Jump to content

Kappe tuppen på match kuler for ekspansjon. 300 Blackout


AcciDabbi

Recommended Posts

Hei!

Har begynt å surre tanker i hodet mitt om jeg skulle hatt en "voksen-salong" til nærkamp i reve-skogen... :P

Tenker da på 300 Blackout i første omgang.

Men det er lite å finne av kuler som vil ekspandere i hastighet rundt 300m/sek. Setter en liten stopper for bruksområder.

Men så kom jeg plutselig på en ting som muligens kan virke.

Match kuler (hollow point) er jo kjent for å ha en ganske bløt bly-kjerne og forholdsvis tynn kappe. Og blyet fyller ikke helt ut til tuppen.

Hva om jeg kapper av tuppen, nesten ned til blyet. Vil den kunne ekspandere? Da vil det jo nesten bli en bløt jakt hollow point? Uten bonding til bly.

Ser det er en del andre i landet som skyter 300 Blackout. Kansje dere allerede har en annen løsning på problemet?

Hadde vert morsomt med en lydløs rifle som sender 240gr ekspanderende kuler! Etter mine kalkulasjoner så har denne kulen med seg over 7 ganger energien til en subsonisk 22LR. Hele 705joule på 100m! 40gr 22LR subsonic har ca 95joule på 100m

 

Denne tråden kan lett utarte seg til hvorfor jeg skal bruke dette kaliberet og ikke 223 osv.. Jeg har andre kaliber men de er ikke lydløse ;)

Så la oss holde oss til 300 Blackout, eventuelt 300 Whisper :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke så veldig sikker på om de automatisk vil tumle ved treff. Videoer på YouTube viser skudd gjennom 40" ballistic gel som går sommeren en strek! Det kommer nok mye an på hvilken twist du har i løpet og om kulene blir stabilisert godt. Bygger jeg en 300 Blackout så skal den ha nok twist til å stabilisere disse kulene. Treffer den et bogben vil det nok kansje begynne å tumle, men er det garantert at den vil gjøre det?

Lehighdefens har jeg snust litt på ja, men er vel håpløst å få disse kulene til Norge på forholdsvis kort leveringstid?

Link to comment
Share on other sites

Er derfor jeg ikke vil stole på en kule som må velte for å fungere. Den må ekspandere, og den må ekspandere hver gang! Slik som den kula fra Lehigh Defense. Som er laget for å ekspandere i sub-kaliber.

En så tung kule har jo også god penetrering, etter mitt hode. Mere enn nok for rev! I USA brukes 300 Blackout på hjort! Med gjennomskyting! I sub-hastighet!

Gjorde en test med subsonisk 22LR ammo. Fylte opp 8 spylerveske-kanner med vann og satt etter hverandre på tvers. Tro det eller ei, men den lille 40gr kula gikk gjennom ALLE kannene og lå i nr 8! Den var ekspandert til ca 1,5 ganger diameter. Tror den kula trodde den var en TTSX ut fra en 300 win mag! :lol:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Har du vurdert å støpe kulene selv? Da kan du jo velge litt mykt bly og siden hastigheten er lav slipper du gas check, burde kunne ekspandere brukbart.

 

Når det gjelder å teste på kanner med vann er dette litt misvisende fordi kuler som beveger seg sakte får ganske liten motstand, mens i større hastigheter blir vann mye hardere. (tenk deg at du stuper fra stor høyde).

 

Kjøp heller gelatinpulver på kiwi og bland dobelt så mye som til mat, og lage en gelatin blokk da får du en bedre test (må være pluss grader).

Link to comment
Share on other sites

Vil ikke gelatin også gi større motstand jo høyere hastighet prosjektilet har ved anslag? Jeg er ingen ekspert, men ville trodd at det er tregheten og den indre friksjon i vesken/mediumet som gjør at bla vann blir hardere jo høyere hastighet prosjektilet har. Gjelder ikke dette for kjøtt og bein også? Kroppen på ett dyr består vel av noe sånt som 70 % vann..

 

Kan nevnes at jeg har skutt mye i vann, og når jeg har funnet igjen kuler i dyr har de sett relativt lik ut som dem skutt i vann, så praktiske erfaringer viser at det er relativt likt. I min verden er det praksis som gjelder.

 

Denne burde kanskje fungere til TS: Ihvertfall ingen problem til rev, de detter jo greit av en 22LR også. Er det fra utlandet patronen får rykte på seg for å skape ettersøk, kan det kanskje være at de skyter på litt større vilt enn rev?

 

http://blykuler.com/nettbutikk/catalog/ ... cts_id=156

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...