Jump to content

Jaktvåpengarderoben, og "riktige/gode" valg


henki

Recommended Posts

Denne kunne sikkert like gjerne vært postet under "storviltjakt" også....

 

Tingen er den at jeg pr i dag kun har to jaktvåpen, men der vil bli en "viss" økning i det antallet kommende halvår. Problemet mitt er sikkert ikke nytt for dere her på kammeret, "hva velger man når garderoben egentlig alltid har minst en plass for lite uansett"? Når jeg har funnet en grei kombo, så er det alltid noe annet en burde hatt mulighet til å skaffe i tillegg.... Har drevet med jakt i en del år, og pr i dag består det jeg har av en godt brukt rem870 (kjøpt ny) og en forholdsvis ny t3 i .308 (kjøpt ny den også). Jeg ønsker å skaffe meg en Beretta silver pigeon i kaliber 20 (søknaden har jeg ferdig stemplet og den skal handles kommende ukene) til bruk i fjell og skog, og trolig beholde 870 til sjøfugl og som eventuelt reservevåpen til kommende beretta. Da har jeg kun igjen 3 tomme plasser i garderoben.....

 

Sako og cz sine salong systemrifler (kun en av disse to riflene), i hovedsak for å bruke enten .22wmr eller 17.hmr, og så handle et .22lr løp i tillegg (men man ender vel opp med at man kjøper alle løpene uansett....??). Greit til det meste av småvilt (tenker da på wmr/hmr) og storfugl/rev. Våpenet vil bli satt opp gjennom hele jaktsesongen med enten wmr eller hmr løpet, da jeg ikke ønsker å måtte ta turen på skytebanen for å sikte inn igjen riflen grunnet løpsbytte mellom en av disse og .22lr.

 

Ruger 10/22crr primært til kråke, skjære og ravn, men også til rype når dagens vær/vind tillater det med tanke på raskt følgeskudd for fugl nr 2.

 

Rifle til småvilt (primært rype og storfugl for mitt vedkommende) som strekker holdet utover wmr/hmr sine muligeter (200+).

 

Rifle til reinsjakt (kan gjerne kombinere villrein og rådyr) som har flatere kulebane enn .308 jeg har fra før.

 

Rifle til framtidsturen til amerika eller afrika (om kjerringen noen sinne går med på det...), som man kan trene seg opp på og drømme seg bort med.

 

Rettrekker våpen har jeg ikke så veldig lyst på slik som blazer, selv om jeg ser fordelen med å slippe å måtte skyte inn et våpen når man bytter mellom kaliber.

Link to comment
Share on other sites

Flatere kulebane enn .308? Skal du så langt ut at det er en problemstilling ville jeg satset på laseravstandsmåler og targetratt på siktet. Lek litt med en ballistisk kalkulator så kan du studere forskjellene på kulefall mellom forskjellige aktuelle patroner. På rein har .308en nok hastighet/ energi til avstander bortenfor det naturoppsynet vil like.

.375 H&H er dugelig og lovlig til all jakt på stort og/ eller farlig vilt.

.223 Rem eller en eller annen 6 mm (som mater godt) til mindre vilt.

Drilling/ kombi til smygjakta.

Anskaffer du en pipeskifter som feks M 03 eller 404 I .375 kan du jo evt bygge på videre med flere piper for andre patroner.

Link to comment
Share on other sites

Rettrekker våpen har jeg ikke så veldig lyst på slik som blazer, selv om jeg ser fordelen med å slippe å måtte skyte inn et våpen når man bytter mellom kaliber.

Om man liker retttrekker eller ikke, og spesielt om man liker Blaser eller ikke, er jo et parsonlig valg. Men å ha en slik (dersom du kjøper R8 slipper man dessuten de værste bekymringene rundt holdbarheten som ellers splitter de rett(trekker)troende fra de "andre) i skapet åpner i praksis for en høy grad av fleksibilitet innen de rammene som "garderoben" gir, for de som er opptatt av det. Min egen R93 tar en plass i "garderoben" men stor plass i skapet, med en håndfull ulike kalibre og muligheter for ulikt oppsett. Og som du er inne på tar det max ett par minutter å skru sammen ønsket kombinasjon av kaliber og kikkert, og innskyting etter montering har jeg for lengst sluttet med.

Link to comment
Share on other sites

+ 1 til Vavlo og KydeX

 

T3 i .308 holder til rein og rådyr i lange baner og med to hagler er dette dekket,

 

En CZ 455 med løp i 17 hmr og 22lr, til hhv jakt og trening

En .223 registrert som banevåpen/trening (jaktfelt/medlemskap i skytterlag er et krav) ikke i garderobe

 

En .300/338 mag for denne turen inni drømmeland til Afrika / Amerika.

 

Så bruker du kronasjer til optikk og avstandsmåler og TRENING.

En kikkertmontasje til Blaser koster det samme som en anstendig bruktrifle i .338Win mag som en digresjon.

Link to comment
Share on other sites

Denne kunne sikkert like gjerne vært postet under "storviltjakt" også....

Ruger 10/22crr primært til kråke, skjære og ravn, men også til rype når dagens vær/vind tillater det med tanke på raskt følgeskudd for fugl nr 2.

 

Denne synest eg høyrest vel optimistisk ut. Mi erfaring er at sjølv med lyddempar vil fugl nr. 2 være i flukt før du får sikta deg inn.

 

Utover det høyrest det så finnast det jo systemvåpen som ikkje er rettrekker, men det er vel ingen av desse som har kikkerten festa på løpet, så då må du enten skyte inn på nytt, eller ha ein kikkert med QR elelr tilsvrande for kvart løp og stole på at treffpunkt ikkje endrar seg.

Link to comment
Share on other sites

Utover det høyrest det så finnast det jo systemvåpen som ikkje er rettrekker, men det er vel ingen av desse som har kikkerten festa på løpet
Det stemmer ikke. Jeg kommer umiddelbart på tre:

- Merkel KR-1 (tror den nå er gått ut av produksjon)

- Mauser Mod. 66 (utgått for lenge siden)

- Steyr-Mannlicher Luxus

 

Steyren har til alt overmål Picatinny-skinne integrert i løpet, så montasjene tømmer ikke bankkontoen.

 

I tillegg kommer jo alle brytevåpen med utskiftbare løpssett.

Link to comment
Share on other sites

Presenterte "problemet" mitt for en god kollega av meg i dag. Han anbefalte at jeg på sikt kunne kvitte meg med 870 om jeg ikke hadde dyptgripende forhold til den, og heller skaffe meg et kombivåpen med 3 løpsett slik at jeg hadde reserve hagle til berettaen, kombi og dobbeltrifle til småvilt. Om der var så kunne jeg ta med et fjerde løpsett til storvilt bare for å ha gjort det også.

 

Brekkvåpen ala contender (eller hva det het), hvem fører noe slikt her til lands?

 

Skulle vært tillatt å erverve i hvert fall ett jaktvåpen til "kun for gøy".....for da hadde min gamle onkel sin nær ubrukte winchester 94 havnet i skapet mitt. Første jaktriflen min en gang på 90 tallet var en Marlin bøyle i 45/70 med jernsiktet, grådig morro helt til første jaktturen som endte med feilbedømming av avstand og siktepunkt... :trist: Men en bøyle for morro hadde vært kjekt å ha :D

Link to comment
Share on other sites

Utover det høyrest det så finnast det jo systemvåpen som ikkje er rettrekker, men det er vel ingen av desse som har kikkerten festa på løpet
Det stemmer ikke. Jeg kommer umiddelbart på tre:

- Merkel KR-1 (tror den nå er gått ut av produksjon)

- Mauser Mod. 66 (utgått for lenge siden)

- Steyr-Mannlicher Luxus

 

Steyren har til alt overmål Picatinny-skinne integrert i løpet, så montasjene tømmer ikke bankkontoen.

 

I tillegg kommer jo alle brytevåpen med utskiftbare løpssett.

 

Også kan du legge Mauser M03 på listen, den er repeterbar ved bytte av løp/kikkert

 

Systemvåpen er nok veien å gå om man vil ha flere "våpen"

Det er flere fordeler, du tar bare opp en plass i garderoben. Du har et våpen å forholde deg til, altså avtrekket og stokk er helt likt hver gang og uansett hvilket kaliber du vil benytte. Det koster litt, men et løp og en montasje koster ca det samme som en ny T3, men du har til gjengjeld et våpen av bedre kvalitet :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...