Jump to content

Sauer 202 Outback presisjon


Per Edvin

Recommended Posts

Hei

Jeg har en ny Sauer 202 Outback som jeg ikke får til å samle skuddene som jeg vil og forventer av en Sauer

Sprer rundt hele 9'n og kaster skudd helt ut i 8'n liggende med støhold.

Skruene er blitt dratt til med moment 5nm som børsemaker'n hos Landrø sa den skal dras til med, passer på og holde pipa og låsekassa rene for olje, gud vet hvor denne olja kommer fra. Bruker pussegjemomføring når jeg pusser den

Er det noen her som har opplevd det samme og som eventuelt har noen tips.

Vurderer å gå tilbake til Blaser som jeg hadde før.

Hvis jeg ikke får orden på dette er det garantert den siste Sauer'n jeg har

På forhånd takk

Per Edvin

Link to comment
Share on other sites

Min Jagdmatch spredde også endel etter første pipeskift. Jeg dro til litt ekstra på løpsskruene og da krympa samlinga ned til 5 skudd i klisterlappen. Beste og mest pålitelige børsa jeg har hatt så langt, har kal 6,5x55 og 8x57is. Brukes hovedsaklig til jaktfelt.

 

Nå vet ikke jeg om det er løsningen, men litt ekstra moment på løpsskruene hjalp meg veldig.

 

Dersom det ikke er årsaken og pipa og kammerenden er tørr og rein for olje, så ser jeg ikke noe annen løsning enn å levere den tilbake - da du jo skriver at den er ny. Soleklar reklamasjonsgrunn.

Link to comment
Share on other sites

Nå kjenner jeg ikke til de tekniske forskjeller og likheter mellom 200STR og 202, men 200STR har oppgitt 7nm moment på pipe og 4nm på skefte som minimum. Jeg bruker disse på 200STR og har meget god presisjon med det, så har ikke sett behovet for å utforske dette videre.

 

Og som LisleArne sier: olje på flaten mellom pipe og løp skaper stadig treffpunktendring og elendig presisjon, der må det være tørrpusset. Sauer er upraktisk ømtålig sånn sett. Jeg demonterer alltid min før konkurranse (dynamisk) og tørrpusser, og mellom skytedager på større stevner. Det gir sjelefred. Så lenge jeg bruker momentene som nevnt trenger jeg ikke innskyting eller kontrollskyting; treffpunkt kommer rett tilbake dit det var før demontering. Jeg adskiller alltid pipe og kasse ved puss av pipe innvendig, da vet jeg helt sikkert at det er tørt til neste gang jeg trenger børsa, og at den treffer der den peker.

 

Lykke til :-)

Link to comment
Share on other sites

Skal prøve å forske litt til på dette

Men hvordan kan det komme olje mellom løpet og låsekassa når jeg bruker pussegjemomføring

 

Vet ikke. Hadde samme problemet, så sluttet med innføringsrøret og begynte med demontering. Bruker heller ikke sinnssyke mengder olje på bolten, men nok til at det går glatt.

 

Så senere at låskassa di kan være i alu. Jeg har kun erfaring med stålkasse, så ta det forsiktig. Kan hende problemet forsvinnet etter tørrpuss, så jeg anbefaler å prøve det først. :-)

Link to comment
Share on other sites

Olje finner veien fra kammeret og ut gjennom gass evakueringshullene i løp/låskasse.Dersom du bruker pussestokk innfører å ikke dynker på med olje blir det ikke noe problem.

Det har vel også vært problemer med montasjer som løsner på alu kassene.Særlig sammen med en stor tung kikkert som det ser ut som du har.Kansje du skulle sjekke montasjen også.

synd at noen opplever problemer med alu kassene.Personlig har jeg alltid ønsket meg alu kasse,men har endt opp med bare stål i mine sauere.

Link to comment
Share on other sites

Bruker du skumm når du pusser børsa Per Edvin???

Man kan også få olje mellom kasse og pipe hvis man er for raus med lagrings olje i pipe og kammer som renner ned når våpenet står i skapet.

det kan også trekke inn olje hvis man kliner for mye olje på utsiden av våpenet å da ved overgang løp kasse.

Jeg får ikke treffpunkt forandring på mine sauere med olje mellom løp kassa, men jeg har opplevd at samlingene åpner seg litt når pipa blir god og varm.

Link to comment
Share on other sites

Dette er for dårlig, jeg ville:

 

-Ut med pipe, puss med mantel og karbonfjerner. Rens innfestningen med rødsprit.

-Monter med anbefalt moment og dra til skruene i riktig rekkefølge.

-IKKE dra til skruen til forstokken hardt, vet enkelte har fått merkelige resultater ved å dra til skruen til forskjeftet for mye, bare stram så det sitter inntil.

-Bruker du lyddemper så ta en titt inni den, de nye demperne med alu innmat gror igjen når det begynner å tære på aluminiumen. De gror igjen med alu oksid, dette skjer ved lagring etter skyting og bør sjekkes før hver jakttur. Slår kula borti kan man få store treffpunktsavvik.

-Kontrollere montasje, jeg kjenner ikke til ISI montasjen..sikkert bra.

-Kjøpe / lade noen forskjellige typer ammunisjon for test.

-Skyt på papp med godt anlegg.

 

Er det fortsatt like ræva hadde jeg bedt om å fått prøve en annen rifle hos forhandler.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...