Jump to content

Drømmerifla - Marlin 1895 Guide Gun 45/70


Sathre

Recommended Posts

Hei

 

Neste år skal jeg anskaffe en rifle til diverse jakt og har landet på en Marlin 1895 guide gun i kaliber 45-70.

http://www.jaktdepotet.no/rifler/marlin/marlin-1895-guide-gun-45-70

 

Men det ser ut til at et lite problem har dukket opp i form av et lite utvalg når det gjelder ammunisjon og det er her jeg trenger noen råd/ hjelp. Så langt er dette ammunisjonen som jeg har funnet:

 

45-70 GOVT 300 GR FUSION

45-70 GOVT Hornady LVR 325 GR Flex Tip

45-70 GOVT REMINGTON EXPRESS 405 GRS SP

 

Har funnet noen flere men det gjengående problemet er at ammunisjonen ikke ser ut til å klarere kravet for anslagsenergi for storvilt. Er det ikke mulig å få kjøpt ammo i 45-70 som er innenfor kravet til storvilt? Grunnen til at jeg er så opphengt i fabrikkammunisjon er at jeg ikke har muligheten til å lade egen ammo.

Takker for svar og skulle det være slik at det ikke er noe utvalg blir det nok å kjøpe en Marlin i 44 mag, nøye meg med småvilt og bytte den ut til 45-70 når jeg får muligheten til å lade egen ammo :D

Link to comment
Share on other sites

Har meget lyst til å lade selv men kan ikke. Våpenskapet er et veggmontert våpenskap for vitale deler, med vital del for rifle og halge + ammunisjon har jeg ikke plass til krutt og kuler som også må lagres i et våpenskap.

Mye av grunnen til at jeg prøver å finne så mye forskjellig fabrikkammo som mulig.

Link to comment
Share on other sites

§ 80.Oppbevaring av ammunisjon

Uten politiets tillatelse er det i samme husstand forbudt å oppbevare mer enn 10 000 patroner håndvåpenammunisjon eller 15 000 patroner håndvåpenammunisjon hvis minst 5000 patroner er i kaliber .22 long rifle eller .22 short. Ammunisjonen skal oppbevares nedlåst i særskilt skap, skuff eller tilsvarende låsbare innretninger, atskilt fra våpen.

I FG-godkjent sikkerhetsskap, eller i skap med høyere sikkerhetsnivå, kan det sammen med våpen oppbevares det antall patroner som er godkjent av skapprodusenten etter retningslinjer gitt av Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap. Hvis skapet ikke er særskilt godkjent for oppbevaring av ammunisjon, kan det ikke oppbevares mer enn 2000 patroner i skapet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har selv en slik, Marlin 1895. Min er i .444 marlin, der får du fabrikladet patroner som er sterke nok.

 

Feks 444 Marlin 265 gr InterLock som har 3100 joule på 100 meter. Elgen detter pladask om du treffer riktig.

Jeg er veldig fornøyd, husk også at 444 har litt flater kulebane en 45/70.

 

Årsaken til at amerikanerene har litt slappe ladninger i 45/70 er at det er så mange gamle våpen som ikke tåler sterkere ladning. Det

er ikke noe problem med .444 som kom i 1964.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil sterkt anbefale å lade selv dersom du skal ha 45/70. Jeg kjøpte en 1895 SBL i fjor og lader selv til den. Det er ikke så vanskelig.

 

Som du sier er det vanskelig å finne 45/70 fabrikkammo som holder kravet til storvilt. I tillegg er en 1895 i 45/70 noe som må trenes en del med for at du skal treffe brukbart. Da skal du ha god råd hvis du skal bruke fabrikkammo. Hvis du lader selv kan du bruke forholdsvis billige blykuler til mengdetrening.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har selv en slik, Marlin 1895. Min er i .444 marlin, der får du fabrikladet patroner som er sterke nok.

 

Feks 444 Marlin 265 gr InterLock som har 3100 joule på 100 meter. Elgen detter pladask om du treffer riktig.

 

Link til eventuelle våpen og ammunisjon til salgs? :)

Link to comment
Share on other sites

Etter litt kjapp googling og plotte inn data på PCB, (pakken min av Lever Evolution var litt ustlitt.)

Så greier Hornady 325 gr FTX Kravet og lander på 2555 joule.

 

Gitt att 2050 fps. som Hornady skriver på nettsiden sin står på pakka. Husk dette er godt over 10 grams kule faktisk litt over dobbelt så mye :mrgreen: så da er det 2200 joule som gjelder. Om dette er den beste kula du kan bruke på matnyttig vilt i 45 70 er ein annen diskusjon. :wink:

 

Tiltredes på at 45-70 er absolutt ein patron du bør lade selv og trene ein del med, men fy så morro :D

 

om du er inne på tanken om ein Marlin 1894 i 44 magnum til småvilt vil eg heller tilråde ein i 357 mag. Det blir ein del kjekkere å kunne fore den med rimeligere 38 special. Marlin i 44 mag. er ypperlig rådyr børse har en selv, men ville heller ha valgt ein i 357 i dag til mengdeskyting og primært småvilt. :)

Link to comment
Share on other sites

Takk for et utfyllende og godt svar :) Har også funnet noe remington i 405 grain som virker som et godt alternativ. Burde absolutt lade selv (Med tanke på pris og effekt) men har dessverre ikke muligheten og har fortsatt lyst på 45/70 fordi det virker som et morsomt kaliber å skyte med samtidig som det er relativt godt egnet til jakt. Siden dette blir min første rifle burde jeg kanskje kjøpe noe som tillater mengdetrening.

Har lest en del om 357 og 44, flere anbefaler 357 pga. pris men er usikker på om det er like underholdene å skyte med, begge har vell relativt svak rekyl.

Link to comment
Share on other sites

Hei Sathre,

Har selv en Marlin SBL i 45-70, og ja det er et artig kaliber og ei artig rifle. Men, som du har funnet ut, det er lite forskjellig fabrikkammo tilgjengelig og ammoen er dyr.

 

Som din første rifle er ikke dette er godt valg. Høy pris per skudd, kort og lett rifle kombinert med en kulebane som gir deg begrensninger i forhold til mere "aerodynamiske" kaliber så er det utfordringer nok for en ny skytter. Om du ikke finner fabrikkammo som går greit i børsa di, hva da? Selv i best case er ikke dette ei rifle som gir deg hull i hull (selv om hullene i blinken er store) så det er ei utpreget storviltrifle. Rype, gås, skogsfugl og annet smått er egentlig ikke innafor for denne. Og har selv sittet på post med Marlin og sett utover det jeg skulle dekke og tenkt at her burde jeg hatt ei boltrifle med et mere flattskytende kaliber (ja det er bare å holde igjen men irriterende alikevel).

 

Det smarte valget er selvfølgelig en plain jane boltrifle i en av de tre kjedelige; 6.5, 308 eller 30-06. Men vil du ha så vil du ha :-)

 

Er det plassen som hindrer deg i å starte hjemmelading så se på dette ladesettet:

" target="_blank
Link to comment
Share on other sites

I Sverige koster en ny Marlin i 444 kr 9900

 

http://www.jaguargruppen.se/sortiment/marlin (Nederst på siden)

 

Ser virkelig fin ut i rustfritt og laminat, Kan sikkert bestilles i Norge.

 

Et alternativ er kanskje en wincheter i 30-30? Det er lovlig på storvilt i Sverige, men ikke i Norge.

Men den er fin på alt småvilt, ofte flere brukte til salgs, liten rekyl og billigere ammo.

Link to comment
Share on other sites

Hei Sathre,

Har selv en Marlin SBL i 45-70, og ja det er et artig kaliber og ei artig rifle. Men, som du har funnet ut, det er lite forskjellig fabrikkammo tilgjengelig og ammoen er dyr.

 

Som din første rifle er ikke dette er godt valg. Høy pris per skudd, kort og lett rifle kombinert med en kulebane som gir deg begrensninger i forhold til mere "aerodynamiske" kaliber så er det utfordringer nok for en ny skytter. Om du ikke finner fabrikkammo som går greit i børsa di, hva da? Selv i best case er ikke dette ei rifle som gir deg hull i hull (selv om hullene i blinken er store) så det er ei utpreget storviltrifle. Rype, gås, skogsfugl og annet smått er egentlig ikke innafor for denne. Og har selv sittet på post med Marlin og sett utover det jeg skulle dekke og tenkt at her burde jeg hatt ei boltrifle med et mere flattskytende kaliber (ja det er bare å holde igjen men irriterende alikevel).

 

Det smarte valget er selvfølgelig en plain jane boltrifle i en av de tre kjedelige; 6.5, 308 eller 30-06. Men vil du ha så vil du ha :-)

 

Er det plassen som hindrer deg i å starte hjemmelading så se på dette ladesettet:

" target="_blank" target="_blank

 

Er helt enig at dette ikke er en optimal førsterifle :P Slik som det er nå blir det nok en bøyle rifle i 357, 44 eller muligens 30-30, da har jeg mulighet for litt mengdetrening med tanke på at jeg er en ny skytter som trenger den trening han kan få. 45/70 rifla får ligge i minnet til jeg kan begynne å lade på egenhånd :)

Link to comment
Share on other sites

Stemmer det 44'en har noe mer munningsvipp enn 357'en men ellers veldig fin rekyl i begge to. 44 magnum oppfører seg meget tamt i rifla i forhold til i revolveren :)

 

Både 44 og 357 er jo rimeligere en vanlige riflepatroner uansett, men forskjellen ser du godt når det er pakker på 50 skudd som er i handel og du finner ut at 10 skudds magasin og stålmål er forbausende morro til uformell koseskyting da er prisforskjellen på 38-357 fra ca 2-3.50kr smellen til 44 på ca. 4-5kr godt merkbart :mrgreen:

 

38-357 er nok uansett bedre egnet til småvilt og må vell gjerne lade selv for å få gode og lovlige patroner til jakt på Rådyr.

44'en har eg hatt fint resultat med fabrikk ammunisjon på rådyr, men er vell heller litt i overkant for det meste av fugl.

 

Når sant skal sies er nok bøylerifle i pistol kaliber ikke heller det optimale å begynne med for å trene teknikk og mengdeskyting, men det er knall for trening om du likevel skal ha 45-70. :)

1 stk boltrifle uten sjel og sjarm i kjedelig og fornuftig standard kaliber får du alltids plass til i skapet etterhvert om fornuften tar deg :wink:

 

kjøpte selv Marlin guide gun i 45-70 til meg selv som 18 års gave en gang i tiden og skjøt vell totalt 25 skudd før eg fikk die sett i hus 8) ,men eg har heller aldri blitt beskyldt for å være spesielt fornuftig :lol:

Link to comment
Share on other sites

Veldig kurant å ta ned bøylen på en 1895. Hvis du lurer på å ta ut bolten og sette på bøylen igjen så vær oppmerksom på fjæren som sitter mot venstreveggen i låskassen. Bruk litt limbånd å feste den til bolten før lagring så finner du den igjen når du skal montere igjen :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Kan jo dele mine erfaringer med rifla, ble hodestups forelska i GG etter å ha lest malles tråd her inne, og rifla ble straks bestillt hos lokal forhandler.

En 45-70 guide gun er særdeles hendig, og i mine øyne ei børse som kommer til sin rett på kortere hold i bushen, noe universalvåpen er den ikke.

Min GG samla godt(nok) med mantla kuler, mens blykulene fikk jeg aldri noe greie på.

GGn har rett skjefte i stedet for pistolgrep, dette var for meg (og andre som prøvde rifla) uvant og jeg ble aldri helt fortrolig med det, fikk av og til en kilevink av hånda når jeg skjøt litt sprekere ladninger.

Jeg hadde kikkert på min, jeg måtte ha en xs skinne på rifla for å få tilstrekklig øyeavstand til denne.

Avtrekket var reint, men en anelse tungt, dette er sikkert noe som er lett å gjøre noe med.

Jeg hadde med børsa på jakt et par turer, men fikk aldri skutt noe med den da det kun var feil elg på min post den høsten.

Det var store variasjoner i treffpunkt for ulike typer ammunisjon, dette har sikkert noe med at 45-70 har et ganske stort spenn i kulevekt.

45-70 er en saktegående patron og langt fra så flattskytende som kjedelige standardkalibre, så det lønner seg å gjøre seg godt kjent med balistikken dersom du vil strekke holdene.

Til lek med skyting på stålmål og "voksenplinking" var rifla rasende festlig, men dersom jeg skulle kjøpe ny bøylerifle til dette formålet ville jeg nok gått for revolverkaliber.

Min GG ble solgt da garderoben var full og jeg forelska meg i Ruger no1, kort oppsummert fra min side anser jeg GG som ei entusiast rifle med noe begrensninger ift bruksomeråde.

Etter diverse kjøp og salg av forskjellige entusiastvåpen går jeg nå på jakt med en ganske kjedelig boltrifle i 308, ammo er billig og flattskytende nok for stort og smått innenfor min komfortsone, dyr jeg har skutt med 308 har også overaskende nok daua i samme grad som de jeg skjøt da jeg gikk på jakt med 375. Nå har jeg en ledig plass i garderoben igjen og kjenner at Marlin SBL ser litt interesant ut :lol:

Link to comment
Share on other sites

38-357 er nok uansett bedre egnet til småvilt og må vell gjerne lade selv for å få gode og lovlige patroner til jakt på Rådyr.

44'en har eg hatt fint resultat med fabrikk ammunisjon på rådyr, men er vell heller litt i overkant for det meste av fugl.

 

Når sant skal sies er nok bøylerifle i pistol kaliber ikke heller det optimale å begynne med for å trene teknikk og mengdeskyting, men det er knall for trening om du likevel skal ha 45-70. :)

1 stk boltrifle uten sjel og sjarm i kjedelig og fornuftig standard kaliber får du alltids plass til i skapet etterhvert om fornuften tar deg :wink:

 

Lener meg mer og mer mot en Marlin i kaliber 44 rem.mag, da jeg har planer om en 45/70 i senere tid. Boltrifler har jeg skutt en del med og for meg blir det noe ensformig :P Jeg har ikke dårlig tid så hvis det blir noen sesonger fremover med bever og rådyrjakt gjør det absolutt ingenting :)

Link to comment
Share on other sites

Kva er eigentleg årsaken til at du ikkje kan lade no? Plassmangel? Det finns det i så fall mange enkle løysingar for :)

 

Mer i retning av at jeg bor hjemme samtidig som jeg studerer, mulighetene for at jeg flytter om 1-2 år er stor og da blir det nok til en leilighet som ikke helt egner seg for lading :P Men takker for innspillene og tar de med meg til den dagen jeg kan lade selv :)

Link to comment
Share on other sites

Ei lever action rifle er ikke den enkleste å ta ut vital del på. Du må regne med mye skruing.

 

For å fjerne bøylen må ein skru ut ein skrue, det er nok til å leve med viss ein absolutt vil ha ei slik rifle. Med ein slik bolt treng ein ikkje verktøy heller.

 

Takker for at du viste meg dette, virker som en god ting å for en som meg :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror kanskje jeg ikke hadde kjøpt noe fra Marlin etter 2008.

 

 

http://www.thetruthaboutguns.com/2014/0 ... -well-see/

 

Alle de erfarne håndverkerne mistet jobben i perioden 2008-2010

 

Riflene lages nå på Remington fabrikken. Jeg ser i alle fall at mange i USA kun vil ha pre 2010 rifler.

Kanskje de helt ny er bedre, kanskje andre har god erfaring.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror kanskje jeg ikke hadde kjøpt noe fra Marlin etter 2008.

 

" target="_blank" target="_blank

 

http://www.thetruthaboutguns.com/2014/0 ... -well-see/" target="_blank" target="_blank

 

Alle de erfarne håndverkerne mistet jobben i perioden 2008-2010

 

Riflene lages nå på Remington fabrikken. Jeg ser i alle fall at mange i USA kun vil ha pre 2010 rifler.

Kanskje de helt ny er bedre, kanskje andre har god erfaring.

 

Takker for innspillet :) Har sett videoen tidligere og lest de fleste artiklene angående Remingtons overtakelse av Marlin og det ser ut til at ting er så og si tilbake til der de en gang var før Remington tok over. Hadde dette vært i ca. 2008 ville jeg ikke rørt riflene :P

Som en forholdsregel skal jeg forhøre meg med forhandleren om dette før jeg kjøper noe og om våpenet ikke skulle holde mål, at forhandleren tar det tilbake og ordner opp i problemet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...