to comment
Share on other sites

Noen som vet hvordan den er å ro med? Er det en vanskelig øvelse?

 

Har ikkje rodd akkurat denne båten, men mi erfaring med å ro pram er at det er eit hel... ved litt sidevind då prammen har ein tendens til å ville snu seg mot vinden. Sjølv med ein svak bris frå sida må eg ro med kun eine åra for å klare å halde kursen. Det er strengt tatt nødvendig med ballast viss du er åleine i båten/ikkje har nok last.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...