Jump to content

Lyssterk MIL/MIL FFP kikkert (langhold/skumring)


Scitech

Recommended Posts

Har så langt klart meg greit med en Falcon 4-14x44 FFP, og den funker greit til det meste, men stiller ikke sterkest på skumringsjakt dessverre. Derfor er jeg ute etter noe som har de samme egenskapene, bare med bedre glass/lys.

 

Kravene er:

*Variabel forstørrelse: 3 eller 4 til et sted under 20 (viktigere at klarheten er god på 10 enn at jeg har 20, hvor de siste 6 bare forstørrer et gromsete bilde)

*FFP

*Lyssterk og gunstig for bruk i skumring/vinternatt (50 mm obj?)

*Opplyst retikkel (med variabel lysstyrke)

*MIL turrets og MIL retikkel (må være repeterbar)

 

 

Så litt på en tråd av M67 vedrørende Vortex Viper PST 4-16x50, og jeg som mange andre håpet at denne var det jeg så etter. Det virket dog som at den ikke var så lyssterk som jeg kanskje hadde håpet (correct me if I'm wrong). Har ikke slått denne helt fra meg, men det avhenger av hvor lyssterk den er.

 

En kombinert skumringsjakt/langholdskikkert er kanskje ikke hverdagskost, og det skal sies at langholdsbegrepet er litt missvisende da det ennå ikke er aktuelt å skyte veldig mye ut over 600 meter, men jeg vil likevel ha MIL/MIL da jeg liker å ratte og ikke har tid til å regne :) Samtidig trenger kikkerten heller ikke å være det råeste som noensinne har skjedd revejegere på nattjakt, men den bør være god og klar under fullmånen. Jeg innser at dersom man skal ha det beste innenfor alt blir prisen langt høyere enn hva jeg ønsker å bruke på en kikkert, så en god og allsidig kikkert er vell det jeg etterspør her.

 

Budsjett ligger på TNOK 10-15. Tips og forslag mottas med takk.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

En brukt Victory FL 4-16x50 blir vel sjeldent feil, selv om den er SFP. Trenger du virkelig FFP så utgår den selvsagt.

Forholdsvis sjelden å se på bruktmarkedet, men hvis man er tålmodig så dukker det alltids opp noe.

Det er ikke den kikkerten med mest justeringsmonn (er det rundt 15 MIL tru?), men hvis du setter den på en skinne med tilt så tror jeg nok du kommer deg ut i nærheten av kilometeren med et standardkaliber. (I følge min strelok så er det i overkant av 12 MIL ut til 1000m med 6,5x55 med beskjeden V0)

 

Denne anbefalingen legger nok mer vekt på skumringsegenskaper enn praktisk langholdsskyting. Det nevnte siktet er heller ikke best til hverken skumring eller langhold, men helt kurant. (Greit, den er egentlig helt rå, men jeg har ikke råd til en akkurat nå.)

 

Forøvrig vil jeg presisere at jeg aldri har eid en slik selv, men en nabo har et eksemplar som jeg har sett litt gjennom. Ta derfor anbefalingen med en gigantisk klype salt, men en ting er sikkert, kjøper du en brukt til fornuftig pris så får du solgt den igjen kjapt uten å tape penger.

Link to comment
Share on other sites

En brukt Victory FL 4-16x50 blir vel sjeldent feil, selv om den er SFP. Trenger du virkelig FFP så utgår den selvsagt.

 

Takk, men den må nok være FFP. Hadde SFP vært på bordet hadde valget fort blitt mye enklere :)

 

Litt over budsjettet, men vel verdt å ta en titt på: http://artemisas.mamutweb.com/Shop/Prod ... FFP/100629" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

Denne gikk meg nok dessverre hus forbi når jeg gjorde min vurderinger, men nå er det for sent for denne gang.

 

Gammel tråd dette som jeg ikke fikk noe særlig respons på, men jeg kom frem til følgende tre alternativer

 

*Viper Vortex PST - ca. 9 000 kroner

*Burris XTR II - ca. 9 000 kroner

*Kahles K624i - ca. 24 000 kroner

 

Sistnevnte var på en måte "siste utvei", hvor jeg viste at jeg fikk både gode lysegenskaper, god optikk og alle spesifikasjoner jeg var ute etter. Men jeg besluttet at jeg ikke hadde lyst til å bruke så mye på kikkert i denne omgang. Da stod jeg igjen med en vurdering av Vortex og Burris.

 

Vortexen var lett å oppdrive her i Norge til en grei pris. Av det jeg leste av tilbakemeldinger fra folk virket det som om de fleste var godt fornøyd og alle var enige om at dette var en god kikkert til en grei penge. Likevel var det mange som kunne ønske seg at den var noe skarpere på optikken. Burrisen fant jeg ikke her i Norge, men av de erfaringer jeg leste på amerikanske forum og diverse tester (særlig direkte sammenligninger med Vortex'en) lovet det veldig godt. Funksjonalitet og pålitelighet virker det ikke å være noe å si på. I tillegg ble det dratt frem at denne var god optisk og gunstig i "low light situations".

 

Så enden på visa er at jeg gikk for Burris XTR II 3-15x50. Denne har FFP, opplyst retikkel, er god optisk og gunstig til skumring/nattjakt. Nå har jeg hatt denne i 1 måneds tid og er storfornøyd! Utrolig god og tilgivende "eye relief", klar på alle forstørrelser. Meget gode og markante klikk på turretene med zero stop. Kan trygt anbefales. Fikk denne til rundt $900 på Amazon.

Link to comment
Share on other sites

Gammel tråd? Hadde jeg klart å bestemme meg for kikkertsikte på under 1mnd så hadde jeg vært storfornøyd. :lol:

 

Hva ble totalprisen på Burris'n da? Ser jo unektelig spennende ut.

 

Hva er forresten ditt argument for at det må være FFP? Har selv spekulert endel på dette og det eneste fornuftige argumentet jeg klarer å komme på er at retikkelet stemmer uansett forstørrelse. Det er jo kjekt og i teorien nødvendig til praktisk bruk ved måling, men for min del så står alltid forstørrelsen på maks når jeg "miller" så argumentet faller bort.

Et mulig tilleggsargument kan kanskje være at det ikke er så nøye om du har glemt at du er på 13x når du tror du er på 15x. Aldri tenkt over det faktisk. Kanskje det er FFP som gjelder likevel da?

Har jo begge deler tilgjengelig, men bruker de om hverandre uten å tenke så mye på det.

Link to comment
Share on other sites

Største fordelen med FFP er korrigering av egne skudd. Så lenge retikkel og tårn er likt da. Dersom du ser at skuddet treffer en mil til venstre f.eks., så vet du hvor mye du skal skru eller holde i retikkelet for å treffe på neste skudd. Uavhengig av forstørrelse. Dette er et must på et langholdssikte etter min mening.

Link to comment
Share on other sites

heh, man blir fort litt utålmodig og ville gjerne ha kikkerten før rådyr/hjortesesongen var over. I tillegg blir man sittende å sikle på kikkerter og studere specs på jobben :lol: Jeg kom vel egentlig frem til at i 10-tusen kroners segmentet så var det stort sett disse to det var snakk om, hvor "nykommeren" fra Burris hadde kommet godt ut, og ofte bedre enn Vortex. Deretter kom jeg fram til at hvis jeg skulle gå for noe enda bedre, så kunne jeg like gjerne bare gå for toppmodellen (K624i) og ikke stoppe i mellomsjiktet. Bestemte meg til slutt for at jeg ikke ville bruke så mye på kikkert i denne omgang.

 

Hvorfor FFP? Tja, for meg er det ikke noe annet som gjelder. Skal man først ha variabel forstørrelse (noe jeg vil), så må man ha medforstørrende retikkel. Folks preferanser får være opp til hver enkelt, men jeg tror MIL/MIL FFP kombinasjonen gjør ting enklere. Og det er vel det det egentlig handler om, å gjøre det enkelt for en selv. Dersom jeg kun skulle brukt kikkerten til jakt hadde jeg klart meg med en eller annen SFP med duplex retikkel, men jeg bruker de variable forstørrelsene til forskjellige formål (blink/gong, skumring, jakt) og den kjennskap og erfaring jeg har med retikkelet vil jeg skal være konstant, uavhengig av forstørrelse. Hadde jeg hatt en dedikert kikkert til jakt og en til langhold/blink så hadde det ikke vært så nøye, men jeg vil ha en allsidig kikkert til alle formål. Ulempen her er jo eventuelt at man ender opp med en mellomgod jakt- og langholdskikkert, med mindre man kjøper det absolutt dyreste og beste. Men det er nå slik jeg er:)

 

Er man ikke interessert i lengre hold og skyter kun på normale jaktavstander så skjønner jeg godt at folk velger gode europeiske kikkerter med knallgod optikk og SFP retikkel. Det jeg likevel ikke skjønner er hvorfor det ikke er vanligere med FFP retikkel når de absolutt skal ha så høy maksforstørrelse på mange av disse kikkertene.

Link to comment
Share on other sites

Det jeg likevel ikke skjønner er hvorfor det ikke er vanligere med FFP retikkel når de absolutt skal ha så høy maksforstørrelse på mange av disse kikkertene.

Fordi retikkelet blir tynt og vanskelig å se på lav forstørrelse, og tykt/kraftig og kanskje dekker små mål på stor avstand på stor forstørrelse.

Link to comment
Share on other sites

klipp klipp...Så enden på visa er at jeg gikk for Burris XTR II 3-15x50. Denne har FFP, opplyst retikkel, er god optisk og gunstig til skumring/nattjakt. Nå har jeg hatt denne i 1 måneds tid og er storfornøyd! Utrolig god og tilgivende "eye relief", klar på alle forstørrelser. Meget gode og markante klikk på turretene med zero stop. Kan trygt anbefales. Fikk denne til rundt $900 på Amazon.

 

Smart valg. Av det jeg har sett og plukket på av aktuelle sikter i prisklassen skulle du tatt med Bushnell Elite og Weaver Tac i samme smellen. Av egenerfaring er Bushnellen den med de beste glassene, Burris'n den med de beste tårna.

Link to comment
Share on other sites

Var for en stund tilbake i tilsvarende situasjon, og endte opp med en Falcon 5.5-25x56. Vurderte også x50'en med opplyst retikkel, men fant ut at reint netto var x56'en et bedre allround-valg.

 

Angrer ikke et sekund, og brukte pengene jeg sparte på ammo istedet. :)

 

//Svein

 

Jeg har også vært godt fornøyd med Falcon, da den har alle specs til en veldig hyggelig pris. Jeg har hatt både 44 og 50 objektiv. Men personelig synes jeg ikke den var så god i skumring/vinternatt som jeg følte jeg trengte, så derfor jeg valgte å gå til anskaffelse av ny kikkert. Falcon med 50 objektiv jeg hadde kontra den nye Burrisen er som natt og dag. Mulig 56'en er bedre, også hørt at den nye serien skal være noe bedre optisk. Til alt annet enn skumringsjakt og dårlig lysforhold synes jeg falcon var helt fantastisk.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...